Gå til innhold
Arkivverket

Bibelhistorie for folkeskolen


Marianne Solli
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kan huske at de har sett eller lest i en gammel bibelhistorie for folkeskolen, der det var et kart over Palestina?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 180
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Aase R Sæther - Gloppen

    19

  • Reidar Oddløkken

    38

  • Marianne Solli

    50

  • Dag Aage Løkke

    18

Er det noen som kan huske at de har sett eller lest i en gammel bibelhistorie for folkeskolen, der det var et kart over Palestina?

Om vi har - ja, det er klart.. Og kartet over Palestina hang dessutan framme ved tavla; vi var betre kjende der enn i vårt eige fedreland. Synd vi måtte levere alle bøkene inn att; kunne godt tenkt meg å hatt både Bibelsoga og geografiboka.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan huske at de har sett eller lest i en gammel bibelhistorie for folkeskolen, der det var et kart over Palestina?

e

 

Jo, jeg husker å ha hatt en bibelhistorie av det slag, men min datter ville ha den og hun fikk den naturligvis. Så gammel som jeg er er, har jeg glemt mye. Men jeg husker det var et kart over Palestina, inndelt i Galilea, Samaria og og Judea. Videre var det kart over Paulus' reiser i Lille-Asia, noe vi måtte lære om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi har - ja, det er klart.. Og kartet over Palestina hang dessutan framme ved tavla; vi var betre kjende der enn i vårt eige fedreland. Synd vi måtte levere alle bøkene inn att; kunne godt tenkt meg å hatt både Bibelsoga og geografiboka.

Og geografiboka het vel "Landkunne"? Og denne Bibelsoga er nok heller ikke ukjent, første post på timeplanen i folkeskolen det ja:-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor takk til dere alle! :) Jeg tror det stod at enkelte avsnitt var myter og andre var legender. Jeg kan ikke huske forfatterens navn. Det ble antakelig skjult av bindet. Det er vel ikke mulig å få tak i den ... på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bibelhistorie fra de første klassene i folkeskolen var en historie om Jesu liv og de vikstigste av de hendelser som gjorde ham til det han var og kom til å bety. Mye dreide seg om hans mirakler, som å gå på Genesarets sjø eller vekke opp Lazarus. Andre ting var hans lignelser som kom til fascinere meg aller mest, det mest kjente er kanskje den om den fortapte sønn. Men dt er mange andre, som er full av livsvisdom vi stadig har bruk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor takk til dere alle! :) Jeg tror det stod at enkelte avsnitt var myter og andre var legender. Jeg kan ikke huske forfatterens navn. Det ble antakelig skjult av bindet. Det er vel ikke mulig å få tak i den ... på en eller annen måte.

 

Har du forespurt i antikvariat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søker du på "Bibelhistorie for Folkeskolen 1947" på nettet nå, så får du opp at det er til salgs slik bok nå. Prøvde å søke Bibelhistorie Folkeskolen og fekk en del treff på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant 3 eksemplar her nå, men veldig slitte og velbrukte bøker, alle dessverre uten de sidene som forfatter og årstall, men kart bak i bøkene, så det er vel rette. Min far gikk på barneskolen rundt 1940, så bøkene er vel fra den tida eller like før.

På kartet står Kanaan, Filisterland, Samaria, Judea, Galilea, Fönikia, Damaskus, Hebron, Jeriko, Engedi, Jerusalem, Sikem, Nasaret, Kana, Betlehem, og selvfølgelig bilde av Dødehavet og Genesaretsjøen.

 

Permen på bøkene er svarte med en slags grønnblå mønster. Antagelig er de som du etterlyser litt nyere opplag.

Hvor plukket du dem opp fra? Og er de til salgs? I tilfelle vil jeg gjerne kjøpe en av dem med dette kartet i. Årstallet 1940 skulle stemme sånn noenlunde ... Gi meg et vink hvis du kan avgi ett eksemplar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve å søke etter boka på nb.no eller antikvariat.no

 

-Kanskje er du heldig og finner den?

 

Eller hva med denne:

http://www.qxl.no/pris/boeker-magasiner/boeker/religion/bibelhistorie-for-folkeskolen-1947/v/an639576746/

Jeg har ikke undersøkt med noe antikvariat ennå, men takk for tipset ... faktisk hadde jeg ikke tenkt så langt. :huh: Noen må ha det inn med teskjeer, ser det ut til. He he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene er min far sin bok og den andre ikke min heller, men som sagt veldig dårlige bøker også, mange løse sider osv. Tror du kan få bedre kvalitet på nettet eller brukthandler. Håper du får tak i som er god kvalitet på.

 

V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte Volrath Vogts bibelhistorie på folkeskolen. Den kom i mange opplag og utgaver, og der var disse kartene du spør etter. Jeg har ikke boken selv, for den var jo skolens eiendom - og vi måtte levere den inn igjen når vi var ferdige med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen! Nå tar jeg kveld. Jeg har hatt mange fine soltimer i hagen i dag (i går blir det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk jeg har akkurat den boka hjemme i bokhylla.

Men jeg vet ikke når jeg er hjemme igjen neste gang(kanskje i påsken?)

Jeg kan ikke love noe, men hvis jeg finner den, så kan du sikkert få den.

(Har samlet på slike en stund, så jeg kan sikkert avse den)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og geografiboka het vel "Landkunne"?

Reidar, eg har lege og ergra meg i heile natt over at eg brukte feil ord, så denne bommerten hadde eg uansett retta opp ved daggry i dag, men takk for hjelpa uansett!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar, eg har lege og ergra meg i heile natt over at eg brukte feil ord, så denne bommerten hadde eg uansett retta opp ved daggry i dag, men takk for hjelpa uansett!

[/quote

 

Beklager at jeg ødela nattesøvnen, det var aldeles ikke meningen :( Det var bare at jeg hadde nynorsk i 7 år på folkeskolen, før vi gikk over til bokmål, og mener å huske at geografiboka het "Landkunne" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Reidar, du øydela ikkje nattesøvnen, det var det er sjølv som gjorde - innegget ditt såg eg ikkje før i dag tidleg.

 

Men den tredje delen av kristendomsfaget - ? Var det Bibelsoge, Katekisme og Kyrkjesoge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Reidar, du øydela ikkje nattesøvnen, det var det er sjølv som gjorde - innegget ditt såg eg ikkje før i dag tidleg.

 

Men den tredje delen av kristendomsfaget - ? Var det Bibelsoge, Katekisme og Kyrkjesoge?

 

Begynner å bli lenge siden dette, men det er mulig det var slik? Første timen startet i hvertfall med "den lille sorte" :rolleyes: , Landstads salmebok tror jeg, før dypdykket i denne "Bibelsoga", husker ikke så mye av det. Snere på dagen gikk det vel mye i disse Margrethe Munthe-sangene som "Nei, nei gutt" osv, men nå sporer jeg vel av temaet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.