Gå til innhold
Arkivverket

Lovisa Kastora Olsd./Kristoffersen f. 1888


erling t endresen
 Del

Recommended Posts

Lovisa Kastora er en av 7 (evt. 8) "fante-halvsøsken" som ble spredd for alle vinder. Den yngste datteren ble bestemor til personer som står meg nær. De øvrige søsknene er ganske godt dokumentert, nå i går fikk jeg dødsdata for den 6. personen, så nå gjenstår kun livet til Lovisa Kastora Kristoffersen.

 

Hun finnes i 1910 som tjenestejente i Oslo, se lenke fra tidligere tema

 

http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/168268-82933-majorstuveien-28-hvor-ble-tjenestepiken-av/page__p__1438817__hl__lovisa__fromsearch__1#entry1438817

 

Er det noen av brukerforumets besøkende som har mer konkrete tips om hvor jeg bør lete videre etter spor til Lovisa Kastora? Er det noen som v et om personer i Oslo som gjør søk i f.eks. byarkivet "på bestuilling"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Info om Ole Tobias Olsen funnet på nettet:

Om fotografier:

En stor samling glassnegativer med fullstendige protokoller er idag oppbevart i Nasjonalbiblioteket og Oslo Bymuseum (OB), de ble i 1970- årene forært av sønnen, ingeniør Eilert Orvin til NBO. En vedlagt håndskrevet protokoll inneholder 1.065 nummer, men et notat fra 1949 sier at glassplatene er kommet i uorden. NBO har registrert 971 glassnegativer, hvorav 857 også er identifisert og delvis dublisert til polyesterfilm. De fotografiske platene av Christiania og omegn (1863-83) er gitt til OB, protokollene inneholder 475 nummer. 1863 ca-1883: Oslo

 

Hvis hun var tjenestepike hos Ole Tobias, så er det mulig det finnes bilder av henne på ovennevnte steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thorbjørn: Det var et aktuelt tips, takk. Jeg gjør en henvendelse dit, selv om sjansene nok er små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Var nå i uken en dag på Byarkivet i Oslo. Fant ikke Lovisa Kastora sitt navn noe sted, fant derimot at jeg IKKE fant hennes navn i adressebøker i årene før og etter 1910, eller i bøkene om fattigomsorg (Hjemstavnsforhør alfabetisk ordnet) . Fant henne ikke hos prestefamilien februar 1910, da de kommunale tellingene ble gjennomført. Nå levde prestens kone. Hun er død i desembeer 1910, når Lovisa Kastora tjente der. I 1911 var det ikke komm telling i OSLO pga den statlig telling i desember 1910. Derimot var det komm telling i 1912 i Oslo, men da var det kommet en ny pige til den aktuelle prestefamilien, og Lovisa Kastora var sporløst borte.

 

Det var ikke vits i å lete i likningslister, mente dama på byarkivet, for tjenestejenter var ikke med der, sa hun. Tjente vel for lite?

 

Vad gør vi nuh.... lille du..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.