Gå til innhold
Arkivverket

Hva med chat på Brukerforurum ?


Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Hadde det vært en god ide å få opprettet en chat på forumet slik at en kunne chatte med ens venner her inne ? Er det mye arbeid i å lage en chattjeneste her ? God er dårlig ide folkens ?

 

Vennlig hilsen

 

Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært en god ide å få opprettet en chat på forumet slik at en kunne chatte med ens venner her inne ? Er det mye arbeid i å lage en chattjeneste her ? God er dårlig ide folkens ?

 

Vennlig hilsen

 

Jan Frode Johansen

 

I mine øyne en svært dårlig ide. Både fordi jeg ikke selv liker å chatte :rolleyes: , men også fordi det da vil foregå en utveksling av informasjon som er parallel med det vanlige forum og spørsmålet er om de som chatter orker å legge inn informasjonen 2 ganger, slik at den registreres på vanlig måte.

 

Jeg har tidligere nevnt dette med 'støy' i forumet - altså unødvendige ting som gjør forumet rotete. En chat ville jeg i høy grad oppfatte som værende i den kategorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, hadde sikkert vært en god ide det. men jeg synes nok mulighetene for meningsutvekslinger.

Både i debatter og gjennom private meldinger er bra nok. Men hva slags chat tenker du på?

-Chat som på MSN og Facebook? Private samtaler?

 

Synes nok det er det beste å holde oss innenfor de rammene vi har nå.

-Nå synes jeg først brukerforumet må få tid til å komme igang skikkelig...

Noen funksjoner og menyer, bør kanskje forenkles, så chat mener jeg bør vente litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter alt bråket som har vært rundt formen i det nye forumet, klarer jeg ikke helt å ta dette chatteforslaget alvorlig. Aprilspøk litt i etterkant?

Her er virkelig blitt mange nok "sideveger" om vi ikke skal lage fler.

Nei, la roen senke seg og røttene gro i forumet nå, ikke flere duppeditter og "støy" som Litta så riktig kaller det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen chatter, men jeg antar at chatting kun foregår mellom to parter. En chattemulighet her på forumet skulle man tro dreide seg om slektshistoriske spørsmål. Da ville det kanskje komme fram opplysninger som vil være skjult for andre som vil bidra. Dessuten vil ikke opplysningene ligge åpne og varige slik at man kan gå tilbake for å finne ut hva som er tilført av informasjon? Hva er vitsen med det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er noen som ønsker seg en chat, og noen som synets det er støy.

 

På en chat er det lavere terskel for å stille spørsmål, du får (så sant det er aktive chattere der) svar umiddelbart, det hele arter seg mer som en samtale.

 

Til de av dere som lurer på om det er en samtale 1-1 eller ikke, så er det begge deler. Enten snakker man i et fellesrom, og får svar fra de som ønsker, eller så går man inn i et privatrom, dersom man har mye å snakke om eller ønsker å diskutere nyere ting.

 

Chatten til DisNorge på http://www.disnorge.no/cms/dischat.html fungerer helt utmerket, og alle er velkommen dit.

 

Håper å se de av dere som ønsker seg et chattilbud der. ;)

 

Dette er ikke skrevet for å provosere noen, men for å informere om et fungerende chattilbud som allerede eksisterer.

 

 

Mvh. Lars Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at en chat på DA sine sider ville vært en god idé. I tillegg til Lars sine poeng (vdr. chat vs. forum) vil jeg gjerne tilføye at en chat muligens kunne bidratt til å øke tilfanget av yngere brukere, og således skape større interesse for hobbyen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Tv 2 er det jo en chat, tror ikke det er forbud mot å diskutere slekt der, dette er vel også en side som går an å chatte på, bare det ikke blir for mye prat om kos, klem, hvem som er kjæreste med hvem osv. Tror det er best som det er enda, så kan det heller opprettes en slik side senere, om behovet blir veldig stort. Bra at han der Ove under ble kastet ut, stelte bare istand problemer for andre innpå.

 

V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er vel også en side som går an å chatte på, bare det ikke blir for mye prat om kos, klem, hvem som er kjæreste med hvem osv.

 

Ja der har vi et eksempel på hva noen mener de kan bruke Arkivverkets Brukerforum til. Uffa meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det altså en dårlig ide . Takk for at dere var ærlige :)

 

Vennlig hilsen

 

Jan Frode Johansen

Jeg synes ikke at denne idéen er dårlig, men folk har jo forskjellige behov for slik chat; noen liker det absolutt ikke, og de vil følgelig være imot et slikt forslag.

