Gå til innhold
Arkivverket

Bugge- i Åsgårdstrand fra ca.1800 - hvorfra?


Jon Erik Berg-Hansen
 Del

Recommended Posts

Søker opphavet til brødrene:

1.Nils Petersen Bugge ca.1767-1813,g.1793 Else Maria Christensdatter Langklepp nordre,Undrumsdal i Våle 1766-1810.

2.Hans Petersen Bugge f.ca.1764,g.Ingeborg Evensdatter f.ca.1760

De dukka opp i Åsgårdstrand i begynnelsen av 1790-åra,og fikk tallrike etterkommere (trenger ikke hjelp med dem!).

Deres sannsynlige far: Peter Lorens Bugge død i Åsgårdstrand 1800 - 70 år gammel.

 

Hvor kom de (og Ingeborg Evensdatter) fra?

Et kort svar med referanse hadde vært flott hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bondesen: Slægten Bugge, side 99:

 

Peter Lorentz Bugge, f. c. 1735, Sømand og Skomager, kom fra Helsingør (eller muligt fra Frederikshavn) omkr. 1771 og bosatte sig i Aasgaardstrand, Borre Prgld. i Jarlsberg og Larvik Amt. I Borre Kirkebog kalles han snart Lorents Nielsen, snart Peter Lorents Nielsen Bugge. ... Gift med Olea Hansdatter. 3 Børn.

Hans Bugge, Niels Bugge, Elen Bugge.

 

Bondesen har antydet at Peter Lorentz Bugge kanskje var en sønn av Niels Bugge, født 1708, sønn av Ulrik Thomassen Bugge fra Larvik.

 

Bondesen skriver om Ingeborg at hun var Ingeborg Egenes af Nøtterø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var kjapp - takk!!!

 

 

Bondesen: Slægten Bugge, side 99:

 

Peter Lorentz Bugge, f. c. 1735, Sømand og Skomager, kom fra Helsingør (eler muligt fra Frederikshavn) omkr. 1771 og bosatte sig i Aasgaardstrand, Borre Prgld. i Jarlsberg og Larvik Amt. I Borre Kirkebog kalles han snart Lorents Nielsen, snart Peter Lorents Nielsen Bugge. ... Gift med Olea Hansdatter. 3 Børn.

Hans Bugge, Niels Bugge, Elen Bugge.

 

Bondesen har antydet at Peter Lorentz Bugge kanskje var en sønn av Niels Bugge, født 1798, sønn av Ulrik Thomassen Bugge fra Larvik.

 

Bondesen skriver om Ingeborg at hun var Ingeborg Egenes af Nøtterø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et lite sidesteg til Hr. Bugge også, på Nøtterøy. Jeg har gitt det før til en mann som het Bugge og hadde disse som sine forfedre.

 

Anne Maria Petersdatter, døpt 15. februar 1783 på Nøtterøy. Uekte. Moren kaller seg Inger Maria Brynildsdatter fra Drøbak, som med sin mor ved Navn Anne Maria Eilertsdatter, Enke fra Holmestrand, og et annet uekte barn, var innkommet her i Sognet paa gården Øre, og utla til barnefar en enkemann ved navn Peter Lorentz Nielsen (Bugge), skomaker i Åsgårdstrand under Borre. Faddere: Elen Olsdatter Skarphaga, Berthe Maria Nielsdatter Øre, Anders Kristoffersen Øre.

 

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15. sept 1765 finner vi dåpen til Hans i kirkeboka for Slagen i Sem (en del av Åsgårdstrand hørte til Slagen og en del til Borre)

"Peter Lorentz Nielsen af Aasgaardstrand og Olea Hansdatter, deres barn Hans Bugge" (venstre side, 2. kolonne, nederst)

Min lenke

 

3. august 1767 blir Niels døpt i Borre

Min lenke

 

Begge brødrene ble altså døpt i Åsgårdstrand før Bondesen sier at "Peter Lorentz Bugge kom fra Helsingør (eller muligt fra Frederikshavn) omkr. 1771"

 

24. februar i 1771 blir søstera Maren Dorthea døpt i Borre

Min lenke

 

Når det gjelder foreldrene, har jeg funnet følgende:

14. april 1762 er det innført trolovelse mellom Peter Lorentz Nielsen skomager fra Aasgaardstrand og Olea Bugge i Botne (Holmestrand)

Min lenke

 

4 mai 1762 gifter en Peter Lorentz Nielsen seg med Olea Hansdatter Bugge i Botne.

Min lenke

 

I august (17.?)1732 døpes Hans Bugges datter Olene i Botne (det står vel Hans Bugges S:, men presten kan vel ha skrevet feil ang. kjønn)

Min lenke

 

En ting som er verdt å merke seg her, er at Peter Lorentz Nielsen ikke nevnes med navnet Bugge. Det gjør derimot Olea. Det gjør hun også ved dåpen til de to yngste barna.

