Gå til innhold
Arkivverket

Charles Haug f.ca. 1874 i Åsnes


Trond Bækkevold
 Del

Recommended Posts

Min oldefars søster Eline ble i USA gift med Charles Haug. Han skal være fra Åsnes i Solør. I følge nekrologen i Decorah posten 9. mai 1946 skal han være født i 1874.I følge samme kilde døde han 4. februar 1946 i Greenbush, Roseau County, Minnesota. I følge notater i familien skal han blitt kalt "Karinus Kjellmyra".

 

Jeg har sett i de rekonstruerte kirkebøkene for Åsnes, men finner ingen klar kandidat ettersom jeg ikke har lokalkunnskapen. Er det noen Solørspesialister som kan hjelpe?

 

Eline Olsdatter Uthus var født 30. oktober 1868 på Likvern i Elverum, og døde 10. april 1966 i Greenbush. I USA brukte hun navnet Ellen Haug. Ellen og Charles hadde ikke egne barn, men adopterte en gutt og en jente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at du har vurdert Karelius Olsen f. 1872 med foreldre Ole Iversen Bakken og Helene Kristoffersdatter.

 

Litt vanskelig å si om han er den rette (du har kanskje sjekket om han ble gift/boende i Åsnes?), men for meg ser han ut som en god kandidat. I Ft. 1875 bor familien fremdeles på Bakken, men stedet skrevet som - Bakken (Haugen), som kan forklare bruken av Haug som etternavn. Dessuten ligger plassen i Gjesåsen og Kjellmyra er blitt regnet for å ligge i vestre Gjesåsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at du har vurdert Karelius Olsen f. 1872 med foreldre Ole Iversen Bakken og Helene Kristoffersdatter.

 

 

Takk, det var nettopp lokalkunnskapen som kan peke ham ut som en mer interessant kandidat. Avviket i alder gjorde meg skeptisk, men behøver ikke bety all verden.

 

Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har sjekket Us census 1900, og der er fødselsdato oppgitt til februar 1872, noe som stemmer perfekt med Karelius Bakken. Han bruker dessuten initalet O. mellom fornavn og etternavn. Immigrasjonsår er oppgitt som 1893. Nå er jo utflytterlistene for Åsnes borte, men i emigrantlistene fra Oslo er det en Karelius Bakke, 20 år fra Åsnes som emigrerer 31. mars 1893. Alt taler derfor for at Arilds forslag er riktig.

 

Trond Bækkevold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.