Gå til innhold
Arkivverket

Johannes Ludvig Erichsen Sandal


Gro Vasbotten
 Del

Recommended Posts

gift med Cecilie Helene Olsdatter Moe er tippoldefaren min. Han etterlater seg en stor familie, men mannen selv forsvinner rundt 1880 - 1890.

 

Det var en runde om det i det gamle forumet som en får fram på søk Sandahl.

 

Den gamle diskusjonen ledet ikke til noe, men kanskje noen vet noe mer nå.

 

MVH Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cecilie Helene Sandahl flyttet til Bergen 20. september 1910. Da kalte hun seg enke etter fedevarehandler. Hun bodde, som enke og rentenist, hos sønnen Ludvig i Sverresgate 24 i Bergen i 1910 http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036708043937/

 

Ved tellingen i 1912 var Ludvig med familie og moren flyttet til Persenbakken 26. Cecilie Helene bodde der til hun 2. november 1922 flyttet til sønnen Sigurd på Nygård i Laksevåg. Hun døde der 8. mars 1925. Da hun døde er det dessverre ikke gitt opplysninger om ektemannen, men følgende står om arvingene:

 

1. Sigurd Sandal, Nygård

2. Edvard Sandal, død, men etterlatt seg a) Marit, g.m. Alfred Dahle, Bergen, b ) Aasta, g.m. Vasbotten, New York, c) Helga, g.m. Hugo Mowinchel, Bergen

3. Lina, g.m. Spørkland, Stavanger

4) Ludvig Sandal, død og etterlatt seg "6 barn hvis navn ikke kjendes".

5) Ole Sandal, Amerika, død og etterlatt barn "hvis navn ikke kjendes".

 

Cecilie kaller seg da tilsynelatende enke først i 1910. Dersom hun og mannen eide hus i Florø, kunne panteregisteret fortelle noe om overdragelse av hjemmel, og kanskje gi en forklaring på hvor fetevarehandleren ble av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk skal du ha. Jeg har noen opplysninger fra det gamle forumet fra en eller annen diskusjon om at hun og barna er registrert i Florø 1885 - 90 da som enke med uforsørgede barn. Edvard er min olderfar og han var gift med Amalie f. Salamonsen. Dette var en rimelig velhavende familie som nok har tatt hånd om henne og barna i en periode. I 1900 er hun registrert bosatt i Florø. Mannen er et mysterium, skal ta i bruk informasjonen fra deg og se hvor jeg ender. Holder på med Jølstra-slekta mi nå, de er fra Sandal og Myklebost på farsida og fra Egge i Våtedalen på morsida. Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.