Gå til innhold
Arkivverket

Gravlagde i Sogn og Fjordane 1669-1920


Thoralf Otneim
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter opplysninger om når min oldefar, Hans Thomasson Stave, ble gravlagt. Når jeg søker, finner jeg en person som på alle måter stemmer med min oldefar - navn, far og fødselsår. Men, "bustad" stemmer ikke. Han bodde på Otneim, men i digitalarkivet står det "Otnes". Kan det være en feiltolking/-skriving av navnet på bustad? I registreringen har han nr. 42995.

Er dette mulig å finne ut av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Sogn og Fjordane-basen har ein litt spesiell forhistorie som gjer at han er full av lesefeil. Ein av grunnane er at det ikkje er lokalkjende som har skrive han, og dermed blir det nødvendigvis mange stadnamn som blir feil-lesne. Eg kan berre nemne utfordringa med å sjå skilnaden på Kuben og Kulen, som begge er gardsnamn i gamle Selje.

 

Eit anna døme er frå basen over vigde, der det mange gonger har kome spørsmål om kva ein Fuksmand er - store mengder av dei vigde mennene i Selje er kalla Fuksmand. Men når vi i dag har så lett tilgang til originalen er det ikkje vanskeleg å sjå at dette rett og slett er feil-lese for Enkemand.

 

Så kos deg med Sogn og Fjordane-basane, men ta høgde for mange feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ifølge Ministerialbok nr. B 2 (1891-1907 døde og begravede i Selje : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2965&idx_id=2965&uid=ny&idx_side=-185 nr 6 , tolker jeg bosted som Otnem.

 

 

 

Vennlig hilsen

 

 

Jan Frode Johansen

 

Takk for greit svar. Også takk til Aase R. Sæter.

Ja, jeg har brukt basene for gravlagde, gifte og døpte. Det slår meg at det må være en del feil. Men uansett er det en fantastisk god hjelp. Jeg fant bl.a ut i basen for gravlagde at den samme oldefaren hadde tvillingedøtre som døde i ettårsalderen. Det var inntil da ukjent for meg.

 

mvh

Thoralf Otneim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.