Gå til innhold
Arkivverket

Hva skjedde med Johan Fredrik Edvardsen?


Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

Johan Fredrik Edvardsen blei født 02.03.1862 i Sortland, Nordland. Han gifta seg 28.12.1882 med Jonette Kristine Olufsdtr, f. 26.01.1854 i Namsos, og de var fortsatt gift da folketellinga blei holdt i 1900. Da arbeidde Johan som formann ved smeltehytta i Sulitjelma.

3. juli 1901 utvandra Johan til Amerika via Trondheim, ifølge emigrantprotokollene (post 96012 og 96013) sammen med Albertine Edvardsen. f. ca. 1859. Det kan være kona hans, sjøl om verken navn eller fødselsår stemmer. Reisemålet var Calumet, Michigan. I 1910 bodde imidlertid Jonette i Sortland, fortsatt gift, men Johan nevnes ikke. I valgmanntallene de neste femten årene står hun oppført som "Johan Edvardsens kone". Hun døde som enke i 1951.

Siste gangen Johan nevnes, var da faren hans døde i 1917. Lensmannen skreiv i si dødsliste at sønnen Johan var i Amerika. Det ser derfor ut til at Johan døde en gang mellom 1917 og 1951. Så langt har jeg ikke greid å finne ut når, det er det første spørsmålet jeg ønsker svar på. Det andre er: Hva står det om Johan Edvardsen i US census 1910? Og det tredje: Er det mulig å finne ut mer om post 96012 og 96013 i emigrantprotokollen for Trondheim?

Opplysningene skal brukes i gårds- og slektshistorie for Sortland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Ann-Mary, men denne kjenner jeg allerede. Og som jeg spurte i mitt første innlegg: Er det mulig å finne ut mer om post 96012 og 96013 i emigrantprotokollen for Trondheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan det være snakk om 2 forskjellige personer. Bare lurer, hadde Johan i Skjerstad en sønn Ingval f.1882, og som var sammen med faren i 1900? Om så, så er det vel merkelig om faren bare stakk av uten at Ingval visste om det.

 

Her er nok sannsynligvis den Johan som emigrerte i 1901 http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=f01865&gardpostnr=458&personpostnr=3064&merk=3064#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, det ser ut til at jeg bomma der da dette må være den familien i Norge i 1910 http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036938004747/

 

Ingenting å beklage, men det er pussig at her heter kona faktisk Albertine (se innlegg #1)! Den riktige Johan Edvardsen hadde en sønn Ingvald som jeg tror utvandra i likhet med dattera Oliva (f. 1885) og sønnen Hans Olai (f. 1887). Alle fire bør være synlig i US census 1910.

I utgangspunktet tror jeg ikke Johan stakk av, men at kilderot gjør det vanskelig å finne hva som skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt på Albine Pedersen http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f01842&gardpostnr=825&personpostnr=6182&merk=6182#ovre fordi jeg spekulerer på om det kan være hun som reiste sammen med Johan Fr.

Samtidig synes jeg det er rart om hun bare reiste fra barna. Jeg finner ikke Albine eller barna hennes i 1910. Mulig jeg bare ikke ser dem.

 

Albine ble gift i 1880 i Vefsn med Hjeronymus Pedersen(1857 Mo(sjøen)). Hans far var Peder Rokkertsen/Rikkertsen? Hun het Albine Helene Andersdt.(1857 Mo(sjøen)), far Anders Larsen(ikke funnet dåpen)

15/4 1887(nr.50) flyttet Hjeronymus fra Vefsn. Han skulle emigrere til Amerika, og lar hustru og barn tilbake i Vefsn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der, ja! Det kan absolutt forklare reisefølget til Johan Fredriksen, men ikke hvorfor hun står med bosted Sortland ved utvandringa. Antakelig ei feilføring. Det vil uansett være svært interessant å se hva som står om Johan i 1910-tellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Philadelphia Passenger Lists, 1800-1945

about Johan Edwardson Name: Johan Edwardson

Arrival Date: 22 Jul 1901

Age: 39 Years

Estimated Birth Year: abt 1862

Gender: Male

Port of Departure: Liverpool, England

Ship Name: Rhynland

Port of Arrival: Philadelphia, Pennsylvania

Last Residence: Dronthiem

Microfilm Roll Number: T840_35

 

