Gå til innhold
Arkivverket

Anne Nilsdatter, gift med Ole Amundsen Grundset i Elverums Sogn Syndenfields. Søsken på Røros: Kirsten gm. Halvor Borgosen, Berit gm Saxe Soli


Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Anne Nilsdatter Rustad begravet i Elverum 3/8-1765 92 år gammel er min ane. Videre stammer jeg fra datteren Guri Olsdatter gift 1746 på Kongsberg med Peder Arnesen Qvickne. Jeg har tidligere fått veldig god hjelp av Ronny Rismyhr Haugen, som i tema nr 75238 i det gamle forum har gitt meg belegg for at Anne Nilsdatter var mor til Guri Olsdatter. Jeg håper han nå ser dette temaet, videre at det kan være til nytte for andre med aner i samme slekt.

 

Det var skifte etter Ole Nilsen Døel Bergsknegt ved Røros Bergrett påbegynt 24/2-1741. Han var ugift og arvingene er hans søsken, en bror og fem søstre. Broren Nils skal være ved Sølvverket Kongsberg, en søster Marit skal være i Nordlandene, Anne gift med Ole Amundsen Grundset, de øvrige tre søstre er gift på Røros: Kirsten med Halvor Borgosen, Guren med Ole Larsen Riise og Berethe med Saxe Andersen Solli.

 

Lenke til skiftet: Permanent sidelenke: http://arkivverket.n...read/24717/377/

 

Dette er ganske nytt for meg, og jeg har ikke utforsket slekten grundig nok så langt. Ole Nilsen Døl ble begravet 5/2-1741 71 1/2 år gammel. Han er å finne i manntallet for Røros 1701, 28 år og bergsknegt, likeså hans bror Niels som er 20 år. Det finnes i det samme manntall en Nils Ingebrigtsen Døl som er 85 år. Døl-Nielsis Enke Margrete Olsdatter ble begravet i Røros 27/4-1721, døde 22/4 76 Aar ringer 24 Uger. Ole Amundsen og Anne Nilsdatter hadde en datter Margrete...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk skal du ha, Astrid!

 

Det er svært gledelige og interessante opplysninger du bidrar med her. Jeg hadde ikke ventet at hun var fra Røros, men har vært inne på tanken at hun kanskje var nordfra, ettersom hun og Ola Amundsen hadde dattera Ågot Olsdatter (i tillegg til Ola/Ole, Guri og Margrete). Navnet Ågot ser nemlig ellers ikke ut til å være brukt i Sør-Østerdalen (med unntak av en innflytter fra Vingelen). Det finnes derimot noen forekomster i Nord-Østerdalen.

 

Etter disse nye opplysningene ser vi at familien på Lille-Rustad i Elverum hadde slektsforbindelser til bergverksmiljøene både på Røros og på Kongsberg.

 

Foreldrekandidatene du nevner er interessante, og navnet Margrete peker som du antyder i riktig retning. Det bør være mulig å finne en bekreftelse på om disse er de rette.

 

Nok en gang takk for at du bidro med disse opplysningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tror man kan vara så gott som säker på att Nils Ingebrigtsen Døl var far till Ole och Nils Nilsen Døl, som är nämnda i Mantalet 1701. I mantalet 1705 finnes en gammal Bergknecht Niels Döl, som är gift och har 2 söner, därav 1 i gruven for Knecht, detta stämmer ju precis med sönerna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Stefan for den informasjonen!

 

 

Når det gjelder Nils Ingebrigtsen Døl og Margrethe Olsdatter som muligens døde som hans enke i 1721, så finner jeg ingen skifter etter disse. Men det kan dukke opp noe senere. Nils Døl finnes altså i manntallet 1705 med to sønner (se Stefans innlegg). Ellers har jeg følgende informasjon for diss søsknene så langt:

 

1: Guri Nilsdatter, gift 10 Trin 1722 med Ole Larsen Rise. Begravet 11/4-1754 89 år gammel, født ca 1665. Hun kunne ha vært enke etter noen da hun giftet seg, skal undersøke det.

 

2: Ole Nilsen Døl, begravet 5/2-1741 71 ½ år, født ca 1670

 

3: Marit Nilsdatter, reist nordover.

