Gå til innhold
Arkivverket

Bye slekten i Trondheim. Søker Johannes Martinussen Bye (f.1822)


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Alle kilder oppgir at Johannes Martiniussen Bye var født i Trondheim og årstallet var 1822.

- Da han gifter seg i Hitra/Dolm, Sør-Trøndelag oppgis alderen å være 22 1/2 år. (x)

- Ved folketellingen 1865 sies det at mannen var 43 år.

- Ved sin død på Frøya 28.12.1886 står det at han var født i Trondheim 1822.

 

(X) Ved ekteskapets inngåelse (ref. Ministerialbok Hitra/Dolm (Sør-Trøndelag) 1843-45) står det på side 221 nr. 6 at Johannes var født i Trondheim ,men her står også noe mer som jeg ikke klarer å tyde. Kan hende en ledetråd?

 

Jeg har søkt under fødte/døpte 1821-22-23 på følgende steder for å finne Johannes, men uten særlig hell (Domkirken, Vår Frue, Hospitalet, Byneset (Buvik), Byneset (Byneset). Hvor kan han være registrert mon tro.

 

Ved ekteskapets inngåelse oppgis faren å være Martinius Olsen Bye. Jeg finner en Martinius Olsen Bye under døde i Hammerfest i 1835 (begr. 20.5). Det oppgis at han er kommet fra Loppa. Mannen døde bare 31 år gammel og det tyder på at det var alkoholen som tok knekken på ham, det står nå iallefall "drukkenskap" som årsak til dødsfallet. Var dette far til nevnte Johannes og hvem var han gift med?

 

I Trondheim finner jeg ved folketellingen 1801 høker Ole Andersen Bye (41 år), gift med Dorothea Rasmusdatter (38 år). Disse hadde flere barn, hvorav den yngste Rasmus, var døpt i Domkirken 14 juni 1799. Jeg lurte på om Ole Andersen Bye kunne være far til Martinius Olsen Bye, men fant ingen Martinius døpt i Domkirken i tidsrommet 1800-05.

 

Er det noen som kjenner til denne Bye slekten fra Trondheim og som kan hjepe meg videre på vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52.

Johannes Bye #991, * 28.02.1822 i Trondheim, yrke Fisker og los, † 00.00.1866 i Froan. Han giftet seg med Bernthine Knutsen #992.

53. Bernthine Knutsen #992, * 17.07.1823, † i Froan.

104.

Martinus Olsen Bye #993, * 26.12.1804 i Trondheim, yrke Handelsbetjent. Forhold til Jonetta Andersdatter #994, reg. som "pike".

105. Jonetta Andersdatter #994, * i Arendal, † i Trondheim.

http://www.skjerve.info/45542305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du godeste - her hagler svarene inn. Hjertelig takk til Carsten og Ann-Mary. Da er det konstatert at Johannes var født på Lade i Strinda. Jeg tenkte nok for meget på selve Trondheim. Videre er det konstatert at faren til Johannes vitterlig var Martinius Olsen Bye (mannen som døde i Hammerfest 31 år gammel i 1835). Nå gjenstår det å finne foreldrene til Martinius.

 

Ser at du Ann-Mary avslutter med noen data omkring slekten Bye. Johannes var vel født 28 august 1822 og ikke 28 februar. Videre har jeg at konen Bernthine var født 17 juli 1826 og ikke 17 juli 1823. Videre har jeg at Johannes døde 1886 og ikke 1866.

 

Du skriver at Martinius Olsen Bye var født i Trondheim 26 desember 1804 og det var jo en meget interessant opplysning. Det betyr at han ikke en gang var fylt 17 år da sønnen Johannes ble født! Kan det virkelig være mulig? Likt med den uekte sønnen han hadde var vel heller ikke Martinius født i selve Trondheim by? Har du tips? Når fødselsdatoen er kjent, skulle det vel være store sjanser for å finne ut hvem opphavet var.

Moren til Johannes het altså Jonetta Andersdatter og skal være fra Arendal og døde i Trondheim. Hvor har du funnet disse interessante opplysningene? Jeg skal lete mere når jeg får tid imorgen. Nå må jeg løpe! Ellers takk for all den hjelp jeg her har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo en slags parallell, for min oldefar var født ca 1825 i Trondheim, giftet seg på Hitra og døde på Frøya. Han het Johan Christian Jensen Bye. Jeg tror at hans far het Jens Olsen (eller var det Arntsen?) Bye.

 

Jeg er i utlandet, så jeg har ikke tilgang til mine slektsdata, men er det samme familie, så må du til Byneset (Byberget).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ser på alderen til Morthinus Bye ved konfirmasjonen i 1826 må han være født omkring 1801/1802.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Martinius Bye som ble konfirmert i Bakke i Strinda i 1826 var 14-15 år gammel, ergo født ca. 1811. Ved å se i kirkeboken for Strinda/Bakke fant jeg ham under døpte 14 juli 1811 og hans foreldre oppgis å være skipper Niels Nielsen Bye og Elen Knudsdatter. Ergo er dette en annen Martinius enn den jeg søker. Far til min Martinius het Ole. Men hvor finner vi ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.