Albine står også her med etternavn Edwardson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Hanne Line! De kom altså til Philadelphia, da skjønner jeg hvorfor de ikke står i rullene til Ellis Island. Og Albine kalles også her Edvardsen - jeg er fortsatt spent på hva seinere folketellinger sier om paret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

??? :unsure:

 

1920 United States Federal Census

about John E Dahl Name: John E Dahl

Home in 1920: Linsell, Marshall, Minnesota

Age: 57

Estimated Birth Year: abt 1863

Birthplace: Norway

Relation to Head of House: Self (Head)

[Head]

Father's Birth Place: Norway

Mother's Birth Place: Norway

Marital Status: Married

Race: White

Sex: Male

Home owned: Own

Year of immigration: 1901

Able to read: Yes

Able to Write: Yes

Neighbors: View others on page

Household Members: Name Age

John E Dahl 57

Albina Anderson 62

Gladys Peterson 6

 

 

-

 

Name: Albina Anderson

Home in 1920: Linsell, Marshall, Minnesota

Age: 62

Estimated Birth Year: abt 1858

Birthplace: Norway

Relation to Head of House: Housekeeper

Father's Birth Place: Norway

Mother's Birth Place: Norway

Marital Status: Married

Race: White

Sex: Female

Year of immigration: 1901

Able to read: Yes

Able to Write: Yes

 

-

 

Name: Gladys Peterson

[Gladys J Peterson]

Home in 1920: Linsell, Marshall, Minnesota

Age: 6

Estimated Birth Year: abt 1914

Birthplace: Canada

Relation to Head of House: Niece

Father's Birth Place: Norway

Mother's Birth Place: Norway

Marital Status: Single

Race: White

Sex: Female

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1930 United States Federal Census

about John E Dahl Name: John E Dahl

Home in 1930: Veldt, Marshall, Minnesota

View Map

Age: 68

Estimated Birth Year: abt 1862

Birthplace: Norway

Relation to Head of House: Head

Spouse's Name: Alvena Dahl

Race: White

Occupation:

 

Education:

 

Military Service:

 

Rent/home value:

 

Age at first marriage:

 

Parents' birthplace: View image

Neighbors: View others on page

Household Members: Name Age

John E Dahl 68

Alvena Dahl 72

Henry Peterson 21

Ines Peterson 15

Elmer Peterson 9

 

John (første gang) gift da han var 20, Alvena da hun var 23.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Ann-Mary, men denne kjenner jeg allerede. Og som jeg spurte i mitt første innlegg: Er det mulig å finne ut mer om post 96012 og 96013 i emigrantprotokollen for Trondheim?

 

Jeg synes det var flott at Ann-Mary la ut lenken når du ikke selv hadde den med i første innlegg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1910 United States Federal Census

about Johan E Dahl Name: Johan E Dahl

Age in 1910: 47

Estimated Birth Year: 1863

Birthplace: Norway

Relation to Head of House: Head

Father's Birth Place: Norway

Mother's Birth Place: Norway

Home in 1910: Moose River, Marshall, Minnesota

Marital Status: Divorced

Race: White

Gender: Male

Year of immigration: 1901

Neighbors: View others on page

Household Members: Name Age

Johan E Dahl 47

 

Pesonen over Johan er Alvena Anderson, 51 år, norsk. Imm 1901, også hun er skilt. Hun har født 4 barn hvorav 3 lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minnesota Territorial and State Censuses, 1849-1905

about Johan E Dahl Name: Johan E Dahl

Census Date: 18 Jun 1905

COUNTY: Marshall

Locality: Moose River

Birth Location: Norway

Gender: Male

Estimated Birth Year: abt 1865

Race: White

Father's Birth Location: Norway

Mother's Birth Location: Norway

Roll: MNSC_133

 

Albine Anderson, 46 år, er også der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden, dette var boller og brus - tusen takk! Johan Edvardsen fra Osvolldalen blei altså til John E. Dahl og Albine blei til Alvena. Nå må jeg prøve å lage en tekst som ikke støter noen ut fra disse opplysningene. Johan har nemlig en del etterkommere her i Sortland. Atter en gang: Djupt takknemlig for solid jobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne det være mulig å bli skilt i USA, uten at ektefellen i Norge visste om det?

