Gå til innhold
Arkivverket

Standard


Knut Skorpen
 Del

Recommended Posts

Finst det ein standard ved nedskriving av handskrift?

 

Eg tenkjer spesielt på

- om ein skal gi att forkortingsteiknet : med punktum eller kolon

- parentesteiknet :/ --- /: med parentes eller slik det står i kjelda

- felles I/J med fast I eller J, eller om ein skal velje I og J frå gong til gong (kjelda skil mellom liten i og liten j, men ikkje stor I og stor J)

- om ein skal gje att bindestreken = med - eller =

- når ein bør oppløyse forkortingar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så vidt jeg kjenner til. Det finnes standard for registrering av kirkebøker (tidligere standard 4G, nå KYRRE), og for registrering av folketellinger (Histform). Ingen av disse sier noe om de problemstillingene du tar opp. Det ser ut til at folk løser dette på forskjellig vis. Hva jeg måtte mene om saken, vil følgelig være av sekundær interesse.

 

Jeg tenker at de tegnene som benyttes i gotisk skriftmateriale, er en del av skrifttypen. Når man gjengir dette med latinsk tegnsett, må det være greit at tegnene også "oversettes". Jeg bruker punktum ved forkortelser, vanlig bindestrek og parenteser. Jeg oppløser aldri forkortelser [da legger jeg heller til egen forklaring i hakeparentes].

Gjengivelse av I/J skal i prinsippet være bokstavrett, men hvis det ikke er mulig å avgjøre om det er stor J eller stor I, vil vel valget være opp til deg?

 

Noe du ikke har nevnt, er hvordan man gjengir bruk av symboler som ikke finnes på tastaturet. Et ikke uvanlig eksempel fra Vefsn på 1700-tallet er prestens bruk av symbolet for måleenheten mark. I stedet for å skrive gardsnavnene Marken og Gamarken fullt ut, puttes mark-tegnet inn i teksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidan du ikkje kjenner nokon standard, reknar eg med at du har lært av å sjå på andre, slik eg har gjort. Og det verkar som vi følgjer same lina.

I førre veka las eg korrektur på ei lang avskrift av grenseprotokollar, og eg forslå då å bruke punktum, ikkje kolon, etter forkortingar, og å skrive Jauvre, ikkje Iauvre, der kjelda brukte felles bokstav for I/J (men skreiv -jauvre inne i ord). Og når ein rettar andre, bør ein ha noko meir enn synsing å vise til. Og det må vel finnast ein standard for slike problemstillingar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Er det kommet noen standard på; skal bruke kolon eller punktum ved registrering av kb? Eller rett og slett ikke ta med kolon eller punktum?

 

Eks: Marit Jonsd: Ole Ols:

 

Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med andre tekn, som dobbelt s (ß), strek over u (ū), aksent over y (ý), aksent over o (ó), osv. Jeg har sett noen avskrifter der slike tekn er gjengitt nøyaktig slik de er skrevet, mens andre avskrifter bruker moderne norske bokstaver istedet. Hvordan bør man registrere disse? I utgangspunktet vil jeg registrere nøyaktig slik det står i kilden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke kommet noen ny standard siden KYRRE. Ved bruk av registreringsprogrammet Augustus, er det enkelte spesialtegn som ikke kan benyttes av tekniske årsaker. Dette gjelder bl.a. semikolon. Forøvrig har jeg ikke funnet noen fasit.

 

Da jeg ved en tidligere anledning spurte Digitalarkivet om bruken av dobbel/spiss S i avskrift, ble jeg frarådet å bruke denne type spesialbokstaver da de ikke vil fungere noe særlig ved bruk av søkefunksjonen. Jeg vet ikke om dette beyr at søkemotoren ikke gjenkjenner denne tyden tegn/bokstaver, eller om det rett og slett er fordi det er lite brukervennlig.

 

Hvorfor gjøre det komplisert? I mange tilfeller er avskriften først og fremst et hjelpemiddel for lettere å finne fram i originalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.