Gå til innhold
Arkivverket

Foto fra 1868?


Eldbjørg Lyngstad
 Del

Recommended Posts

Dette temaet er vel ikke helt hjemmehørende her, men for meg henger det sammen med et bilde som skal være min oldemor. På baksida av bildet står det hennes navn, og 20 år. Hun var født i 1848, og bildet skulle etter dette være tatt i 1868. Er det sannsynlig at ei bondedatter fra Nord-Trøndelag ble fotografert så tidlig som 1868? Bildet bærer preg av å være gammelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser tema 76427 i det gamle debattforumet - se her) - vil du se at også folk av bondestanden kunne bli fotografert såpass tidlig. Selv har jeg et konfirmantbilde av en av mine oldefedre (født 1854) og et spebarnsbilde av en av mine oldemødre (født 1873), og de var begge født og oppvokst på landsbygden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sannsynlig at ei bondedatter fra Nord-Trøndelag ble fotografert så tidlig som 1868?

 

Ja, jeg har et bilde av min tippoldemor med min oldefar som barn og hans søsken som må være tatt rundt 1868 eller 1869. De var bønder fra Siljan i Telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere alle for svar. Bildet har tilhørt min farmor, den avfotografertes datter, og jeg regner med at det også er hun som har skrevet bakpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere alle for svar. Bildet har tilhørt min farmor, den avfotografertes datter, og jeg regner med at det også er hun som har skrevet bakpå.

 

Det hadde vore artig om du la ut biletet her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri lagt inn bilde før, men jeg prøver.

Elise Margrete Eriksdtr. Utvik f. 1848 i Beitstad, Nord-Trøndelag. Gift Kvarving. Døde i 1930. Bildet skal være tatt da hun var 20 år.

post-1117-0-49967100-1302603639_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.