 

De giftet seg jo først etter 20 år i statene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det veit jeg ikke. Så seint som i 1918 står Jonetta i valgmanntallet som "Johan Fredriksen kone", så det er ei mulighet for at skilsmisse blei innvilga mellom 1918 og 1921. Men Johan oppga allerede i 1910 å være "divorced"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Johan oppga allerede i 1910 å være "divorced"!

 

Men i 1920 står både Albine og Johan som gift (men det er ikke med hverandre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man legger kildene etter hverandre, er det nokså tydelig at Johan de første årene (utvandringa medregna) ga ulike framstillinger av forholdet mellom han og Albina. Kanskje måtte han etter hvert oppgi det faktiske forholdet fordi han hadde barn (av første ekteskapet) og søsken som utvandra, og de visste at han ikke var skilt fra Jonetta. Muntlige tradisjoner sier at de tre eldste ungene hans, Ingvald (f. 1883), Oliva (f. 1885) og Hans Olai (f. 1887), dro til Amerika, men så langt har jeg bare funnet den siste i emigrantprotokollene. Peterson-ungene som bodde sammen med Johan og Albina, må trolig være Albina sine slektninger, dersom "niece" er korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muntlige tradisjoner sier at de tre eldste ungene hans, Ingvald (f. 1883), Oliva (f. 1885) og Hans Olai (f. 1887), dro til Amerika, men så langt har jeg bare funnet den siste i emigrantprotokollene.

 

Har du fødselsdato på disse, så kan se om vi finner de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snilt av deg! Ingvald Martin f. 04.05.1883, Oliva Magitta Josefine f. 02.01.1885, Hans Olai Enevold f. 01.06.1887, kanskje også Johan Fredrik Karstein f. 11.06.1891.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være Ingvald Martin?

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=EMITROND&gardpostnr=141453&merk=141453#ovre

 

Border Crossings From Canada to United States, 1895-1956 for Ingvald Martin Johansen

Arrival Date: 30 Jul 1909

Arrival Port: Quebec, England

Age: 26

Estimated Birth Year: 1883

Birth Date:

Birthplace: Uswald Sortland,

Birth Country: Norway

Gender: Male

Race: Scandinavian

Last Residence:

Accompanied by:

Departure Date:

Departure Port: Liverpool, England

Departure Contact:

Arrival Contact:

Ship Name: Virginian

Airline:

Record has photo?:

NARA Publication Title: Manifests of Passengers Arriving in the St. Albans, VT, District through Canadian Pacific and Atlantic Ports, 1895-1954

NARA Publication Number: M1464

NARA Roll Number: 102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I FT 1920 kaller han seg Dahl:

 

United States Census, 1920 for Ingvald M Dahl

 

Residence: , Marshall, Minnesota

Estimated Birth Year: 1884

Age: 36

Birthplace: Norway

Relationship to Head of Household: Self

Gender: Male

Race: White

Marital Status: Married

Father's Birthplace:

Mother's Birthplace:

Film Number: 1820844

Digital Folder Number: 4312192

Image Number: 00657

Sheet Number: 9

Household Gender Age

Ingvald M Dahl M 36y

Spouse Petra S Dahl F 34y

Child Ingvarda M Dahl F 12y

Child Karen J Dahl F 11y

Child John E Dahl M 9y

Child Rudolph F Dahl M 8y

Child Sedie P Dahl F 4y2m

Child Elvin E Dahl M 2y5m

Child Lillian J Dahl F 8m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.