Gå til innhold
Arkivverket

Korleis søke fram alle heimvendte emigrantar i ein kommune i ft 1910?


Arnfinn Kjelland
 Del

Recommended Posts

Eg har frå gamalt eit nokså fullstendig oversyn over alle som emigrerte frå ei bygd (Lesja) frå ei lang rad forskjellige kjelder. Men eg skulle gjerne på ein lettvint måte fått lista ut dei som var i bygda i 1910, men som da hadde vore ein tur over tidlegare. Eg finn ikkje noka oppskrift på slikt søk i hjelpefilene.

 

Med det same: det er da kanskje òg råd å søke landsomfattande på same variablar: født i Lesja, i Noreg i 1910?

 

På førehand takk for hjelpa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Ved å velge "Vis flere felter" på søkesida kan du søke på når personen har reist til eller kommet tilbake fra utlandet. For å få få til jokersøk (*) må feltet tydeligvis inneholde minst to tegn fra før.

 

Fødested: Les*

Tilbakeflyttingsår: 18* http://da.digitalarkivet.no/ft/sok/1910?fornavn=&etternavn=&kjonn=&familiestilling=&sivilstand=&yrke=&fodselsaar=&fodested=les*&alder=&bostatus=&ny_husholdning=&sedvanlig_bosted=&antatt_oppholdssted=&trossamfunn=&bygning_for_natteopphold=&arbeidsledig=&etnisitet=&spraak=&merknader=&utflyttingsaar=&tilbakeflyttingsaar=18*&bosted_i_norge=&bosted_i_amerika=&stilling_i_amerika=&merknader_amerika=&type=person&bosted=#

 

Og tilbakeflytting 19*: http://da.digitalarkivet.no/ft/sok/1910?fornavn=&etternavn=&kjonn=&familiestilling=&sivilstand=&yrke=&fodselsaar=&fodested=les*&alder=&bostatus=&ny_husholdning=&sedvanlig_bosted=&antatt_oppholdssted=&trossamfunn=&bygning_for_natteopphold=&arbeidsledig=&etnisitet=&spraak=&merknader=&utflyttingsaar=&tilbakeflyttingsaar=19*&bosted_i_norge=&bosted_i_amerika=&stilling_i_amerika=&merknader_amerika=&type=person&bosted=#

 

Søkte også på "Utflyttingsår", og fikk samme totalantall (68). Det kan også være noen som har vært i utlandet hvor dette feltet ikke er utfylt (har opplevd det med noen av "mine" hjemvendte utvandrere).

 

Det er også mulig å bruke samme på folk /bosatt/ i Lesja med å velge Oppland-Lesja i geografien til venstre.

 

Hjemvendte før 1900: http://da.digitalarkivet.no/ft/sok/1910?k%5B%5D=0512&fornavn=&etternavn=&kjonn=&familiestilling=&sivilstand=&yrke=&fodselsaar=&fodested=&alder=&bostatus=&ny_husholdning=&sedvanlig_bosted=&antatt_oppholdssted=&trossamfunn=&bygning_for_natteopphold=&arbeidsledig=&etnisitet=&spraak=&merknader=&utflyttingsaar=&tilbakeflyttingsaar=18*&bosted_i_norge=&bosted_i_amerika=&stilling_i_amerika=&merknader_amerika=&type=person&bosted=#

 

1900 og senere: http://da.digitalarkivet.no/ft/sok/1910?k%5B%5D=0512&fornavn=&etternavn=&kjonn=&familiestilling=&sivilstand=&yrke=&fodselsaar=&fodested=&alder=&bostatus=&ny_husholdning=&sedvanlig_bosted=&antatt_oppholdssted=&trossamfunn=&bygning_for_natteopphold=&arbeidsledig=&etnisitet=&spraak=&merknader=&utflyttingsaar=&tilbakeflyttingsaar=19*&bosted_i_norge=&bosted_i_amerika=&stilling_i_amerika=&merknader_amerika=&type=person&bosted=#

 

Mvh

Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har frå gamalt eit nokså fullstendig oversyn over alle som emigrerte frå ei bygd (Lesja) frå ei lang rad forskjellige kjelder. Men eg skulle gjerne på ein lettvint måte fått lista ut dei som var i bygda i 1910, men som da hadde vore ein tur over tidlegare. Eg finn ikkje noka oppskrift på slikt søk i hjelpefilene.

 

Med det same: det er da kanskje òg råd å søke landsomfattande på same variablar: født i Lesja, i Noreg i 1910?

 

I søkeskjemaet haker du av Lesja i den geografiske inndelinga til venstre. I selve søkeskjemaet kliker du på "Vis flere felter", og da kan du i feltet "Tilbakeflyttingsår til Norge" skrive "18*|19*" for å få treff på alle årstall som begynner med 18- eller 19-. Dette skal gi 60 treff.

 

For å søke landsdekkende på fødte i Lesja, søker du "Fødested" lik "Les*" og "Tilbakeflyttingsår til Norge" lik "18*|19*". Dette skal gi 68 treff.

 

Poenget er altså, at man for å finne hjemvendte norsk-amerikanere, må søke i feltene som gjelder dem. Så sant tilbakeflyttingsåret er utfylt, vil "Tilbakeflyttingsår til Norge" lik "18*|19*" gi treff på samtlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til begge. Eg visste nok korleis eg skulle finne bygda og fleire felt, men trunkeringa tenkte eg ikkje på.

 

Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Må vist be om hjelp att til denne problemstillinga. Dette var ein god inngang til å finne att heimvendte emigrantar, som gjerne hadde skifta namn. Fint om eg kan få ei oppskrift mot det nye brukargrensesnittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Arnfinn Kjelland skrev:

Må vist be om hjelp att til denne problemstillinga. Dette var ein god inngang til å finne att heimvendte emigrantar, som gjerne hadde skifta namn. Fint om eg kan få ei oppskrift mot det nye brukargrensesnittet.

 

Du gjør det på samme måte som tidligere:

  • Tilbakeflyttede med fødested som begynner på "Les": 68 treff
  • Tilbakeflyttede med bosted Lesja pr. 1910: 60 treff

Forutsetninga er - som før - at feltet for tilbakeflyttingsår er fylt ut med et årstall som begynner på 18 eller 19.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.