Gå til innhold
Arkivverket

Døde 23.juni 1865, men ble gravlagt først 13. august?


Truls Songstad
 Del

Recommended Posts

Vesle Kristian Olsen Ekremshougen ble bare et halvt år da han døde i 1865. Det er innført at han døde 23. juni men første ble begravet 13. august? Noen som har tanker om hvorfor det drøyet så lenge?

Min lenke

(Kilde side 442 – nr 58 Gausdal: 1862-1873, Ministerialbok)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dette med varige lenker då, Trond - denne held vel litt lenger

 

Han vart nok gravlagt i vanleg tid, rundtom ei veke etter død, men ikkje gravfesta (altså utført presten sin seremoni) før 13. august. Kanskje er han blitt utegløymt fram til då, men dette blir berre spekulasjonar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dette med varige lenker då, Trond - denne held vel litt lenger

 

Han vart nok gravlagt i vanleg tid, rundtom ei veke etter død, men ikkje gravfesta (altså utført presten sin seremoni) før 13. august. Kanskje er han blitt utegløymt fram til då, men dette blir berre spekulasjonar.

 

Nå har jeg omsider forstått dette med varige lenker. Tror jeg skal klare det neste gang :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Død og gravlagt har nok noe med at presten ikke kunne betjene gravstedet da vedkommende ble gravlagt.

For din person så er det nok navnet på kirkegården som er innskrevet under datoene. Det er så smått og pent skrevet at det er vanskelig å tyde.

Hvis du ser over på nr. 57 så er vedkommende død 29. april og først "gravlagt" 6. august, her ser du også at vedkommende er gravlagt i Gausdal Kirkegård.

Så... selv om denne rubrikken heter "Begravelseds Datum" våger jeg påstanden om at det er datoen for Jordpåkastelsen.

 

I andre kirkebøker kan en finne egne rubrikker for Død, Gravlagt og Jordfestelse.

 

I Nord-Norge var dette ganske vanlig spesielt i "gamle dager" at personer som døde etter at jorda hadde fått dyp tele, førsr ble gravlagt på våren eller forsommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.