Gå til innhold
Arkivverket

Bibelhistorie for folkeskolen


Marianne Solli
 Del

Recommended Posts

Viser til innlegg 106, der jeg fortalte om den hendelsen på skolen, der jeg i skapelsesberetningen kom til å si: " ... og den onde ånd svevde over vannene."

 

Jeg viste innlegget til min mann og sa samtidig at det var jo ikke så greit for en 10-åring å vite forskjell på 'den onde ånd' og den 'hellige ånd', hvorpå min mann bemerket tørt: "Vet du forskjellen nå da?" :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 180
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Aase R Sæther - Gloppen

    19

  • Reidar Oddløkken

    38

  • Marianne Solli

    50

  • Dag Aage Løkke

    18

Er vel ikke så enkelt å se forskjell alltid på ånder, men heldigvis er det endel som kan se og tilogmed prate med ånder. Har ikke den evnen selv.

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål, men var det noe banksystem?

 

Var det ikke pengevekslerne den såkalte frelseren som i henhiold til de konstruerte mytene i det nye testamentet, ble kastet ut av tempelet i Jerusalem?

 

Forøvrig var det vel langt på vei Tempelridderne som startet opp det "multinasjonale" banksystemet. Også de med tilknytning til dette knutepunktet i Midt-Østen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke pengevekslerne den såkalte frelseren som i henhiold til de konstruerte mytene i det nye testamentet, ble kastet ut av tempelet i Jerusalem?

 

Forøvrig var det vel langt på vei Tempelridderne som startet opp det "multinasjonale" banksystemet. Også de med tilknytning til dette knutepunktet i Midt-Østen

 

En bra forklaring Kristian! Mammon står forklart i boka i innlegg 25, som betyr "Jordisk eigedom som dreg hjarta bort fra Gud"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens:

 

Skolebygningen lå like ved allfarveien. Bortmed vinduet satt lille Johan og glodde ut på veien, og lærerens forklaring gikk hus forbi. Læreren var nettopp i ferd med å fortelle om den barmhjertige samaritan:

- Først kom Levitten og gjekk forbi. Så kom presten og gjorde likeså, og til slutt kom samaritanen...

Læreren oppdaget at Johan ikke fulgte med, og spurte skarpt:

- Johan, håkken gjekk forbi ?

- Je er itte sikker, men je trur det var vaktmester'n, svarte Johan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjell.

 

Nei, det er ikke så greit å kjenne alle som går forbi. :) Min datter hadde vært på søndagsskolen og kom hjem mens jeg holdt på å koke brune bønner. Hun stilte seg opp innenfor kjøkkendøra, snuste ut i lufta og utbrøt: "Ja, det kan nok stemme at Gud er overalt. Kjenn den fæle lukta." ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, mye rart, nett som det at "engler daler ned i skjul", var en del som trodde det var i vedskjulet, noen så kanskje etter også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, mye rart, nett som det at "engler daler ned i skjul", var en del som trodde det var i vedskjulet, noen så kanskje etter også

He he. Den samme jenta begynte en dag å løpe i sikk-sakk frem og tilbake på stuegulvet. Jeg spurte hvorfor hun løp på den måten, og hun svarte - mens hun fortsatte å løpe: "På søndagsskolen sier de at Gud er overalt, så før eller siden må jeg nok 'bulke' borti ham."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hehe. God kveld ! Ja, man kan aldri vite før man prøver. Er jo endel "småguder" innpå her også, som påstår at noen gleder seg når folk har sluttet her innpå osv. når det i virkeligheten er motsatt, at man vil ha mest mulig folk her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg drar denne frem igjen, fordi jeg hørte en søt historie fra en venninne. Hun var med lillebroren sin på søndagsskole for mange år siden, og da de kom hjem ville mammaen deres vite hva de hadde lært. "Jo", sa lillebroren, "først var det en dame som ba, og da måtte alle ha øynene igjen, men damen juksa, for hun titta på oss rett som det var. Etterpå sang vi om at vi skulle 'gje suss' (gi kyss) til den som var renest, men det gjorde vi ikke likevel."

 

De hadde sunget "Jesus den eneste, herligste, reneste ..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Verden består i dag også! Iflg. en amerikaner som har lest og tolket bibelen skulle vel verden gå under i ett-tida norsk tid natt til i dag, men jeg syns omgivelsene er omtrent likedan i dag som de var i går, og samme sure vinden:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verden består i dag også! Iflg. en amerikaner som har lest og tolket bibelen skulle vel verden gå under i ett-tida norsk tid natt til i dag, men jeg syns omgivelsene er omtrent likedan i dag som de var i går, og samme sure vinden:-)

Er det ikke herlig med sur vind? Vi lever ... :P Jeg lurer på om det er mange som har vært nervøse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesus i flertall

 

Da min nå voksne sønn var fire år, var vi i kirken for at han skulle få utdelt bibel for fireåringer.

