Gå til innhold
Arkivverket

Er det noen som kan hjelpe oss med å finne spor etter fem søsken?


Truls Songstad
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kan hjelpe oss med å finne spor etter følgende søsken?:

Ole Mathias Olsen, født 6/1-1858 i Gildeskål

Marie Oline Olsdatter, født 10/8-1859 i Vefsn

Mathea Tanke Olsdatter, født 28/9-1861 i Vefsn.

Emilie Ovidia Olsdatter, født 3/4-1863 i Vefsn

Alle er barn av Eli Olsdatter og Ole Olsen Hole. Vi finner mora, Ole Mathias, Marie Oline og Emilie Ovidia i Folketellingen for Gausdal 1865, mens Mathea Tanke bor hos besteforeldre i Vaage i 1865

 

Faren Ole Olsen finner jeg ikke i 1865. Han dukker først opp i Folketelling 1900 i Oslo og da under navnet Ole Ols. Hol. Han finnes også i Oslo i 1910. Da kaller han seg Ole Olsen Hoel.

 

Vi vet om ham at han var i Vardø i 1870 og at han fikk to gutter i Arendal i 1873 og 1876. Den eldste av disse er Johan Waldemar Olsen, født 22/10-1873. Mor til de to guttene er oppgitt til å være Marie født. Johannesen.

 

Hun er etter all sannsynlighet identisk med kvinnen vi finner i Vardø 1865 som Ane Marie Rudilatti. Denne kvinnen får to gutter i 1870 og i 1871. Barna har en annen oppgitt far enn Ole Olsen, som var i Finnmark på denne tiden, men de tar senere etternavnet Olsen Hoel i forskjellige kombinasjoner. Vi har derfor grunn til å tro at Ole Olsen i alle fall er dere ”sosiale far” om ikke biologiske.

 

Ole Olsen Hoel dør i Oslo i 1919. Han etterlot seg 8 myndige barn, som ikke er navngitt. Fem av disse skulle være bosatt i Oslo og vi har funnet to, som er det som er født i Finnmark. En skal være bosatt i Trondheim og den har vi også funnet. De øvrige fem mangler vi opplysninger om og det er:

Ole Mathias Olsen, født 6/1-1858 i Gildeskål

Marie Oline Olsdatter, født 10/8-1859 i Vefsn

Mathea Tanke Olsdatter, født 28/9-1861 i Vefsn.

Emilie Ovidia Olsdatter, født 3/4-1863 i Vefsn

og

Johan Waldemar Olsen, født 22/10-1873 i Arendal

 

Noen som vil jakte på disse i 1900 og eller 1910 eller som på andre måter kan finne ut hvem som er hvor i 1919?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er det! Her har hun tatt navnet Hoel og da er det henne! Begriper ikke hvor raske dere er til å finne slikt? Har leitet i dagesvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sender deg en PM.

Synd viss de no utvekslar opplysningar utanom tråden slik at vi andre ikkje får følgje med ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, Aase. Jeg fant noe jeg trodde hørte til her og ville spørre om det, men i dag har jeg sett at jeg tok feil, så nå har jeg akkurat sendt en ny PM om dette.

 

Ellers er jeg enig i at det er dumt at noen tråder avsluttes sånn, siden en ofte engasjerer seg veldig i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle Ole Olsen sine biologiske barn, har vi funnet den eldste. Det er Caroline Olsdatter født 6.10.1855 og døpt 18.11.1855 i Vågå. Hun finner vi i Trondheim som Caroline Rinnan både i 1900og i 1910.

De andre to vi har funnet er de to guttene som ble født i Finnmark, men som altså begge har en annen oppgitt far.

Det er Peter Hilmar Olsen som vi finner i Folketellingen i Hammerfest 1875, i Oslo 1900og 1910

Videre er det Otto Marenius Olsen som vi også finner i Oslo 1900 og 1910

Og endelig finner vi sønnen Hans Theodor Olsen født i Arendal 29/9 1876 og døpt 5/11. Han har vi i Oslo 1900 og 1910

Dersom de to barna som offisielt ikke er hans barn er blant de 8 etterlatte i 1919, så mangler vi fortsatt

