Gå til innhold
Arkivverket

DNA-dagen 2011


Kenneth Jahren Mathisen
 Del

Recommended Posts

I forbindelse med DNA-dagen, den 15 april (http://www.genome.gov/DNADay/), er det gjerne tilbud på genetiske tester som kan bidra med nyttig informasjon for slektsgranskere. Selskapet 23andme har allerede dumpet prisene https://www.23andme.com/ , antagelig i denne forbindelse.

 

Håper på mange nye norske profiler :)

 

 

mvh

 

Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse med DNA-dagen, den 15 april (http://www.genome.gov/DNADay/), er det gjerne tilbud på genetiske tester som kan bidra med nyttig informasjon for slektsgranskere. Selskapet 23andme har allerede dumpet prisene https://www.23andme.com/ , antagelig i denne forbindelse.

 

Håper på mange nye norske profiler :)

 

 

mvh

 

Kenneth

 

Jeg håper også på mange flere norske testere! Det er flere selskaper som trolig har kampanjer med rabatter i forbindelse med DNA-dagen fredag 15. april, så følg med. FTDNA har lovet kampanje via sin Facebook-side om de når 10 000 fans/likes. ;-)

 

Se også informasjon om DNA i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er der noen slags forbindelse mellom de forskjellige aktørene, som driver med denne testingen? Enkelte har kanskje testet seg andre steder, og hvordan fungerer samspillet mellom disse stedene? Må eventuelt folk som har testet seg, gjøre samme testene på nytt? Kan eventuelt resultatene bli forskjellige fra aktør til aktør? Som dere kanskje skjønner er jeg veldig i villrede om hva dette egentlig går ut på og hva resultatene skal brukes til. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er der noen slags forbindelse mellom de forskjellige aktørene, som driver med denne testingen? Enkelte har kanskje testet seg andre steder, og hvordan fungerer samspillet mellom disse stedene? Må eventuelt folk som har testet seg, gjøre samme testene på nytt? Kan eventuelt resultatene bli forskjellige fra aktør til aktør?

 

Testene er ikke nødvendigvis helt kompatible. Personlig ville jeg nok anbefalt Family Finder (som FTDNA står bak) fremfor 23andMe, ettersom jeg har hørt at de som tester seg på sistnevnte sted ofte er mer interessert i "sykdomsbiten" av denne testen (som den først og fremst er laget for) og mindre interessert i kontakt med folk som er mest interessert i slektsaspektet. Men, selvfølgelig, man kan jo teste seg begge steder, hvis man ikke har viktigere ting å bruke pengene på...

 

Når det gjelder tester ellers, tilbyr ulike selskap ofte tester på ulike markører (Y-DNA). Det kan være en viss overlapp, og det har vel etter hvert blitt en forholdsvis ens standard på hvordan resulatene fremstilles, men dette gjør en direkte sammenligning noe vanskelig. Problemet er muligens ikke like stort når det gjelder mtDNA, men det vet jeg mindre om. Man bør også være obs på at ikke alle selskaper tilbyr oppgradering, så å velge "feil" selskap kan derfor bli dyrt. Dette gjelder både Y-DNA og mtDNA. Jeg har av åpenbare årsaker ikke lyst til å gå ut med navn her, så hvis du ønsker å vite mer, så ta kontakt med meg på e-post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Svein Arnolf!

 

I mellomtiden har en god venn av meg sendt meg en link privat, og på denne siden florerer også du, men takk i alle fall. Dine opplysninger kan jo også være nyttige for andre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.