Gå til innhold
Arkivverket

Even Olsen, en hard Eidsberg-nøtt


Jan I. Kristiansen
 Del

Recommended Posts

"Even Olsen Krøsbye" ble altså gift 28.3. 1826, oppgitt å være 23 år gammel. "Ole Johnsen Krøsbye" var forlover. Det er vel ikke urimelig å anta at denne kan ha vært faren.

Eidsberg kommunikantbok viser at "Even Olsen Krøsbye" gikk til alters (i Trømborg kirke) 25.4. 1824 og 20.11. 1825 (da dog kun som "Even Olsen", men med sin tilkommende kone Thore Rasmusdatter på linja under). Den 25.10. 1826 kommuniserte "Even Field og Kone". Ved deres eldste barns dåp bodde de på nordre Fjell, så "Even Field" og "Even Olsen Krøsbye" tør være identiske.

Sannsynligvis flyttet Even etter vielsen til samme plass (eller en annen plass under nordre Fjell) som han bodde på før han kom til Krosby. For i kommunikantlista for 22.6. 1823 har jeg funnet "Even Olsen Nordre Field". Videre "Even Olsen Field" (bl.a.) 12.5. 1822, 27.5. 1821, 18.6. 1820 og 25.4. 1819 (første gang).

Den 30.10. 1825 kommuniserte "Ole Johnsen Krøsbye Pl. og Kone". Samme 23.5. 1824. Jeg fant ikke OJ i listene for 1823, men 12.5. 1822 "Ole Johnsen Fields Pl. og Kone". Samme 27.5. 1821, 5.11. 1820. 17.10. 1819 og 22.11. 1818 "Ole Fields Ejer og Kone" (første gang).

Ovennevnte funn svekker vel ikke en teori om at Even Olsen og Ole Johnsen var sønn og far. Videre at de kan ha kommet sammen til Fjell høsten 1818.

Jeg har forgjeves lett etter en Even, sønn av Ole Johnsen, f. 1802-06, i "FamilySearch" og i kirkebøkene for Østfold og Akershus.

Det kan antas at Evens mor var en Karen/Kari, ettersom Evens eneste datter ble døpt Karen. Jeg har funnet at en "Enkemand Ole Johnsen Lund" ble gift med "Pigen Kari Iversdatter" i Eidsberg 4.1. 1806. Det er, så vidt jeg kan se, ingen gård Lund i Eidsberg. Det var ingen gifte eller enkemenn OJ i Eidsberg i 1801 (bortsett fra en 70-åring med en 68-årig kone). Jeg finner ingen OJ gift Eidsberg 1801-05. På Myra, Rokke, Berg bodde i 1801 en husmann OJ og hans kone "Kari Christiansdatter". (Even hadde en sønn Christian.) Innspill mottas med stor takk.

Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til de datoene du har nevnt for Even Olsens kommunikering, har jeg notert følgende med bosted Fjeld: 22.11. 1818, 31.10. 1819, 19.11. 1820.

I tillegg finnes det noen Even Olsen med andre bosteder i nærheten før han første gang er registrert på Fjeld. Har du funnet noen aktuell konfirmasjon for ham?

 

Ole Johnsen og kone finner jeg i tillegg 16.5. 1819 fra Fields Ejer.

 

Det fins mange Ole Johnsen med kone som har kommunikert fra gårder i nærheten. Men siden Even Olsen og Ole Johnsen muligens kommunikerer i Eidsberg for første gang 1818-1819, kan det være greitt å sjekke innflyttede til Eidsberg.

 

Kommunikantprotokoll 1 og 2 for Eidsberg finner en her: http://slektskilder.blogspot.com/

 

Første del av kommunikantprotokoll 1 finnes her under siste 100 utlagte kilder: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=ko01251800&spraak=n&metanr=6140

 

