Gå til innhold
Arkivverket

Har noen vært borti jentenavnet Micici? (avsluttet)


Dag Aage Løkke
 Del

Recommended Posts

En av mine tanter fikk navnet Micici som sitt tredje navn, se lenken nedenfor (hun er nummer 17 av jentene).

Elfi Victoria Micici ble bare åtte måneder gammel og levde fra 1902 til 1903:

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060529070249.jpg

 

Jeg har aldri vært borti dette navnet før. Vet noen hva det betyr og hvor det kan komme fra? Serbia / Montenegro?

Eller kanskje det er latin? Hvordan mine alminnelige besteforeldre kan ha funnet på det, er en gåte for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et morsomt og uvanlig navn i alle fall. Skal tro om de uttalte det Mikiki? Vet du noe om det? Mine alminnelige besteforeldre var også så oppfinnsomme at de kalte min mor Alharda. Det er også så uvanlig at det ikke finnes i oversikt over navn i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et morsomt og uvanlig navn i alle fall. Skal tro om de uttalte det Mikiki? Vet du noe om det?

 

Det var morsomt at du spurte om uttalen. Jeg hentet nettopp fram en annen lenke, fra begravelsen (her er hun nummer 2 av kvinnene):

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060529070190.jpg

 

Og her skrives navnet med s istedenfor c (Misisi). Så da må uttalen også ha vært Misisi.

 

Ellers har jeg aldri hørt navnet uttalt. Hun døde jo i 1903 og jeg er født i 1947. Jeg oppdaget denne lille tanta mi først i fjor, og da var det ikke lenger noen å spørre. Min mor ble født 13 år etter at denne lille søsteren hennes døde. Mor fortalte aldri noe om henne. Og mens min mor levde hadde jeg bare så vidt hørt om et lite barn som døde som liten, men jeg visste ikke når, heller ikke om det var jente eller gutt.

 

Alharda er også et uvanlig navn. Vet du hva det betyr? Er det en variant av et annet navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var morsomt at du spurte om uttalen. Jeg hentet nettopp fram en annen lenke, fra begravelsen (her er hun nummer 2 av kvinnene):

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060529070190.jpg

 

Og her skrives navnet med s istedenfor c (begge stedene). Så da må uttalen ha vært Misisi.

 

Ellers har jeg aldri hørt navnet uttalt. Hun døde jo i 1903 og jeg er født i 1947. Jeg oppdaget denne lille tanta mi først i fjor, og da var det ikke lenger noen å spørre. Min mor ble født 13 år etter at denne lille søsteren hennes døde. Hun fortalte aldri noe om henne. Og mens min mor levde hadde jeg bare så vidt hørt om et lite barn som døde som liten, men jeg visste ikke når, heller ikke om det var jente eller gutt.

 

Alharda er også et uvanlig navn. Vet du hva det betyr? Er det en variant av et annet navn?

 

 

Sto litt om Alharda her, og tror en finner Mitzie her også :)

http://navn.klikk.no/jentenavn/Alharda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje har de tenkt på Mississippi .... Det er i alle fall et søtt navn, noe jeg ikke kan si om Alharda.

 

Et sted skulle jeg velge et passord, men fikk utallige svar om at alt jeg prøvde på bokstaven M var opptatt. Så slo jeg inn Alharda og fikk det uten problemer.

 

Til Reidar ... takk for linken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mississippi-teorien er ikke helt utenkelig, faktisk. Min svenske morfar var ti år eldre enn min mormor, og han hadde vært en tur i Amerika i sin ungdom før han kom til Norge og traff min mormor. Han kan faktisk ha vært "over there" i flere år, for alt hva jeg vet. Det var nok mange som ble inspirert av eksotiske navn fra land de besøkte, særlig den gang da vi ikke fikk hele verden "inn i stuene våre", slik vi får det via TV i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sto litt om Alharda her, og tror en finner Mitzie her også :)

http://navn.klikk.no/jentenavn/Alharda

 

Da jeg hadde oppe siden med Alharda første gangen sto faktisk et Micici-liknende navn på samme sida, men finner det ikke igjen, tenkte jeg skulle lage Alharda-lenken først og neste gang jeg gikk inn på siden fant jeg ikke igjen det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også prøvd, via den linken du la inn, å finne Micici eller Misisi, uten å lykkes. Fikk bare som svar at det ikke finnes verken jenter eller gutter med det navnet (nå gjengir jeg dette etter hukommelsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje har de tenkt på Mississippi ....

Den der kjøper eg straks. Hadde far vore i Amerika ei stund, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der kjøper eg straks. Hadde far vore i Amerika ei stund, kanskje?

 

Ser at det er ei elv i Uganda som heter Misisi også, han har vel ikke lest noen bok hvor denne elven har vært nevnt, og blitt inspirert? Ble kanskje en litt sprø tanke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine tanter fikk navnet Micici som sitt tredje navn, se lenken nedenfor (hun er nummer 17 av jentene).

Elfi Victoria Micici ble bare åtte måneder gammel og levde fra 1902 til 1903:

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060529070249.jpg

 

Jeg har aldri vært borti dette navnet før. Vet noen hva det betyr og hvor det kan komme fra? Serbia / Montenegro?

Eller kanskje det er latin? Hvordan mine alminnelige besteforeldre kan ha funnet på det, er en gåte for meg.