Om dette betyr at Peter Lorentz Nielsen ikke har Bugge-aner, eller om både han og Olea har det, har jeg ikke klart å bringe på det rene.

Jeg har ikke klart å finne opphavet til Peter, og heller ikke hvem denne Hans Bugge i Botne skulle stamme fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oops. Her var jeg litt rask. Jeg vet faktisk noe om Hans Bugge i Botnes opphav, siden det var skifte etter ham 18. april 1749

Her kalles han Hans Ottersen Bugge, så han er vel da sønn av en Otter eller Otte.

Min lenke

Her nevnes også enken, Dorthea Olsdatter, og de tre døtrene Barbra, 23 år, Anne Maria 20 år og Olea 16 år.

 

Det finnes også et skifte etter Hans Bugges svigerfar, slik at vi får greie på Dorteas foreldre, Ole Engebretsen og Maren Sivertsdatter.

Min lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott!

Interessant at gamle "sannheter" hos Bondesen kanskje ikke stemmer.

Han var også noe slepphendt i oppfølginga av etterkommerne i Bugge-slekta, men det er kanskje lett å si med den tilgangen vi nå har til mange av kildene.

Jeg merker meg dette, spesielt plasseringa (hvor?) i Botne og skiftet i Tønsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ingen ting om gårdsnavn i forb. med Peter og Oleas forlovelse & bryllup, og heller ikke ved Oleas dåp.

Når det gjelder skiftet etter Hans Bugge, så står det jo heller ikke noe gårds-/stedsnavn, men det står at boet hadde blitt "lovlig registreret og vurderet" tidligere, i 1745, "strax efter den Sal: Mands dødelige afgang". Løsøret hadde blitt solgt ved offentlig auksjon 30. september 1746, og stervbogården hadde også blitt solgt. Det ser ut som det er et hull for mesteparten av året 1745 mellom skifteprotokoll 2 og 3 for Tønsberg byfogd. Om denne første delen av skiftet er ført i en annen protokoll, evt. en rettsprotokoll, eller om den gjeldende delen av skifteprotokollen har gått tapt, vet ikke jeg. Jeg har heller ikke undersøkt om det var Tønsberg byfogd som hadde ansvaret for skiftene i Holmestrand, eller om Hans Bugge og hans eiendom evt. lå i Tønsberg.

 

Når det gjelder skiftet etter Ole Engebretsen, så står det at han var smed, og at stervbohuset ligger "sønden paa Holmestrand". Siden også dette skiftet står i protokollen for Tønsberg byfogd, og rettens betjenter var borgermesteren i Tønsberg og byfogden/byskriveren i Tønsberg, så tyder det vel på at det var de som hadde ansvaret for skifter i Holmestrand/Botne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder skiftet etter Ole Engebretsen, så står det at han var smed, og at stervbohuset ligger "sønden paa Holmestrand". Siden også dette skiftet står i protokollen for Tønsberg byfogd, og rettens betjenter var borgermesteren i Tønsberg og byfogden/byskriveren i Tønsberg, så tyder det vel på at det var de som hadde ansvaret for skifter i Holmestrand/Botne.

 

Holmestrand sorterte under Tønsberg byfogdembete, mens Botne prestegjeld for øvrig (Botne og Hillestad) sorterte under Nordre Jarlsberg sorenskriveri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

"Bondesen: Slægten Bugge, sier på side 99: Peter Lorentz Bugge, f. c. 1735, Sømand og Skomager, kom fra Helsingør (eler muligt fra Frederikshavn) omkr. 1771 og bosatte sig i Aasgaardstrand."

 

Som jeg tidligere har vist, så må han ha kommet tidligere, siden han står oppført med bosted Åsgårdstrand når han gifter seg i 1762.

Men hvis Bondesen har rett i at han kom fra Helsingør, så kan han være den Peter Lorentz Nielsen som ble døpt 26. februar 1726 i St. Olai kirke, Lynge-Kronborg, Fredriksborg. (St. Olai kirke er Helsingørs domkirke). Ved dåpen står oppført som foreldre Brygger Niels Svendsen og Maren Nielsdatter. (Kirkebok for Helsingør, Skt Olai, Lynge-Kronborg, Fredriksborg 1703-1742, oppslag 270 http://www.sa.dk/ao/...irkeboeger.aspx).

 

Jeg har ikke kunnet fastslå at dette er rette mann, men det er vel ikke utenkelig, siden det ikke finnes mange kandidater med navnet Peter Lorentz.. Merk at Peters datter Maren kan være oppkalt etter sin farmor. Navnet Svend finnes også igjen blant etterkommerne.

 

Hvis dette er tilfelle, støtter det også opp om hypotesen om at det ikke var Peter som var av Buggeslekt, men kun kona Olene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.