Marie Oline Olsdatter, født 10/8-1859 i Vefsn

Emilie Ovidia Olsdatter, født 3/4-1863 i Vefsn og

Johan Waldemar Olsen, født 22/10-1873 i Arendal

men en av disse kan være død, siden han hadde 7+2 barn og etterlater seg 8. Jeg er spesielt interessert i å finne de to som skulle bo i Gausdal og Jaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På konfirmasjonen til Emilie Ovidia i Gausdal 21. mai 1877, står fødselsdatoen oppgitt til 23. januar 1863 (ikke 3/4): Oppland fylke, Svatsum, Nykirke (Vestre Gausd i Gausdal, Ministerialbok nr. 10 (1867-1886), Konfirmerte 1878, side 250.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6096&idx_id=6096&uid=ny&idx_side=-174 (nr. 6)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reine "Dynastiet" dette --

 

Eg er ikkje sikker på om eg har fått med meg alt, men: Dersom den omflakkande Ole kjem til Vardø og avlar barn medan han endå er gift i Sør-Norge, ville det ikkje då vere nærliggande å bruke "pseudonym". Altså at den angivelege faren til dei to borna i 1870 og 1871 eigentleg er Ole, men under eit anna, falskt namn?

 

Er der ei dåpsinnførsle de kan lenke til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei vidare tankespinn på forrige innlegget mitt: Dersom ein er i Vardø under falsk namn og folk tek til å stille spørsmål, er vel det luraste ein gjer å ta med seg kon(kubin)e og born og reise "dit peparen gror" - i dette tilfellet Arendal, lengst muleg vekke frå Vardø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mest opptatt av Ole Olsen sin livsferd, og om Caroline sin. Hun har nok mange etterkommere, men jeg er ikke en av dem. Derimot hjelper jeg en av hennes etterkommere med å komme til bunns i historien om Ole og Caroline - hva er sant og hva er ikke sant.

Otto Marenius Olsen sin dåp finner jeg her(Hammerfest / Bysoknet: 1869-1877, Klokkerbok Nr 87 i 1871) (har ikke skjønt hvordan jeg lager permanent lenke - hvor er oppskriften tro?)

Peter Hilmar Olsen trodde jeg at jeg hadde styr på, men nå må jeg nok leter etter den også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dåpen: Finnmark fylke, Bysoknet i Hammerfest, Klokkerbok nr. 4 (1869-1877), Fødte og døpte 1872, side 23.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9764&idx_id=9764&uid=ny&idx_side=-24 (siste i 1871)

 

På en kirkebokside ser du at det står 'Ingen' på Bildeinformasjon. Trykk ved siden av og velg 'Øverst* Da kommer det fram tre linjer og det beste er å merke og kopiere inn de to øverste, for da får du permanent sidelenke samt informasjon om hvilken kilde det er.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er lenke til sida - men eg tvilar vel helst på min eigen teori etter dette - eit bra "avansert" namn med oppgjeven bustad passar ikkje heilt inn.

 

Anne Lise og eg skreiv visst samtidig - !

Endret av Aase R Sæther - Sandane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slik at barnefaren ikke har bosted i Molde slik det står, men har fartet litt rundtomkring. I 1865er han hjemme på Nærø hos sin far. I 1875 i Tromsø. I 1891 i Bergen. Der blir han værende til han dør. Her er 1910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emilie har blitt skrevet inn i folketelling med feil fødested,derfor litt vanskelig å finne.Her sammen med moren i 1875 er fødestedet Vaage http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f70522&gardpostnr=762&personpostnr=5279&merk=5279#ovre

I 1910 står det Vestre Gausdal http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036436002159/

Her er vielsen i Vestre Gausdal i 1898,da står det fødested Vefsn som er det korrekte http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1558&idx_id=1558&uid=ny&idx_side=-168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slik at barnefaren ikke har bosted i Molde slik det står, men har fartet litt rundtomkring.

 

Ja, då har han vel eksistert.. Eg tenkte berre på "tilståinga" som var nemnt i ein annan tråd, om at Ole hadde levd i konkubinat sidan 1870 og at han derfor burde vere far til minst ein av desse gutane, men det er han vel då ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du denne sønnen som er født i Oslo,Ole Anton f. 1885 http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=f80301&gardpostnr=4065&personpostnr=89692&merk=89692#ovre

Her i folketellinga 1910 http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036392128711/

Ser at familien bor i Ekebergvn. i 1885 (det året han ble født),men på oversikt over kirker står det bare Oslo kreds ! Er det Oslo domkirke tro ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.