 

Ser ut som litt utenlandsk-inspirert det neste navnet på kirkeboksida det henvises til også, Valborg Naimi, det måtte være en mote med litt eksotiske navn? Ser at de også var døpt på samme dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Aase (innlegg 11): Ja, faren (min morfar) hadde vært i Amerika, det vet jeg nesten helt sikkert (jfr mitt innlegg 7)

Til Reidar (innlegg 13): Det med elven i Uganda kan være en mulig inspirasjon, men jeg tror ikke besteforeldrene mine leste så mye.

Til Solveig (innlegg 14): Ja, jeg hadde også Serbia og Montenegro i tankene (innlegg 1). Men jeg vet ikke om mine besteforeldre kjente til dette stedet (byen?).

 

Jeg heller derfor mest til at Mississippi har vært inspirasjonen. Hvis ikke presten delte ut eksotiske ekstranavn den søndagen!!! (jfr Reidars innlegg 15)

 

Takk for engasjerte innlegg og gode forsøk på hjelp fra dere alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at USA sporet høres mest sannsynlig ut ja.

Når det gjelder hvordan navnet er skrevet.

Virker det som prestene ikke alltid visste

hvordan navnet skulle skrives.

Min bestemor, født 1925.

Står i Kirkeboka som Kitty.

Men i alle offentlige registre og dagens skattelister.

Står hun oppført som Ketty.

 

Så at skrivemåten egentlig skulle vært nærmere,

Missisi eler noe sånt er jo mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skrivemåten for én og samme person kunne jo variere fra tid til annen.

Når det gjelder min lille tante som døde 8 måneder gammel i 1903, så skrev klokkeren Micici og presten (i ministerialboka) Misisi.

Den sistnevnte varianten styrker antakelsen om inspirasjon fra elven Mississippi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg får en katt til tror jeg at jeg kommer til å kalle den Missisi eller noe lignende. Det navnet passer godt for å lokke på en katt. Har hørt at katter reagerer så bra på navn med s'er i. Fra før har jeg en katt jeg kaller for Pusi. Jeg håper at du ikke tar det ille opp, men jeg falt for det navnet. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg får en katt til tror jeg at jeg kommer til å kalle den Missisi eller noe lignende. Det navnet passer godt for å lokke på en katt. Har hørt at katter reagerer så bra på navn med s'er i. Fra før har jeg en katt jeg kaller for Pusi. Jeg håper at du ikke tar det ille opp, men jeg falt for det navnet. :rolleyes:

 

Det ville jeg ikke ta ille opp, det var faktisk en veldig morsom idé!

Det ville også være hyggelig om min lille tantes navn kunne bli brukt igjen - selv om det blir på en katt!

 

Har du hørt denne historien?

 

Det er en samtale mellom ei lita jente og en liten gutt (jenta starter):

 

- "Er du gutt eller jente?"

- "Jeg veit ikke, jeg"

- "Hva heter du da?"

- "Mons"

- "Da er du en katt!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- "Mons"

- "Da er du en katt!"

Då let eg meg freiste til å gå vidare i same retning: Har du høyrt om den bygda der det var så mange menn som heitte Mons at dei måtte kalle kattane Rasmus?

 

Men til fakta: Den aktuelle kyrkjeboksida er frå ein periode då det blomstra av fantasifulle namn, ikkje minst mellom borna til heimvende Amerika-fararar. Det var faktisk av og til så "ille" at mange prestar sette foten ned og nekta å skrive inn det som ble føreslått. Eg ser ikkje bort frå at den eigentlege tanken var at det tredje namnet faktisk skulle vere Mississippi, og at presten har klubba i skrivepulten sin og sagt "min gode mann, det går ikke, det er jo en elv" - eller noko slikt - og så har dei kompromissa og brukt berre ein del av ordet.

 

Eit konkret døme frå vår bygd; Ein heimvend emigrant ville heidre ein amerikansk ven og kalle sonen sin for Tommy, men det var ikkje gangbart i 1911, så presten endra det til Tonnif, eit namn som vel ikkje er brukt verken før eller seinare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då let eg meg freiste til å gå vidare i same retning: Har du høyrt om den bygda der det var så mange menn som heitte Mons at dei måtte kalle kattane Rasmus?

 

Men til fakta: Den aktuelle kyrkjeboksida er frå ein periode då det blomstra av fantasifulle namn, ikkje minst mellom borna til heimvende Amerika-fararar. Det var faktisk av og til så "ille" at mange prestar sette foten ned og nekta å skrive inn det som ble føreslått. Eg ser ikkje bort frå at den eigentlege tanken var at det tredje namnet faktisk skulle vere Mississippi, og at presten har klubba i skrivepulten sin og sagt "min gode mann, det går ikke, det er jo en elv" - eller noko slikt - og så har dei kompromissa og brukt berre ein del av ordet.

 

Eit konkret døme frå vår bygd; Ein heimvend emigrant ville heidre ein amerikansk ven og kalle sonen sin for Tommy, men det var ikkje gangbart i 1911, så presten endra det til Tonnif, eit namn som vel ikkje er brukt verken før eller seinare.

 

 

Inspirasjonen av Mississippi er sikkert det mest sannsynlige, men så lenge en ikke vet helt sikkert blir det vel bare teorier.

 

Tar bare for moro skyld med en lenke til betydningen av det andre "eksotiske" navnet fra samme dag, Naimi!

 

http://www.babynamespedia.com/meaning/Naimi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode bidrag og forslag og opplysninger om Mississippi m.m.

Min lille tante fikk ikke leve så lenge, men hun etterlot seg en god historie - mer enn hundre år etter!

En riktig god helg ønskes dere alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.