Gå til innhold
Arkivverket

Foreldre til Erich Tostensen (Stryger ?)


Karl Johnny Sommer
 Del

Recommended Posts

Hei er det noen som kan hjelpe meg med å finne foreldre,og riktig fødselsår på Erich Tostensen/Torstensen.

I følge Family search skal han være født ca 1717/18 i Rakkestad,han er der også nevnt med gårdsnavnet

"Stryger"I følge kirkebøkene Rakkestad giftet han seg 4 mars 1745 med Mari Christensdatter,født ca 1721

på gården"Stenra" Har funnet deres barn.Takknemlig for hjelp! K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel denne gården Erich Torstensen skulle komme fra . Her i 1801-tellingen finner jeg ikke familien?

Mulig foreldre er døde før dette?

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f18010128&gardpostnr=219&merk=219#ovre

 

Opplysningene fra Familysearch er vel ikke til å stole på her ?

Ikke oppgitt fedres navn . Har du sjekket om det finnes kirkebøker fra Rakkestad så tidlig?

 

Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner følgende barn av ekteparet født Strygen, Rakkestad ( Ved foreldresøk Fam.search)

 

Søren Eriksen f. 1746 :

http://www.familysearch.org/eng/search/IGI/individual_record.asp?recid=500222192406&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99

 

Ole Eriksen dpt. 21 Jan 1748

 

Hans Eriksen f. 1751

 

Tosten Eriksen f. 1756

 

Christer Eriksen dpt 9 Des 1759

 

Marthe Eriksdatter dpt 30 Jan 1762

 

 

Kan hende barndåpene vil gi spor til foreldre.

 

Får se hva jeg kan finne i kirkebøker.

 

 

Mh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her døpes Eriks Strykers barn Tosten i april 1756 , se høyre side i kirkeboka barn nr. 6 på siden:

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061020010481.jpg

 

Vet ikke om faddere er til hjelp for å finne opphavet til Eriks foreldre?

 

Hva med bygdebøker for Rakkestad-området?

Kirkebøkene er ikke så lettleste, men jeg fant Vielsen til ekteparet.

 

 

Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar med vielsen fra denne kilden også:

http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=500222492499&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Ostf&juris2=Ostf&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Ostfold&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=

 

Mulig at forlovere kan gi spor?

 

Hva med skifter fra området?

 

Lykke til med letingen, håper noen fra Rakkestad kjenner til denne slekt?

 

 

Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunn - Mange takk for interesse og bistand.Jeg kommer heller ikke inn på kirkebøker i dag,men jeg

mener kirkebøkene for Rakkestad er søkbare fra 1720.Stoler heller ikke på"Family search"men man får jo

der som oftest en indikasjon for videre søk i kirkebøkene.Erich Tostensen er der nevnt med fødselsår

ca 1717/18.Du nevner deres barn,der var det et nytt barn for meg: Marthe 30 jan 1762.Du nevner i inlegg

(7)Tosten Erichsen Stryger 2 apr 1756 og Anne Ingemundsdatter Revelsby 11 nov 1759.Deres sønn Iver Juni

1792,er så neste ledd,som til slutt fører frem til min farmor Alvilde Marie Julsrud.Hun ble født 9 juni

1885 i Degernes.Takk igjenn Gunn,Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erich Torstensen Stryker født ca 1701 i Degernes, død 5.12.1779 (2. søndag i advent). Far Torsten Colfsen født ca 1675 på Stryker. Moren er jeg noe usikker på, men Birgitte Eriksdatter født 1680 på Eng søndre, er på websider og annet nevnt som mor.

 

Erich Torstensen var gift med Mari Christensen Stenraden f. ca 1721 i Degernes død samme sted 4.11.1770. Hennes foreldre Christen Michelsen Stenraden født ca 1683 på Storeheier i Degernes, død 1769 på Stenraden. Hans kone Berthe Olsdatter født ca 1683. Hvor hun kom fra kjenner jeg ikke til.

 

Etter disse må det finnes skifter som kan rydde opp i mye. Boka "Skyldfolk i Degernes" av Anna Sønstegaard har også en del om Strykerslekta.

 

Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjenn Gunn - Fant ikke noe om "Stryger" slekten i den oversendte lenken .Mvh Karl Johnny Sommer.

 

Til Liv - Takk for innformasjon! Beklager sen tilbakemelding,men jeg har søkt på diverse personer

på family search,som vel er den eneste søkbare kilden i dette tidsrommet.Du nevner Birgitte Erichsdatter

Eng født 1680.På Fs fant jeg en Birgitte Erichsdatter født ca 1650 Degernes,som er nevnt gift med

Erich Stryger Kolvsen?? 1681 i Degernes.Et barn av disse Birgitte Eng Erichsdatter født ca 1681 Degernes ??

Om det er riktig at Erich Torstensen (1701)var gift med Mari Christensdatter (17 des 1724)så fikk de et

barn Marthe (30 jan 1762)Erich må vel da ha vært omkring 61 år gammel.Det er dette jeg stusser på,men det

er jo fult mulig å bli far i den alderen.Boken du nevner "skyldfolk i Degernes" Tror du det er mulig å få

lånt denne på et bibliotek? Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boka til Anna Søstegaard er nok ikke vanskelig å få fjernlånt på bibliotek. Sender med de første sidene som omhandler Stryker fra denne boka. Denne slekta er stor, så du trenger nok hele boka for å få en sammenheng.

 

Liv

post-15-0-29179300-1302299608_thumb.jpg

post-15-0-13058500-1302299646_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Liv-Takk for de oversendte sider,mye informasjon ut i fra disse sidene.skal forsøke som

du nevner å få fjernlånt denne boken via Fredrikstad bibliotek.Takk igjenn.Mvh K K Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Kom over dette spørsmålet da jeg jobbet med Strykerslekten. Vil bare nevne at det finnes en bok som heter Strykerslekten skrevet av Anders Krogh, Rakkestad 1973.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.