Gå til innhold
Arkivverket

Redigering av navn?


Terjen
 Del

Recommended Posts

Jeg har kanskje bare et lite spørsmål som kanskje flere har vert borte i. Saken var den at jeg var tidlig ute og fikk registert meg her på dette foraet, men så har jeg vert borte fra det ganske lenge og da det dukket opp et spørsmål som jeg ville se litt nærmere på, prøvte jeg å komme inn på foraet, men ikke talom om jeg klarte det. Jeg ble avvist flere ganger. Jeg prøvte å opprette nytt passord, men heller ikke dette fungerte. Så sendte jeg spørsmål om hjelp til å få opprettet nytt passord, men fikk ikke svar på dette. Dermed måtte jeg gå til det skrittet å opprette meg som ny medlem, men da navnet mitt skulle godkjennes så fikk jeg info om at dette navnet allerede fantes som bruker. Dermed måtte jeg lage en vri, men jeg synes heller ikke at dette var en god løsning, men en bedre enn å ikke komme inn. Nå er det muligens noen som har greie på hvordan jeg kan redigere navnet mitt? Det vil vel i årenes løp være mange som heter det samme som registrer seg som medlem på dette fora? Hvordan løses det? Nå håper jeg at det lar seg gjøre å redigere navnet slik at jeg kan hete litt mer enn bare Terjen. mvh Terje Aarland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du klikkar på namnet ditt i øvre høgre hjørne skal du velje Kontrollpanel, deretter Innstillinger og til slutt Endre visningsnavn. Er det slik du har prøvd å gjere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått det slik at det er innlogginga som har vært problemet. Altså før en har sitt kontrollpanel tilgjengelig?

 

Det er da e-postadressa systemet har til å kjenne deg igjen. Med rett epost og passord så blir du logga inn. Om du har feil passord så vil en kunne få et nytt tilsendt til din unike epostadresse.

Etter innlogging så kan en vel både endre navn og passord.

Jeg kan ikke forstå at 2 personer ikke kan ha samme navn i systemet. Det villle jo ha vært en stor urett mot de flere hundre som heter Jan Hansen eller Jan Olsen.

Her er det vel viktig at en oppgir adresse i feltet under. (anonymitet på et slikt forum mener jeg er en vederstyggelighet).

 

Tillegg:

En kanskje like så god løsning er som Aase har gjort det med adresse i selve navnet.

NB! En er ikke anonym om en oppgir fullt navn i tekst eller signatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel nettopp fordi de to brukerkontoene har samme epostadresse at Terje ikke får endret brukernavnet til fullt navn på den nye kontoen. Be moderator slette den første brukerkontoen, hvor du står med fullt navn og deretter vil du kunne endre brukernavnet ditt på den kontoen du bruker nå. Send epost til digitalarkivet (krøllalfa) arkivverket. n o (Det er forøvrig bare et visst antall ganger per (tidsperioden husker jeg ikke), at en kan endre visningsnavn.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel nettopp fordi de to brukerkontoene har samme epostadresse at Terje ikke får endret brukernavnet til fullt navn på den nye kontoen. Be moderator slette den første brukerkontoen, hvor du står med fullt navn og deretter vil du kunne endre brukernavnet ditt på den kontoen du bruker nå. Send epost til digitalarkivet (krøllalfa) arkivverket. n o (Det er forøvrig bare et visst antall ganger per (tidsperioden husker jeg ikke), at en kan endre visningsnavn.)

 

Jeg prøvte å logge inn med det brukernavnet jeg hadde, men siden det var så pass lenge siden jeg var inne sist så godtok ikke systemet passordet. Dermed prøvte jeg å skifte passord, men hver gang fikk jeg melding om at det var en feil i systemet som gjorde at dette ikke lot seg gjøre. Dermed forsøkte jeg å ta kontakt med administrator, men uten at det lykkes. Derfor prøvte jeg å logge meg inn som ny bruker, og med en annen e-postadresse, men da fikk jeg melding om at dette brukernavnet allerede fantes i systemet, dermed var det det eneste jeg kunne gjøre å bruke et annet påloggingsnavn, men jeg følte at det var feil å bare oppgi at jeg het Terjen, vil gjerne vises for den jeg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvt på nytt, men får melding om at navnet er allered i bruk, vennligst bruk et annet. Dette virker for meg helt uforståelig. Når det går over en viss tid så går det ikke an å skifte passord fordi systemet tillater ikke at man ikke er aktiv i en viss periode. Jeg gjorde det også slik at pc'en skulle huske passordet mitt og dermed er det ikke en feil som jeg har gjort i forbindelse med på loggingen. Jeg får også melding om at det må gå 30 dager før jeg kan forsøke meg på nytt. Det burde heller vert slik som det er på Facebook at det må gå 24 timer før en kan forsøke seg på nytt. Hvis en så har glemt passordet og prøver å opprette dette på nytt så fungerer heller ikke det. Når jeg så prøver å ta kontakt med administrator så fungerer heller ikke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har du forsøkt dette:

 

 

Gå til denne siden http://da.digitalarkivet.no/bruker/logg_inn/ og klikk på glemt passord-lenken.

 

Det er en forenklet versjon av den du møtte på debattsidene. Du finner instruksjoner for framgangsmåten her http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Hjelp/Debattfora/Trinn-2-Glemt-passord

 

 

 

Når du har opprettet nytt passord og du får beskjed om å logge inn, da logger du kun inn på Digitalarkivet sine sider. Du må i tillegg gå til forumsiden http://forum.arkivverket.no/index.php?/forum/6-brukernes-eget-forum/ og logge inn der for å delta i debattene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde du hadde samme epostadresse og ulike navn / ulikt skrevet navn. Da er det fordi du forsøkte å ha samme navn på to profiler. Det hadde vel gått greit å bytte begge deler fra Kontrollpanelet, men siden du nå har to brukerprofiler, og det ikke går å ha to profiler med samme navn, er det vel ikke annet å gjøre enn å få den ene slettet. (Om du ikke kom inn på den opprinnelige, er det vel best å be DA slette den.) Jeg mener å ha lest tidligere i en tråd om brukernavn, at en bare kan endre brukernavnet (i den nye profilen), to eller tre ganger og deretter må det gå en viss tid før en igjen kan endre navnet. For å få bruke fullt navn igjen, må den andre profilen slettes, ellers går det ikke. Har du sendt epost til DA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er interessant det Helge sier i innlegg #4 om å ha like navn. Jeg tror du har rett i det og da tenker jeg at profilen kanskje ble stengt for innlogging, fordi flere innloggingsforsøk ble tolket av systemet som at noen urettmessigforsøkte å logge seg inn.

 

Jeg ser at du har mange flere innlegg knyttet til den første profilen din, Terje og det hadde jo vært best om du kunne få den til å virke. Om du gjør det Arne forslo, må du bruke den opprinnelige epostadressen og brukernavnet, for å få tilsendt nytt passord på den første profilen. (En kan ikke endre noen av delene før en er innlogget, som Helge sa over.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var kjente toner. Jeg ble "utestengt" fra forumet i over 3 uker med noe av de samme problemene som du beskriver. Trodde at jeg hadde klønet til noe, men dette må være systemfeil. Hadde kun en e-postadresse og ett brukernavn tilknyttet så det skulle ikke ha noe med flere brukernavn å gjøre. Jeg fikk meldinger som "kan ikke logge inn da brukernavnet er ukjent" og "passordet er feil". Det stemte jo ikke. Jeg forsøkte som en test å opprette ny konto med en annen e-postadresse men fikk vite at den var allerede i bruk. Bare tull. E-postadressen var helt ny og hadde aldri vært i nærheten av forumet før. Jeg fikk forskjellige forslag fra administrator som jeg forsøkte - logge in via en annen nettelser, via en anne maskin som aldri hadde vært på arkivverket før, da de trodde det var en "hangup" på min pc som husket alt det gamle som var feil. Det gikk heller ikke. Jeg fikk heller ikke lenker som jeg fikk tilsendt med nye passord til å virke. Alt var totalt stopp og jeg måtte tilslutt be dem om å slette alt vedr min konto. Det som ikke var greit var at alt vedr den kontoen forsvant. Hvis noen f.eks har sendt meg pm'er i denne perioden har jeg aldri sett dem. Det merkelige var at mye virket hos arkivverket, det var bare hos meg det ikke gikk. Hva som løste det vet jeg ikke riktig, men jeg fikk vite at it-ansvarlig resatte passordet og sendte meg så et nytt, uten å gå via lenker, og endelig etter mye viderverdigheter kunne jeg opprette et nytt brukernavn igjen.

