Gå til innhold
Arkivverket

Amundsen / Guttormsen , Holmen i Grue


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Guttorm Amundsen Holmen i Grue født ca. 1614 og død ca. 1695 , hustru ukjent .

Sønn til Guttorm var : Arne Guttormsen Holmen i Grue født ca. 1670 og død ca. 1740 , gift med Olaug Haagensdatter født ca. 1671 og død ca. 1739 .

 

- Noen som vet litt om far og sønn her ?

 

- Noen som vet hvem Olaug Haagensdatter var og hvilket opphav hun var fra ?

 

- Eventuelt gards historikk og annen relevant informasjon ?

 

mvh. Bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ann Mary takk for svar . Den der fant jeg i går jeg og . Men lurer på om det kan ha vært flere Holmen garder i Grue ?

 

Siterer fra Johan Garder : Oluf Knutsen ( Arneberg )Bergers hustru har det ikke vært mulig å finne opplysninger om . Hun var enke da hun ble gift med Oluf, og hadde i sitt 1 ekteskap 2 barn . Sønnen Guttorm Arnesen som var gift i 1650 og bodde på Holmen i Grue og datteren var gift med en gardbruker i Frogner .

 

Lurer på om det er noe slektskap her mellom Arne Guttormsen Holmen og denne Guttorm Arnesen ?

 

Nå tror jeg at jeg har " viklet " meg inn i noen slektslinjer jeg ikke skjønner bæret av .......

 

mvh. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttorm Amundsen Holmen i Grue født ca. 1614 og død ca. 1695 , hustru ukjent . Sønn til Guttorm var : Arne Guttormsen Holmen i Grue født ca. 1670 og død ca. 1740 , gift med Olaug Haagensdatter født ca. 1671 og død ca. 1739 .

 

Hei Bjørn

Jeg har også disse i mitt slektstre, men har ikke mer info enn det du sier her!

Vedr. Holmen-gårder i Grue, så finnes det både Holmen vestre og Holmen østre (austre)!

Legger med en link hvor man kan laste ned gårdsmatrikkelen for 1886 og for Hedmarks del forefinnes det også en fra 1838 som også kan lastes ned (på samme linken)! Men disse har du kanskje fra før!

Følger med i spenning om det er noen andre som vet noe mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørn

Jeg har også disse i mitt slektstre, men har ikke mer info enn det du sier her!

Vedr. Holmen-gårder i Grue, så finnes det både Holmen vestre og Holmen østre (austre)!

Legger med en link hvor man kan laste ned gårdsmatrikkelen for 1886 og for Hedmarks del forefinnes det også en fra 1838 som også kan lastes ned (på samme linken)! Men disse har du kanskje fra før!

Følger med i spenning om det er noen andre som vet noe mer!

 

Hei Geir og takk for linken , hadde ikke denne . Vet det sitter folk der ute som antagelig har noe kjennskap til dette så det er bare å håpe at de vil komme inn på banen . Ser ut som denne familien var innvolvert både i vestre og østre Holmen . Og det kan se ut som om garden har vært i slekta i hvertfall i tre generasjoner .

 

Noen som har tilgang på bygdebøker som kanskje kan hjelpe oss litt på vei ?

 

JAREN , SØSTUA OG SMEEN lurer på om dette kunne være husmannsplasser under østre / vestre Holmen

 

Denne Olaug Haagensdatter skulle jeg gjerne visst litt mere om også .......

 

mvh bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Fant denne gamle tråden om Østre Holmen i Grue.

 

Her må være to Arne Guttormsen. Den ene dør 15. mai 1740, 69 år gammel, dvs. født ca. 1671.

 

I manntallet fra 1664 har vi den 50 år gamel Guttom Amundsen og den 18 år gamle sønnen Arne Guttormsen, dvs. født hhv. 1614 og 1646.

 

I fogdregnskapene har jeg funnet følgende:

 

1689-1690: Guttorm Amundsen eier og bruker 5 huder.

1691-1693: Guttorm Amundsens enke, Lisbet Guttormsdatter, er bruker og eier 4 huder, mens Arne Guttormsen eier 1 hud.

1694-1698: Oppsitteren eier 1 hud (er vel Arne Guttormsen) mens enken Lisbet Guttormsdatter eier 4 huder

1700-1709: Oppsitteren eier nå 3 huder 6 5/14 skinn, mens enken Lisbet Guttormsdatter eier 1 hud 5 9/14 skinn.

1711-1718: Oppsitteren eier alt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.