Resten av Kommunikantprotokoll 1 kommer i søkbar form før sommeren regner jeg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Even Olsen finnes på Nordre Fjeld i Trømborg i FT 1801 - alder 1 år: http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f1801&gardpostnr=2382&personpostnr=30510#nedre. Har du utelukket at han er den rette? At alderen er oppgitt til 23 år i 1826 bør vel ikke være nok til å utelukke denne. (Jeg har ikke sjekket om denne E.O. levde opp osv.) Moren til denne heter Karen, slik du forventer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunkantprotokoller er vel "kirkebøker", og skulle derfor vært avfotografert. Det får meg til å lure på om det finnes flere typer kirkebøker som ikke har blitt tatt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bevart komunikantprotokoller for ganske mange prestegjeld på 1800-tallet. Noe færre for 16 og 1700-tallet. Kun et fåtall er microfilmet/fotografert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Even Olsen døde i 1866, oppgis hans alder til 62 år. Så vi har altså to indikasjoner på at han var født ca. 1803-04. Hans alder kan jo imidlertid selvsagt være feil både ved vielsen og begravelsen, og det kan være grunn til å merke seg at alderen hans ved vielsen i kirkeboka nok kan leses som 29 like vel som 23. Og det faktum at klokkeren også skriver 23, kan jo bero på det faktum at klokkeren gjerne bedrev ren avskrift av kirkeboka (altså at klokkeren her evt. har tolket prestens innføring feil).

 

Men ellers er vel det faktum at en Ole Johnsen og kone og en Even Olsen på samme tid (1818) ser ut til å ha kommet til Fjell samt på samme tid (1824) ser ut til å ha flyttet til Krosby, hvor Even altså bodde ved vielsen i 1826 og da hadde "Ole Johnsen Krøsby" som forlover, en ganske sterk indikasjon på at Even var sønn av Ole Johnsen. Så vidt jeg kan se, finnes ingen innflyttinngslister for Eidsberg før 1815, og jeg finner ingen OJ eller EO i innflyttingslistene 1815-18. OJ og EO har følgelig trolig kommet til Eidsberg før 1815.

 

(Jeg finner en "Even Olsen Løkke" som kommuniserte 9.7. 1815 og 3.6. 1817. Jeg antar at han er identisk med den "Even Olsen Lykke" som flyttet til Rakkestad i 1817, kom tilbake til Eidsberg i 1826 og som jeg altså har utelukket (se det gamle forumet).)

 

Hvis EO kom til Eidsberg før 1815, bør han jo finnes i Eidsberg konfirmasjonslister (hvis det er riktig at han var født 1803-04). Jeg finner kun to EO i Eidsberg konf.lister 1810-20; en "EO Falchenberg" i 1815 og en "EO Randum" i 1816 . Jeg har funnet disse i dåpslistene som sønner av hhv "Ole Evensen Sulerud, Christine Aslachsdatter" (28.4. 1799) og "Ole Erichsen Fields Ejer, Kari Andersdatter" (24.8. 1800). Disse kan så finnes i 1801-tellingen som hhv. toåring og ettåring på Sulerud (i hovedsognet) og nordre Fjell (i Trømborg annekssogn). En 60 år gammel EO døde på "Randempl." i 1860, og jeg antar at denne er sønnen til Ole Erichsen på Fjellseie i 1801.

 

OJ og Kari Christiansdatter på Myra, Rokke, Berg hadde en sønn Helge til dåpen i 1801 og kan nok utelukkes. Enkemannen "Ole Johnsen Lund" som giftet seg i Eidsberg 4.1. 1806 virker imidlertid fortsatt interessant. Hvor kom han fra og kan han ha hatt Even i sitt forrige eksteskap? (Evt. Evens datter Karen oppkalt etter stemoren.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner noen til hvor det ble av Even Olsen som ble født på Sulerud i 1799 (se over!)? Han ble altså konf. med bopæl Falkenberg, og utfra klokkeren skriver, ser det ut til at han hadde fosterforeldre.

 

En rettelse: OJ & KC fra Berg hadde sønnen Helge i 1803 (ikke 1801).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står Lunde og ikke Lund ved vielsen for paret Ole Johnsen og Kari Iversdatter. Altså Lunde i Trømborg. De døpte en sønn Johan 22.6. 1806 og hadde da bopæl under Skaarer. Er det noen som vet hvor dette paret endte opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Konfirmert Eidsberg 1821: "Johan Olsen Fieldspl., 16. Forældre: Ole Fieldspl." Og: Konf. 1824: "Iver Olsen Krøsbypl., f. 14.1. 1810. Forældre: Ole Johnsen, Kari Iversdatter."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Johnsen og Kari Iversdatter giftet seg i Eidsberg 4.1. 1806 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7489&idx_id=7489&uid=ny&idx_side=-110

 

Hvis du søker på Family Search får du opp flere barn. Jeg har ikke funnet noen som het Even, og han burde ut fra senere aldersangivelser være født noe tidligere.