 

Da var det bare å starte som "ny bruker" igjen. Men har kommet meg til medlemsnivå nåsmile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt å gjøre alt slik som det står når man skal endre passord uten at det nytter noe. Derfor var det jeg tenkte at det eneste som kunne nytte var å gå inn med nytt brukernavn. Jeg vil tro at det finnes flere personer med som har samme navn og da går det ikke å opprette en "konto" for en av dem. Jeg forstår ikke hvorfor en må være aktiv for å beholde "kontoen". Når jeg så prøver å få kontakt med administrator for å rette opp i dette så får jeg ikke kontakt. Jeg vil ikke slette den gamle "kontoen" men går det ikke på noen annen måte må jeg lage en bokstav mellom for og etternavn (får vel bruke far min sin fornavn som mellombokstav)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vert vel sikkert ei løysing på dette etter kvart, ved at nokon i Arkivverket les dette og ordnar opp. Håpar også at ein greier å finne feilen, og fikse den for godt. Elles kan du jo også f.eks. prøve å slenge på eit eittal til slutt i namnet. Elles er det jo også tullete at ikkje to personar som heiter det same kan ha same namn. Då må vel løysinga verte å skrive namn+adresse i visningsnamnet, slik enkelte her alt gjer.

 

Det skal vere mogeleg å sende e-post via forumet, og då går eg ut frå at mottakaren skal få dette rett i postkassa, utan å måtte logge seg inn på forumet. Eg prøvde for fleire veker sidan å sende ein e-post via forumet (håpar det ikkje var dette som fekk systemet til å krasje), der eg spurde deg om dei nede på undersida greidde å finne ut noko meir om Ernst Larsen. Dersom denne ikkje kom fram er vel også dette eit bevis på at noko må vere gått i vranglås hos Arkivverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt å sende e-post til digitalarkivet@arkiverket.no? Ikke gå via brukerforumet men send den direkte fra din egen e-post. Jeg gjorde det, og fikk kjapt svar selv om de ikke greide å hjelpe meg med det første. Ville ikke satse på at de "snapper opp" alt som står i brukerforumet - man må melde inn sitt problem.

 

Jeg har ikke finlest hvert innlegg og med forbehold om at jeg har mistforstått, er det er klart at to personer med samme navn kan ha hver sin brukerkonto - de har jo ikke identisk e-postadresse? Det skal heller ikke være noe problem å være inaktiv over en lang periode. Jeg kom rett inn etter en lang periode ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvte å sende melding til digitalarkivet@arkiverket.no men fikk meldingen tilbake med info om at adressen var feil. Det ser ut som om dette kan være en hard nøtt å knekke. Det ser ikke ut som dette var noe særlig enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fikset litt på dette, men det er ikke helt korrekt da. Heter jo ikke N som mellom navn da, men min far het Selmer Nickolai Nilsen Aarland. Dermed er det kanskje riktig å kalle seg for N. Jeg har jo alltid hatt et ønske om å ha et mellomnavn på N, etter min far sitt andre fornavn. Så kanskje det er på tide å gjøre noe med det nå da, men skulle så gjerne fått ordnet min gamle konto, men enn så lenge - så får jeg ha det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje.

 

Jeg vil bare si at det nå er en ganske kurant sak å få tilføyd dette navnet du ønsker. Jeg har en bekjent som nå plutselig har forandret både for- og etternavn. Folkeregisteret er behjelpelig med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvte å sende melding til digitalarkivet@arkiverket.no men fikk meldingen tilbake med info om at adressen var feil.

 

Fint at du fikk forandret navnet ditt her, da. :-)

 

(Epostadressen manglet bare en -v- i arkivverket, så det var derfor du fikk beskjed om feil adresse.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Det er nesten litt godt å se at flere har hatt problemer med innloggingen, for jeg trodde nesten at jeg var den eneste. I likhet

med Gro glemte jeg passordet, og sendte mail til ledelsen. Fikk da lenke som skulle limes inn i nettleseren, uten at det hjalp.

Jeg hadde da gjort alt slik som jeg skulle før det, og sturt mye for å prøve å få det til. Så ga jeg opp i over ett år, og ble

mye mer aktiv på Slektsforumet til DIS-Norge. Har også fulgt "Slektshjørnet" på Facebook. Så var det noen som foreslo dette med å

endre passord, og da gikk det som smurt heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.