 

Denne 'venneringen' kan jo også fungere som en slags chattering, men vil antakelig gå litt tregere, siden den foregår pr. e-post, så vidt jeg har forstått.

 

Kenneth nevner at slik chat kan få med flere yngre folk, og det er jo et godt poeng, synes jeg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at denne idéen er dårlig, men folk har jo forskjellige behov for slik chat; noen liker det absolutt ikke, og de vil følgelig være imot et slikt forslag.

 

Denne 'venneringen' kan jo også fungere som en slags chattering, men vil antakelig gå litt tregere, siden den foregår pr. e-post, så vidt jeg har forstått.

 

Kenneth nevner at slik chat kan få med flere yngre folk, og det er jo et godt poeng, synes jeg. ;)

 

Er enig, og ser vel egentlig ikke noe galt i at det er påhengt en slik tjeneste hvis noen føler behov, og det går sikkert an å ha et regelverk for denne eventuelle tilleggs-tjenesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største bakdelen med chat er at loggen i de fleste tilfeller ikke blir lagret. Om det derfor chattes om genealogiske temaer som flere av oss kunne ha nytte av, så er det ikke mulig for oss og lese chatten i ettertid (med mindre det finnes spesifikk funskjonalitet for å large chatte-logger). Og dette er jo hovedfordelen med forumet; alt vi sier blir stående og kan refereres i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det ble nevnt lenger oppe, chatten til DIS-NORGE fungerer via en IRC tjener, og de forskjellige chatte klientene man bruker for og koble seg til irc-tjeneren har mulighet for og logge all tekst som er skrevet.

 

last ned mIRC og pek klienten mot tjeneren dis-norge.no

 

eller last ned mIRC og lim inn dennelinken "irc://irc.dis-norge.no" i adresse linja på IE da starter mIRC på rett sted.

 

her finner man mange snakkesalige med samme hobby

 

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke for noen chat her, på DIS.chatten er jo temaet Slekt men mange kjenner hverandre og da er det mye ..snart middag..bleieskift, på hytta i helgen..etc som jeg kaller gpp, altså helt utenom temaet. Tanken er fin den og temaet bra hvis en bare kunne holde seg til slikt og ikke gpp.

Ken er inne på noe, det som scattes forvinner jo bare og neste dag er det på'n igjen.

PÅ dette forumet her er det vel genealogi som er i hovedsetet som tema og en kunne jo ønske at det ikke flyter ut med alt mulig noe det er en liten tendens til uten at admin gjør noe med det. Det er visst åpent for alt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukernes eget forum er for spørsmål der du henvender deg til de andre brukerne av Digitalarkivet. Det kan være spørsmål om andre kilder enn de Digitalarkivet har, etterlysing av personer (ikke levende!), lokalhistorie, gårdshistorie, gamle tradisjoner osv. I dette forumet tar ikke Digitalarkivet ansvar for å svare, selv om vi noen ganger vil svare fordi vi selv finner debatten interessant. Personetterlysninger må kun skje etter døde personer, ikke utlever informasjon om levende personer uten deres tillatelse. Når du lager emner om personetterlysninger bør disse utheves ved at personnavnet og prestegjeld/kommune eller annen geografisk avgrensing gå fram av tittelen på emnet.

 

Kriteriene for forumet sier ingenting om at genealogi er i hovedsetet B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke ha noe Chat innpå her, er nok krangling mellom alle innpå her fra før likevel på diverse temasider. Sidene bør utnyttes til slektsprat.

 

V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidene bør utnyttes til slektsprat.

 

Har du selv overholdt det?

 

 

Slektsprat er et sammensatt ord, kanskje man er tilfreds med å overholde et av elementene???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, prøver å overholde ting, men ikke enkelt når spørsmål osv. for det meste blir tatt opp i verste mening. Så lenge man kan skrive på sivilisert måte og slutte å provosere hele tiden så kan man gjerne ha Chat også, men må være på bra måte. Ikke slik at med en gang man stiller ett vanlig spørsmål (samme hva det handler om) så blir "man hugget på".

 

V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Ja det burde bare være slektsprat her, men hva om noen f.eks. skal spørre etter noen som lever. Da burde det være mulig å chatte. At informasjon

om slekt skrives uten at alle får mulighet til å lese det skjer likevel. Selv er jeg på Slektsforum, og abbonerer på "Slektshjørnet" på

Facebook. Regner med at det er noen iallefall som ikke er innom disse sidene. Mulig at Slektsforum på DIS-Norge kan brukes til chat,

men jeg har aldri chattet der. Har kun vært inne der og sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.