Rett før gudstjenesten startet kom kantor og sogneprest gående opp midtgangen, begge ikledd hvite kjoler. Min sønn snur seg og ser disse to, og roper høyt: ”Se, mamma – to Jesuser!”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesus i flertall

 

Da min nå voksne sønn var fire år, var vi i kirken for at han skulle få utdelt bibel for fireåringer.

Rett før gudstjenesten startet kom kantor og sogneprest gående opp midtgangen, begge ikledd hvite kjoler. Min sønn snur seg og ser disse to, og roper høyt: ”Se, mamma – to Jesuser!”

Så søtt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesus i flertall

 

Da min nå voksne sønn var fire år, var vi i kirken for at han skulle få utdelt bibel for fireåringer.

Rett før gudstjenesten startet kom kantor og sogneprest gående opp midtgangen, begge ikledd hvite kjoler. Min sønn snur seg og ser disse to, og roper høyt: ”Se, mamma – to Jesuser!”

 

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Reidar, vi har enda noen timer igjen av den 21. mai ... Jeg kom til å tenke på kometen, Halley, som er synlig fra jorden hvert 76. år (?). Jeg ble fortalt denne historien av mammas tante, som var født noe før 1910, da denne kometen var ventet. I Alta samlet læstadianerne seg på en plass og ventet på dommedag, mens de sang salmer og ba, mens de tok farvel med hverandre. Tantens far hadde imidlertid endel ved å klargjøre, så han hadde sagt at han kanskje kom etter, når vinterveden var oppkløvd. Mora hadde imidlertid sagt at det ble ikke nødvendig å hugge ved, nu når verden skulle gå under, men han ville fortsette med arbeidet sitt i vedskjulet.

 

Da han var ferdig gikk han inn og kokte kjøttsuppe. Mange timer etterpå kom kona hans og ungene hjem, og han serverte dem suppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Reidar, vi har enda noen timer igjen av den 21. mai ... Jeg kom til å tenke på kometen, Halley, som er synlig fra jorden hvert 76. år (?). Jeg ble fortalt denne historien av mammas tante, som var født noe før 1910, da denne kometen var ventet. I Alta samlet læstadianerne seg på en plass og ventet på dommedag, mens de sang salmer og ba, mens de tok farvel med hverandre. Tantens far hadde imidlertid endel ved å klargjøre, så han hadde sagt at han kanskje kom etter, når vinterveden var oppkløvd. Mora hadde imidlertid sagt at det ble ikke nødvendig å hugge ved, nu når verden skulle gå under, men han ville fortsette med arbeidet sitt i vedskjulet.

 

Da han var ferdig gikk han inn og kokte kjøttsuppe. Mange timer etterpå kom kona hans og ungene hjem, og han serverte dem suppe.

 

 

Ja da får vi se utover kvelden da hvordan det går :) , når du nevner Halley og omløpstiden, kom jeg til å tenke på kometen Hyakutake som var sterk og klar på kveldshimmelen i mars-april 1996, og dette var akkurat da far døde, og denne kometen bruker 23000 år på et omløp, så da var det liksom en litt symbolsk og rar fornemmelse av evighet!

 

http://www.astroimager.net/Page-2C.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke linken til å virke, men jeg skjønner godt denne følelsen av evighetssymbolikken midt oppi denne triste stunden. Vi må bare se til å utnytte den tiden vi har til rådighet. Din far lever jo egentlig videre gjennom deg ... etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke linken til å virke, men jeg skjønner godt denne følelsen av evighetssymbolikken midt oppi denne triste stunden. Vi må bare se til å utnytte den tiden vi har til rådighet. Din far lever jo egentlig videre gjennom deg ... etter min mening.

 

Rart ikke lenken virket, den funker hos meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart ikke lenken virket, den funker hos meg?

Nu virket den som bare det! Takk for den! Det må ha vært noe midlertidig 'ugg'. :unsure: Forresten så ser det ut til at vi klarte oss denne gangen også! Vet riktignok ikke hvordan tidssonene vil slå ut ... hvilken av dem som 'stemmer' med budskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I disse mai-dager.

 

En venn av meg har sønn som, da han var fem år gammel, ble spurt av sin tante om hvorfor vi feirer 17. mai. "Jo", svarte gutten, "for da var Jesus russ".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I disse mai-dager.

 

En venn av meg har sønn som, da han var fem år gammel, ble spurt av sin tante om hvorfor vi feirer 17. mai. "Jo", svarte gutten, "for da var Jesus russ".

"Herreli' au" ... som de sier her. Så snedig sagt! :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu virket den som bare det! Takk for den! Det må ha vært noe midlertidig 'ugg'. :unsure: Forresten så ser det ut til at vi klarte oss denne gangen også! Vet riktignok ikke hvordan tidssonene vil slå ut ... hvilken av dem som 'stemmer' med budskapet.

Var vel et lite tilbud på Island i går kveld med et lite vulkanutbrudd, men tror det ble bom tidsmessig med ca. 3 timer:-) Ellers er alt på det gamle i dag også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ble litt paff da jeg leste om dette vulkanutbruddet. Det kom jo godt med for ham. Han kan jo ha feiltolket omfanget, eller noe slikt.

 

Ellers var de bildene gnistrende fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.