 

4: Kirsten Nilsdatter, gift med Halvor Andersen Borgosen (16 år i 1701). Kirsten Nilsdatter begravet 26/8-1759 86 ¼ år, født ca 1673. Jeg har ikke funnet skiftet etter noen av dem. Rørosboka 3 nevner en sønn Niels, men jeg antar det må ha vært to: a) Anders født ca 1710, død 1762, gift 1739 med Anne Jørgensdatter, skifte etter henne 1767. b. Niels født ca 1719, død 1785, gift 1 med Marit Estensdatter, gift 2 med Dordi Ingebrigtsdatter. Skifte etter Niels i 1785. Både Niels og Anders bodde i Borgosen.

 

5: Anne Nilsdatter, gift med Ole Amundsen i Elverum, født ca 1673, død 1765.

 

6: Nils Nilsen Døl, muligens på Kongsberg, født ca 1681.

 

7: Berit Nilsdatter, gift med Saxe Andersen Solli (14 år i 1701). Berit begravet 20/12-1772 88 år gammel, født ca 1684. Jeg har heller ikke funnet noe skifte etter dem så langt. De hadde følgende barn født før 1720: Niels ca 1715, Karen ca 1717, etter 1720 (finnes i kirkeboka): Margrete 1724, døde som barn, Andreas 1726, Margrete 1729, Siri 1731. Alle disse ble gift, det finnes mange etterkommere. Rørosboka 3, Sollia side 151.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillägg till barnbarnen nämnda ovan tror jag att Lisbet Halvorsdatter, g 1734 m Anders Jørgensen, senare i Skottgården i Brekken, också är barn till Halvor Andersen Borgosen och Kirsten Nilsdatter Døl. Dopvittnena tyder på det, och dessutom nämns vid Johan Olsen Røes dop 1737 vittnena Anders Jørgensen Brekken, Arne Olsen Døl, Jacob Siøvolden, Ingebor Femmund, Lisbet Halvorsdatter Borgosen och Maritte Andersdatter Prytz. Det måste rimligen avse, Lisbet, Anders Jørgensens fru

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Etter nesten to år fant jeg i Tingboka (Røros Bergrett) et bevis for at Nils Ingebrigtsen Døl og Margrete Olsdatter var foreldrene til Ole Nilsen Døl, og sannsynligvis også til Anne Nilsdatter.

 

Røros Bergrett 28 mai 1712: Oluf Nilsen Døhl møter på vegne av sin mor Margarethe Salig Nils Døhls, som er innkalt for Bergretten fordi hun uten tillatelse har solgt øl og brennevin til to navngitte personer, noe hun også vedgår. Det omtalte øl og brennevin skulle være til hennes datters bryllup (kanskje Kirsten Nilsdatter, gift med Halvor Borgosen?). På grunn av sine ringe vilkår, blir Margaretha ilagt en relativt liten bot: 2 ort til Roros kirke.

 

Høyre side:

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros bergrett, Tingbok 1A 03 , 1706-1727, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Merknader: To protokoller i ett bind

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/31182/141/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg20090422360141.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant, Astrid.

 

Kan nevne at Anne Nilsdatter og Ola Amundsen må ha inngått ekteskap rundt 1712. Dette året ble de nemlig bøtelagt i Elverum for samleie før ekteskapet (NRA, Rentekammeret, Fogderegnskap Solør, Øster- og Odalen 1712).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ronny!

 

Dette fant jeg i Tingboka, mens jeg lette etter noe helt annet. Det er jo ofte slik det er, man finner viktig informasjon, når man aller minst forventer det. Takk for den nye informasjon jeg fikk av deg nå.

 

Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til Stefan Jansson; hvor finner du manntallet på Røros for 1705, er det publisert noe sted?

 

Mvh, Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til Stefan Jansson; hvor finner du manntallet på Røros for 1705, er det publisert noe sted?

 

Mvh, Olaf

 

John Prytz avskrift av Mantalet 1705 fanns en gång tillgänglig på en nätsida som för många år sedan stängdes ner. Jag har tyvärr ingen fullständig kopia utan bara sparat de uppgifter som fanns om mina anfäder/mödrar. Har ett svagt minne att det fanns en kopia att låna på biblioteket på Røros men jag kan ha fel. Kanske någon annan vet bättre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.