Gå til innhold
Arkivverket

Bibelhistorie for folkeskolen


Marianne Solli
 Del

Recommended Posts

Skal eg få lov å hjernevaske deg litt, Reidar, du tek det nok ikkje ille opp, tenkjer eg.

 

Denne gongen hadde innlegget ditt tent mykje på at du barberte sitatet litt, slik at det ikkje blei så langt. Eit par setningar er nok til å forstå kva innlegg du svarer på.

 

Det var dagens velmeinte råd! Og eit salmevers til slutt:

 

I Jesu namn all gjerd me gjera må om me skal lukka få og framgang jamn, ikkje skam oss føra på.

 

Trur aldri eg har sunge det så tonen kjenner eg ikkje, og resten av verset/versa er blitt tært bort av "tidas tann". Men kanskje får eg bruk for det ein dag? Kanskje treng eg det til siste spørsmålet i "Vil du bli millionær" den dagen eg stiller opp?

 

Bra at du belærer meg litt og jeg tar det alldeles ikke ille opp, men jeg er ikke helt sikker på hva du mener?

Er det at jeg tok med hele innlegget til KL i svaret? Hvis det er det så skal jeg prøve å skjerpe meg, hvis jeg får det til :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 180
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Aase R Sæther - Gloppen

    19

  • Reidar Oddløkken

    38

  • Marianne Solli

    50

  • Dag Aage Løkke

    18

Er det noen som har 'skrekkeksempler' på hva som stod om samer? Selv kan jeg ikke huske å ha lært noen ting om samer/finner på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... hvis jeg får det til :(

 

Du går bare opp i det siterte avsnittet, men må passe på å beholde teksten innenfor hakeparentesene som innleder og avslutter det siterte avsnittet, og så kan du bare slette det du vil ha bort. Deretter skriver du din egen kommentar under den siste hakeparentesen.

 

Jeg ser for øvrig at klokka i dette forum fortsatt går på "vintertid" - hvem retter den?

 

Senere tilføyelse: Beklager misforståelsen! Jeg skjønner først nå at det bare var hos meg at den viste feil tid. Klokka er nå riktig stilt. Mange takk til Aase og Anne-Lise nedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har 'skrekkeksempler' på hva som stod om samer? Selv kan jeg ikke huske å ha lært noen ting om samer/finner på skolen.

 

I kirkehistoria (boka hette vel Kyrkjehistorie) lærte vi at Tomas von Vesten dro nordover for å kristne samene. Husker dette spesielt fordi læreren fortalte at von Vesten hadde vært prest hos oss. (gamle Veøy Prestegjeld). Men kan ikke huske det der sto noe ufordelaktig om samene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag Aage: Velg GMT + 1 i Kontrollpanel, så blir det riktig. (Det står bl. a. Oslo der.)

Altså kontrollpanelet under profilen din her på sida, ikkje på maskina generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min maskin har riktig tid (sommertid). Jeg mener dette forumet. Det er vel ikke bare hos meg at dette forumet går på vintertid?

 

Senere tilføyelse: Min kommentar her bygger på en misforståelse. Jeg har nå rettet klokka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså kontrollpanelet under profilen din her på sida, ikkje på maskina generelt.

 

Nå prøver jeg det - jeg har rettet - og klokka mi er nå ca 23.40

 

Tillegg morgenen etter: Jeg har prøvd igjen, og nå er klokka rett, ser jeg! Tusen hjertelig takk for hjelpen, Anne-Lise og Aase!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aase føyet til det jeg ikke skrev - 'Altså kontrollpanelet under profilen din her på sida, ikkje på maskina generelt' i forrige innlegg. Trykk på navnet ditt øverst til høyre og velg Kontrollpanel. Det første du ser når du gjør det, er innstillingen for tid. GMT + 1 gir riktig tid. Det er klokka på din brukerprofil du ser - jeg ser f. eks. at du la inn forrige innlegg 23:34.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld kostholdsråd (innlegg #75), så vil eg tru at dette var "rett" for 60 år sidan, både fordi folk var meir fysisk aktive, og fordi ein ikkje kunne "fråtse" like mykje som no. Men dette har nok mange av dykk betre greie på enn meg, som er fødd og oppvaksen i oljealderen. Det var vel også rasjonering på matvarer under krigen, og folk på landsbygda fekk plutseleg meir besøk av slekta frå "by'n"...

 

Og feit fisk er framleis rekna som sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Prøve, men vet ikke om det ble riktig? Det ble det kanskje ikke?