 

Den første sikre som kommunikant er så vidt jeg kan se 22.11. 1818. Det konfirmeres i 1816 en Even Olsen som er tjener på Randem (nr.6): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1&idx_id=1&uid=ny&idx_side=-245. Det kan være han som er døpt 24.8. 1800 på Fields Eier og med foreldre Ole Erichsen og Kari Andersdr. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7489&idx_id=7489&uid=ny&idx_side=-56

 

Du har nevnt dette ekteparet i et tidligere innlegg. Har du sjekket dette ekteparet? Ole Johnsen og Kari Iversdr. gifter seg så sent at de neppe har noen Even Olsen i passende alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Den første sikre som kommunikant er så vidt jeg kan se 22.11. 1818. Det konfirmeres i 1816 en Even Olsen som er tjener på Randem (nr.6): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1&idx_id=1&uid=ny&idx_side=-245. Det kan være han som er døpt 24.8. 1800 på Fields Eier og med foreldre Ole Erichsen og Kari Andersdr. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7489&idx_id=7489&uid=ny&idx_side=-56

 

Denne E.O. er den samme som jeg nevner i #4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfirmanten EO på Randem i 1816 er identisk med OE født på Fjellseie. I klokkerboka (s. 243 B) står hans dåpsdato ved konf., 24.8. 1800, og på denne datoen ble Even, sønn av "Ole Erichsen Fields Ejer, Kari Andersdatter" døpt. Jeg antar videre (men dette har jeg ikke undersøkt noe nærmere) at denne EO er identisk med EO, 60 år, som døde på en Randemplass 4.2. 1860. I så fall utelukkes han som den EO jeg søker etter, for han døde i 1866.

 

Klokkerboka viser videre at den andre konfirmanten, EO Falchenberg i 1815, er identisk med den Even som ble døpt 28.4. 1799 og var sønn av "Ole Evensen Sulerud, Christine Aslachsdatter." Denne EO kan jeg ikke helt utelukke som identisk med "EO Krøsbye".

 

Imidlertid er min teori at Even Olsen som ble gift med bopæl "Krøsbye" 28.3. 1826, var sønn av enkemannen Ole Johnsen som ble gift med Kari Iversdatter 4.1. 1806. Dette altså som tidligere nevnt fordi så vel Even som Ole i kommunikantlistene opererer første gang på Fjell samme år (1818) og første gang på Krosby samme år (1824). Dessuten var altså "Ole Johnsen Krøsbye" forlover da Even giftet seg.

 

I kommunikantlistene oppgis også Ener Johnsen, Niels Johnsen og Mari Johnsdatter med adresse Fjell. Disse må ha vært barn av John Enersen og Ellen Nielsdatter på nordre Fjell i 1801. Jeg tenker meg muligheten for at Ole Johnsen kan ha vært en uekte sønn av John Enersen. Videre tenker jeg meg at Even Olsen kan ha blitt satt bort til fosterforeldre etter morens død, konfirmert i annet sogn, og kommet til faren i Eidsberg som ca. 15-åring i 1818.

 

