Gå til innhold
Arkivverket

Bergensbrannen 1916


Eva Kalmér Savjord
 Del

Recommended Posts

Finnes det noen registrering over dem som mistet hjemmet sitt under Bergensbrannen i 1916. Min oldefar og oldemor Mikal og Johanne Johannesen (Mikal Johannesen var født 20/9-1868) mistet hjemmet sitt og skomakerverkstedet som han hadde i samme bygning i brannen. Han skal ha bodd i Strandgaten.

Jeg har funnet ut at det kan ha bodd to skomaker i Strandgaten 82 og 84.Men jeg vet ikke om det kan være min oldfar.Han døde i spanskesyken i 1918.Det fantes en skomaker senere i Strandgaten i 1920 med samme navn.Eller finnes det noen liste over skomakere i 1916 i Bergen med adresser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikal Johannesen, født 1868 i Indre Holmedal, var skomakermester i Bergen. Han bodde i Steinkjellerbakken 1a 1907-1909, Steinkjellerbakken 1c 1910-1911, Ø. Korskirkealmenning 12 i 1912, til Domkirkesmuget 4 19. oktober 1914, og ved Bergensbrannen 15. januar 1916 fikk han seg bopel Sandviksvei 177, men der bodde han bare til 24. januar 1916 da han flyttet til Øvre Korskirkealm. 19, så 16. april 1916 til Meyermarken Barak B 1, værelse 4, og så 17. oktober 1917 til Vestre Torvgate 5/7. Han står som pedel på folkeregisterkortet, og som vaktmester da han døde.

 

Hans enke Johanne flyttet til Wesenbergsmug 15 13. juni 1919, og til Repslagerbakken 2 28. august 1923. Hun døde 25. juli 1930.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikal Johannesen, født 1868 i Indre Holmedal, var skomakermester i Bergen. Han bodde i Steinkjellerbakken 1a 1907-1909, Steinkjellerbakken 1c 1910-1911, Ø. Korskirkealmenning 12 i 1912, til Somkirkesmuget 4 19. oktober 1914, og ved Bergensbrannen 15. januar 1916 fikk han seg bopel Sandviksvei 177, men der bodde han bare til 24. januar 1916 da han flyttet til Øvre Korskirkealm. 19, så 16. april 1916 til Meyermarken Barak B 1, værelse 4, og så 17. oktober 1917 til Vestre Torvgate 5/7. Han står som pedel på folkeregisterkortet, og som vaktmester da han døde.

 

Hans enke Johanne flyttet til Wesenbergsmug 15 13. juni 1919, og til Repslagerbakken 2 28. august 1923. Hun døde 25. juli 1930.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for information.Den siste adressen jeg hadde var folketellingen 1910.Da har han aldri bodd i Strandgaten som min familie har fortalt.Jeg har gjort en feil innelgget har visst doblet seg og jeg får ikke fjernet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Bergensbrannen brøt ut 16 januar bor familien i Domkirkesmuget skriver du om jeg har forstått det rett.Min oldefar mistet alt han eide og skomakerverkstedet brant også opp.Da må jo Domkirkesmuget4 ha gått med i brannen ellers har jeg enda en gåte å løse.Den informasjonen jeg har fått var at de bodde ovenpå skomakerverstedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.