Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av kirkebok i Danmark - noen som vil hjelpe?


Bodil Ed Iversen
 Del

Recommended Posts

Jeg sliter med tyding av en dåpsinnførsel i Danmark, skannet kirkebok. http://www.sa.dk/ao/SoegeSider/Kirkeboeger.aspx

Vejle Amt, Bjerre herred, Barrit sogn, døpte 1886, 22 okt. (1871-1891), Opslag 129, linje 2 (s.180)Døpt Amalie Fredrikke. Mor Hansine Larsen, Far: Rasmus Peter Rasmusen, begge ugifte. Dette går det greit å lese, men alt det andre trenger jeg hjelp til. Veldig takknemmelig om noen kan hjelpe! (sa.dk, om URLen ikke virker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe slikt som "Ugift Fruentimmer Hansine Karine [?] Barne Fattiggaard 20 Aar. Udlagt Børnefader [Tjener?] Rasmus Peder Rasmussen paa Magelkjør (?)."

 

Det som ble innført den 31. oktober er merket med "NB" og gir kanskje en annen informasjon om hvem som er far til barnet?

 

"[?] Marie Rasmussen for Faderen, Rasmus Sørensen paa Krogstrup [for] Moderen [??] Børnefader ....mager Ramus Jensen i Søvarre".

 

I anmerkningskolonnen står det at "Pigen var 10 Maaneder for Fødselen paa Paalsgaard i [?] Sogn" og at "Pigen var 10 Maaneder for Fødselen i Barrit"

 

Dette var kanskje ikke mye til hjelp, men jeg lurer på om det egentlig angir at Rasmus Rasmussen ikke var far til barnet, men at det var Rasmus Jensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med tyding av en dåpsinnførsel i Danmark, skannet kirkebok. http://www.sa.dk/ao/SoegeSider/Kirkeboeger.aspx

Vejle Amt, Bjerre herred, Barrit sogn, døpte 1886, 22 okt. (1871-1891), Opslag 129, linje 2 (s.180)Døpt Amalie Fredrikke. Mor Hansine Larsen, Far: Rasmus Peter Rasmusen, begge ugifte. Dette går det greit å lese, men alt det andre trenger jeg hjelp til. Veldig takknemmelig om noen kan hjelpe! (sa.dk, om URLen ikke virker)

 

 

Ugifte Fruentimmer Hansine Larsen (G?) Barrit Fattiggaard 20 år. Udlagt barnefader Tjenestedreng? Rasmus Peter Rasmusen paa Magelkjær

Faddere. Barnets moder, Fattig(?)(?) Peter Nilsen, hmd Terkel Knudsens hustru af O. Barrit.

 

Pigen var 10 maaneder før fødselen på Palsgaard i A(?) sogn (etter et kjapt søk på Google så ser det ut til at det ligger en Palsgaard hvertfall i As i Velje

 

 

Der det er merket NB i margen er en annen fødsel, som ikke har noe med Amalie Fredrikke sin dåp vil jeg tro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var utruleg dårleg kvalitet/lesbarhet på scanninga. Er alle danske kyrkjebøker slik?

 

Ikke alle, men noen innimellom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnefaren var på Møgelkjær.

 

"Fattiglem (Laurs?) Peter Nielsen".

 

O. Barrit skal nok være Øster Barrit.

 

Palsgaard i Assens Sogn. Kaldes idag As sogn.

 

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til dere som velvillig har hjulpet meg! Ryktet vil ha det til at det nok var en "litt høyere" herre som var far til barnet, kanskje på Paalsgaard? Familienavnet Due var nevnt, men dette blir spekulasjoner.

Bodil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.