Ole Johnsen er ved sin sønn Johans vielse 11.4. 1835 oppgitt som død. Jeg finner imidlertid ikke OJ i Eidsberg begravelseslister 1827 (da han er oppført i kommunikantprotokollen) - 11.4. 1835. Kari Iversdatter levde i 1865 hos sin datter Maren på nordre Lunde. Jeg har sjekket Johans og Marens barns dåp. Even opptrer 'dessverre' ikke som fadder. Allikevel antar jeg han var deres halvbror, men et bevis for dette ser altså ut til å være svært så vanskelig å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En "Rejer Lunde" var forlover for Ole Johnsen i 1806. Jeg finner ham på Lunde søndre i 1801 som den 46-årige leilendingen "Reyer Johnsen", følgelig trolig en bror av Ole. Reyer var gift med gift med Gunnild Christensdatter og hadde barna Anne, 13, Christen, 12 og Gunder, 7. Jeg finner ikke noen dåp for Anne (her er en del innførsler uleselige) og Gunder i Eidsberg kirkebok, men jeg finner Christens. Han ble døpt 1.1. 1790. En av fadderne var "Ole Jonsen Melleby". Det er Melleby-gårder i Eidsberg hovedsogn og i Hærland annekssogn, foruten i Os i Rakkestad, Hobøl, Båstad i Trøgstad, Tune og Ingedal i Skjeberg. Det er vel rimeligst å anta at det her gjelder Melleby i Eidsberg, særlig ettersom også tre av de andre fadderne, "Maria Jonsdatter Schrichulstad" (søster?), "Mari Christensdatter Langebreche" og "Even Christensen Langebreche" var fra gårder i Eidsberg hovedsogn.

 

Imidlertid fantes i 1801 en 36-årig 2.gang enkemann Ole Johnsen på "Mellebye Contra" (!?) (med en sønn Helge, 12).

 

Kan noen identifisere Reyer Johnsen og fadderen "Ole Johnsen Melleby"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en Melleby-gård også i Trømborg. Siden det meste av dine registreringer i denne saken er fra Trømborg, kan det her være snakk om Ole Jonsen Melleby i Trømborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du positivt at det fantes en Ole Johnsen på Melleby i Trømborg? Tre av de andre fadderne var altså fra Langebrekke og Skrikulstad, og de gårdene ligger vel i Eidsberg hovedsogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved Even Olsens yngste barn, Johans dåp i 1837 var "Pige Ragnild Christensdatter" fadder. Jeg fant så denne konf. 25.10. 1835: "Ragnild Christensdatter Baggeraanaas, 14, døbt 23. April 1821. Forældre: Stadf. av Hmd. Even Olsen, Thore Rasmusdatter." Dåpen viser at Ragnild var en uekte datter av Thore og at Ragnilds far var "Christen Rejersen Lunde"! Er min teori riktig, hadde altså Thore Rasmusdatter en datter med sin ektemann Even Olsens fetter Christen Rejersen før hun giftet seg med Even.

 

Ved Even Olsens nest eldste barn, Christians dåp i 1829 var en "Pige Gunild Christensdatter" fadder. Det er jo ganske naturlig å tenke seg at dette kan ha vært en annen datter av Christen Rejersen (oppkalt etter farmoren), men jeg har ikke funnet noen dåp eller konf. i Eidsberg som bekrefter dette.

 

Hvem var "Ole Johnsen Melleby", fadder i 1790? Eneste kandidat i Eidsberg 1801 er en OJ, 27-årig dragon og skredder på Huseby.

 

En 'felle' kan kanskje være at det er lett å la seg besnære av sammentreff som ovennevnte. Forholdene i Eidsberg på denne tiden var jo ikke så store at sammentreffene uten videre kan avvises som ikke tilfeldigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langebrekke og Skikkulstad finnes i hovedsognet.

 

Jeg har ikke her og nå noen informasjon om Ole Johnsen på Mellebye, bortsett fra registreringer i Kommunikantprotokollen 1800-1821.

 

Der finnes følgende registreringer:

En Ole Johnsen Mellebye Pl. kommunikerte i Trømborg kirke 31.5. 1807,4.12. 1808 og 19.11. 1809. Dette dreier seg sannsynligvis om Mellebye i Trømborg.

En Ole Johnsen Mellebye (ant. i hovedsognet) kommunikerte i Eidsberg kirke 6.7. 1817, 9.11. 1817, 7.6. 1818 og 30.4. 1820.

 

Jeg har ikke muligheter til å få sjekket nærmere opplysninger om Ole Johnsen Mellebye før etter påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet et brødrepar Rejer og Ole Jonsen:

 

"Døbt 9. April 1758: Rejer. Forældre: Jon og Marthe Vette."

"Døbt 2. Feb. 1768: Ole. Forældre: Jon og Marthe Vette."

 

I tillegg hadde disse en søster Maria f. 1771 (jfr. fadderen "Maria Jonsdatter Schichulstad" ved Chrisen Rejersens dåp i 1790.

