Gå til innhold
Arkivverket

Heraldikk 2011


NNN
 Del

Recommended Posts

 

I Tyrkia finner jeg ikke mye heraldikk, men på muren til den gamle borgen i Alanya fra 1200-tallet finnes noe. Kjettingen rundt symbolet til venstre minner vel mye om fingerringene til en del "gutteklubber"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Når jeg trykker på "Legg inn bilde", så forutsettes det at bildet har en http-adresse, men nå la jeg inn dette som vedlegg - forsøker en gang til.post-702-0-03362600-1302184870_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei!

 

Har ett ørlite spørsmål, kanskje har det ikke med heraldikk å gjøre, men...

 

Det er (for å gjøre det litt objektivt) en person som rundt 1700 brukte et signet som ligner en fugl som ser ut som den sitter på en gren. Kan dette høres kjent ut?

 

mvh. Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, ble ikke noe svar på ditt spørsmål dette, var mer en plutselig innskytelse å legge ut spørsmålet her, da jeg nylig fant opplysningen om dette signetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, ble ikke noe svar på ditt spørsmål dette, var mer en plutselig innskytelse å legge ut spørsmålet her, da jeg nylig fant opplysningen om dette signetet.

Jo, det var vel flere som hadde fugl som merke - Falk/Falch f.eks hadde vel både flyveferdig falk i et tre og sittende falk på en stein, så vidt jeg husker. Teiste, Strutz, Tjeld for å nevne noen flere. Men du har vel antakelig et navn også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han het Mogens Tagesen. Signetet inneholdt også initialene MTSH, og han brukte det som lagrettemann. Opplysningene om signetet er fra Bjørnørfolket (Stoksundboka), side 35. Han finnes i 1701 som innerst på Lauvøya i Åfjord (30 år), til ca 1717 i Bjørnør (først gift med Grethe Hermannsdatter (Høvik)) og senere i Trondheim gift med en Anne Joensdatter. Det er tydeligvis antatt at etternavnet kan bety 'Herdal'.

Skiftet etter Mogens Tagesen: http://arkivverket.n..._read/25090/91/

Skiftet etter Grethe Hermannsdatter: http://www.arkivverk..._read/24680/233

Både i 1701 og i panteboken for Trondheim http://digitalarkive.../pb16011720.pdf nevnes han som skomaker, så det er nok samme person. Han oppgis i 1701 å være 'fød i Jembtland', og ettersom han da er på Lauvøya er det kanskje grunn til å regne ham som en slektning av Peder Hansen Holch der (på morssida)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er som sagt antatt at Herdal var etternavnet hans (bl.a. fra registeret i skifteprotokollen). Kanskje er han av presteslekten som kom til Åfjord (Jens Mogensen, søsterdatter gift på Lauvøya), eller så er han der helt tilfeldig (?). Mulig det passer bedre med en ny tråd om denne personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - En fugl som sitter på en kvist er et ikke uvanlig motiv på 1600- og 1700-tallene både i våpenskjold og i segl uten skjold. Motivet forekommer både for bønder og embetsmenn. Jeg viser til min artikkel om Heraldikk i slektsforsking i Slekt og Datat nr 1/2010. Der nevner jeg fugl på kvist hos Strømme:194, 308, dvs. i L. Strømme: Bumerke frå Sunnmøre, Oslo 1943.

Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Augustinus Gabrielsøn Røg, født 1635 i Hemne i S-Trlag satte sin egenhendige signatur og signetavtrykk på manntallet 1701 for Trondenes. Jeg forsøker å tolke signetavtrykket - må kanskje til originalkilden med et forstørrelsesglass for å løse gåten - men jeg tror kanskje det er en vase med 3 blomster?

 

Kona til Augustinus var Margrete Anfindsdatter Holck. Far hennes var sogneprest i Trondenes og på morsida av slekten Soop, som førte en vase med 3 blomster, så Augustinus kan ha arvet signetet fra svigerfar!

 

Vedlegget:

post-702-0-03926200-1310979280_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.