Gå til innhold
Arkivverket

Fotografier av personer i ft 1900


Kjetil Øien
 Del

Recommended Posts

Jeg tar opp igjen tråden fra et tidligere tema:

 

http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/170487-gamle-fotoportretter-ukjente-personer/page__p__1457956__hl__%2Bkjetil+%2B%F8ien__fromsearch__1#entry1457956

 

Kort oppsummert:

Er det teknisk mulig, og finnes det interesse for en dugnad der målet er å få koblet bilde til flest mulig personer i ft 1900? Flere av oss sitter antagelig på en liten samling fotografier av forfedre. Det hadde vært greit å dele dette med andre. Dessuten finnes det rundt omkring i de tusen hjem mange bilder som kanskje bare de eldste lenger vet å navnsette. Uten en dugnad for innsamling av slike bilder, vil kunnskapen om hvem disse bildene forestiller gå tapt. Jeg tenker at det ville vært en flott innsats for fremtidens slektsgranskere dersom vi klarte å koble navn og bilder på en vesentlig andel av personene i nevnte telling.

 

Rent teknisk tenker jeg at det kanskje ville være mulig å legge til et "Last-opp-bilde-felt" bak hver enkelt persom i tellingen i digitalarkivet. Men om dette lar seg gjøre må nesten noen andre svare på. Mulig at dette vil bli så plasskrevende at det ikke kan gjennomføres. Men det hadde iallefall vært en god innsats for kommende slekter om vi fikk det til, så utfordringen er herved gitt til den som måtte ha noe kunnskap om hvordan dette best kan gjøres

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et opplegg for å registrere gårdsbilder allerede,

så registrering av personbilder burde vel være mulig.

Synes det er en veldig god ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det opprinnelig var meningen at en kunne laste opp bilder av personer, men så ble det bygninger. Jeg laster gjerne opp de bildene jeg har. For 1910-tellingen har jeg flere bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker kanskje at dette også kunne være noe som lokale historielag kunne engasjere seg i. Vet selv om et lag der flere av de sentrale medlemmene har gitt uttrykk for at de har "gått tom" for oppgaver etter at de for noen år siden fikk avsluttet bygdebokprosjektet sitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.