 

Jeg tror du må ha slettet den siste hakeparentesen (som det skal stå "quote" inni)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du må ha slettet den siste hakeparentesen (som det skal stå "quote" inni)

Ok, så den skal altså stå igjen? Skal prøve mer litt senere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oftest behøver man jo slett ikke sitere foregående innlegg i det hele tatt, så det greieste er bare å bruke den dypblå svarknappen nederst på siden når man skal legge inn et nytt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så den skal altså stå igjen? Skal prøve mer litt senere!

 

Nå gjorde du det helt riktig, Reidar! Litt morsomt at du nå fikk hjelp av en som ikke "kunne" klokka! (jfr mitt problem noen innlegg lenger oppe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oftest behøver man jo slett ikke sitere foregående innlegg i det hele tatt, så det greieste er bare å bruke den dypblå svarknappen nederst på siden når man skal legge inn et nytt innlegg.

 

Det er riktig, men ofte kommer det andre innlegg i mellom, og da er det greitt at det tydelig framgår hvilket man kommenterer. Det hender jo at flere er på forumet (og på samme sak) samtidig, og mens man da skriver en kommentar til det man tror er siste innlegg, så har det (vips!) kommet et annet i mellomtiden. Da kan det hende at det blir litt rart om det ikke går tydelig fram hvilket man kommenterer. Men vi kan beflitte oss på å sitere så lite som mulig av andres innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er auga ein fyrst blir blinde på, Tore (# 90), den blå knappen der nede hadde eg ikkje sett.. Takk for hjelpa du og, dette var veldig forenklande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld kostholdsråd (innlegg #75), så vil eg tru at dette var "rett" for 60 år sidan,

 

Det er riktig at mye av dette har endret seg. Jeg gikk på folkeskolen (som det vel het den gang) på 1950-tallet, og jeg har funnet en arbeidsbok som jeg tegnet "fete retter" i (etter instruks fra læreren som tegnet og skrev på tavla). Og som overskrift skrev vi sikringskost. Det var feit ost og smør og helmelk og alt annet som kunne fete oss opp. Det var omtrent de samme tingene som er "fy"-mat i dag. Noen barn ble jo også sendt fra byen og ut på landet for å fetes opp etter krigen. (Men grønnsaker og frukt var også sunt, da som nå.)

 

Litt langt fra bibelhistorien (temaoverskriften) har vi kommet nå, men det er jo morsomt å "mimre" litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gjorde du det helt riktig, Reidar!

 

 

Oj sann, det tror jeg måtte skje helt uforvarende! Ble litt chatting av dette nå da, men håper det tåles:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det tåles av dem som henger med fortsatt. Det er ca 30 innlegg siden vi var på det opprinnelige tema - he he!

(Men vi må kanskje be om unnskyldning overfor nye som går inn her for å lese om Palestina og bibelhistorie for folkeskolen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det tåles av dem som henger med fortsatt. Det er ca 30 innlegg siden vi var på det opprinnelige tema - he he!

(Men vi må kanskje be om unnskyldning overfor nye som går inn her for å lese om Palestina og bibelhistorie for folkeskolen.)

Jeg håper at jeg ikke skremte dere ved å sette inn spørsmålet om Jesu anetavler ... Jeg ble virkelig forbløffet over forskjellene. :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesu anetavler ... Jeg ble virkelig forbløffet over forskjellene. :mellow:

 

Jeg har visst om de to anetavlene - og at de er ulike - men jeg har aldri vært så veldig opptatt av dem. Den ene skal gå via Maria og den andre via Josef - har jeg hørt - selv om han ikke var den biologiske faren. For meg er Jesus sann Gud og sant menneske (som kirken lærer) uansett ættetavle. Men jeg er fascinert av Josef. Han tok uansett ansvar både for Maria og gutten. Vi hører ikke noe om Josef etter at Jesus var tolv år.

 

Denne debatten går for øvrig på eget tema: "Bibelsk anetavle"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt artig å lese om pengeverdiene i dette "hellige landet" i "Ord-tydningane" i denne avbildete bokji i innlegg 25: denar, romersk mynt, ikring 70 øre; skjerv (romersk) ikr. 1/2 øre; talent (sylv) ikr. 7 000 kr.; sylvpeng (<< sekel>>) ikr. kr. 2.25, men det var da en voldsom verdi på talent`en, kunne vel ikke være mange som hadde en slik i lommeboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.