 

For å summere opp, er min hypotese som følger:

 

- "Ole Johnsen Krøsbye" var forlover ved "Even Olsen Krøsbye"'s vielse 28.3. 1826.

- Eidsberg (Trømborg) kommunikantlister viser "Ole Johnsen Field og Kone" og "Even Olsen Field" i 1819, 1820 og 1822 (jeg har ikke funnet "Ole Johnsen Field og Kone" i 1821, kun "Even Olsen Field"). I 1824, 1825 og 1826 har jeg funnet "Ole Johnsen Krøsbye og Kone" og "Even Olsen Krøsbye" i 1824 og 1825. I 1826 hadde Even Olsen som gift flyttet tilbake til "Field", der også deres eldste barn ble født.

 

Konklusjon: Even Olsen var sønn av Ole Johnsen.

 

- "Enkemand Ole Johnsen Lunde" giftet seg i Eidsberg 4.1. 1806 med "Kari Iversdatter".

- Ole og Kari hadde fire barn; Johan f. 1806, Ivriana f. 1809, Iver f. 1810 og Maren f. 1812. Johans bopæl ved konf. i 1821 var "Fjellspl.", og Ivers bopæl ved konf. i 1824 var "Krøsbypl.".

 

Konklusjon: "Ole Johnsen Lunde" er identisk med "Ole Johnsen Field"/"Ole Johnsen Krøsbye".

 

- "Rejer Lunde" var forlover for "Ole Johnsen Lunde".

 

- "Rejer Johnsen, 46" bodde i 1801 på søndre Lunde som leilending. Han var gift med "Gunnild Christensdatter, 48" og hadde bl.a. sønnen "Christen Reyersen, 12". Ved denne Christens dåp var "Ole Jonsen Melleby" fadder.

 

- Jeg har funnet et brødrepar Rejer og Ole Jonsen, f. hhv. 1758 og 1768, sønner av "Jon og Marthe Vette".

 

Konklusjon: "Even Olsen Krøsbye" var barnebarn av "Jon og Marthe Vette".

 

To tilleggsfunn styrker denne hypotesen:

 

- Rejer Johnsens sønn "Christen Rejersen" var far til Even Olsens kone Thore Rasmusdatters uekte barn Ragnild i 1821.

- Even Olsens eneste datter Karen kan ha blitt oppkalt etter Kari Iversdatter.

 

Kommentarer til hypotesen - som selvsagt må bevises før den har noen gyldighet - mottas med takk. Kanskje kan et evt. skifte etter Jon/Marthe gi opplysninger om hvor Ole befant seg (ikke minst ca. 1803, da Even skal ha blitt født i henhold til opplysningene om hans alder ved vielsen og begravelsen). Og kanskje kan utkomne bind av Eidsberg bygdebok ha opplysninger om Ole Jonsen under "Vette" (Væte?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før en endelig konklusjon......

 

Det er nevnt at en "Halvor Olsen Fjeldeie" var fadder for et av Even Olsens barn.

Kan Halvor Olsen være han som gifter seg i 1831 ?: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1&idx_id=1&uid=ny&idx_side=-235

Kan samme person være døpt i Berg i 1807 med foreldre Ole Joensen og Kari Christiansdatter ?: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1&idx_id=1&uid=ny&idx_side=-113

Samme familie finner vi i Berg i 1801: http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f18010116&gardpostnr=109&personpostnr=859&merk=859#ovre

 

Ikke at noen kilder sier at Halvor Olsen er bror av Even Olsen.....

 

Ser forøverig at Halvor Olsen jeg har nevnt ovenfor er konfirmert i Berg i 1823.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal være forsiktig med å bli for fiksert på én hypotese i en sak som denne (selv om den virker sterk...), og er det noe slektsgransking har lært meg, så er det at man aldri bør selge skinnet før bjørnen er skutt. Så mange takk for innspill.

 

Når det gjelder Halvor Olsen og hans foreldre fra Berg, så har jeg lenge vært klart over disse. Ikke minst navnet på moren høres jo besnærende ut med tanke på at Even kalte sin eneste datter Karen og dessuten hadde en sønn Christian. Imidlertid hadde Ole Johnsen & Kari Christiansdatter en sønn Helge døpt 2.1. 1803, noe som jo nærmest utelukker at de hadde en sønn Even f. 1803 (dog ikke 1802 eller 1804, selvsagt). Prestene var jo ikke feilfrie, og man kunne tenke seg at Helge var en feilinnførsel for Even. Imidlertid ble gutten som ble døpt 2.1. 1803, konf. 22.10. 1820, også da som Helge... Og jeg finner ingen andre barn av OJ & KC i Bergs dåpslister 1801-07 enn Halvor i 1807. Og heller ikke i Bergs konf.lister finner jeg noen andre barn av disse som kunne være født i dette tidsrommet. Det er jo imidlertid god 'plass' til et barn mellom Helge og Halvor, og det er jo mulig å tenke seg at OJ & KC kan ha bodd i et annet sogn mellom 1803 og 1807...

 

En annen av fadderne for Even Olsens & Thore Rasmusdatters sønn Ole i nov. 1826 var "Pige Inger Maria Rasmusdatter Fjeld". Den 9.2. 1826 ble dette paret gift i Eidsberg: "Halvor Olsen Braae, 22, Inger Marie Rasmusdatter, 22". Det er jo litt vanskelig å tenke seg at fadderen "Halvor Olsen Fjeldseie" ikke var Inger Maria Rasmusdatters ektemann, men var han det, er det altså feil at IMR var pige ved Ole Evensens dåp... Går vi ut ifra at presten har ført feil sivilstatus på IMR og at fadderen HO var IMRs ektemann, var han født ca. 1804-05 og ikke identisk med Halvor Olsen fra Berg (hvis alderen ved HOs vielse er rett...).

 

Jeg kan også legge til at en "Halvor Olsen Mellebye, 24" ble gift i Eidsberg 7.6. 1831.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Eidsberg bygdebok, bind 1, kom Ole Johnsen, f. 1768, fra Mellom-Vete til Melleby i Rakkestad. Da er vi tilbake til "Ole Johnsen, 36, Enkemand efter 2det Ægsteskab" med sønnen "Helge Olsen, 12" på "Mellebye Contra" (hva i all verden betyr dette "Contra"; er det en feilskrift?) i 1801.

 

Jeg finner ikke Helge Olsen i konfirmasjonslistene for Rakkestad/Eidsberg. Dette kan jo tyde på at han flyttet med faren til et annet sogn - hvor Even ble født ca. 1803, enten utenfor ekteskap eller så kan OJ ha blitt gift (og blitt enkemann) en tredje gang før han kom til Lunde i Eidsberg og ble gift der i 1806.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Ytterligere forskning har ikke kunnet sannsynliggjøre min tidligere hypotese i denne saken, snarere det motsatte (på bakgrunn av nedenevnte funn). Følgende nye hypotese for Even Olsens opprinnelse lanseres derfor:

 

Detaljene er for omstendelige og omfattende til at jeg vil redegjøre for dem her, men de kan leses i min artikkel i Runar, Slektshistorisk Tidsskrift for Østfold, nr. 2/2011. Hovedlinjene er som følger: Ved hjelp av en kronologisk oppstilling av alle Even Olsen fra kommunikantlistene for Eidsberg i perioden 1815-26 og bruk av 'elimineringsmetoden' på disse, har jeg i stor grad sannsynliggjort at den Even Olsen som med adresse Krøsbye ble gift med Thore Rasmusdatter 28.3. 1826, er identisk med den Even Olsen Randem som ble konfirmert i 1816. Og denne EO er (ifølge klokkerboka) identisk med Even, døpt 24.8. 1800, sønn av Ole Erichsen på Fjellseie og Kari Andersdatter.

 

For å bevise min hypotese 100% (eller iallfall styrke den ytterligere), trenger jeg å ta rede på hvor det ble av Ole Erichsen, for slik å finne skifte/dødsmelding etter ham. Det siste spor jeg har av ham, er da hans andre kone Berthe Toresdatter døde i Eidsberg i 1810. Som sagt, alle detaljer i denne hypotesen kan studeres i Runar, og kommentarer/videre hjelp mottas med stor takk.

 

Eidsberg kommunikantprotokoller 1800-26 er forøvrig registrert av Øivind Larsen og er tilgjengelige på Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.