Gå til innhold
Arkivverket

Oppslag i Gjemnes gards og ættesoge, bind 4


Pål Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Eg har bladd gjennom det som står om Åndal i Gjemnesboka bd. 4, men finn ingen Adam. Kva meir veit du om denne mannen? Fødselsår? Kor kjem Schøller-namnet inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være denne Adam ?

Finner en Adam Schøler døpt i Kristiansund i 1810.

(venstre side,nr 9, felt 2)

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2283&idx_id=2283&uid=ny&idx_side=-242

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050706031293.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ann-Mary!

Tusen takk for at du har tatt tak i min etterspørsel! Nå er det slik at jeg sitter inne med mye om Adam, blant annet det du så hjelpsomt har funnet frem. Jeg hadde et tynt håp, om at det ville stå noe i Gjemnes- boka som kunne belyse noe om hans opphav, (jeg kjenner til hans foreldre og morens foreldre)eller annet.

Han utflyttet (fra gården Åndal i Tingvoll) til Trondheim i 1833, og frem til han dukker opp i Brønnøy på midten av 1840- tallet, har det vært et svart hull. Men herom dagen snublet jeg over ham i "Arrestanter i Leinstrand 1823- 45", Han ble visst arrestert for tyveri i 1843! Det hadde vært spennende å finne kilden som kan fortelle hva han hadde stjålet, saksgangen m.m. Dette er vel, isåfall å finne på statsarkivet i Trondheim, tror du ikke det?

Mvh. Pål

Adam Olsen arrestert register.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har bladd gjennom det som står om Åndal i Gjemnesboka bd. 4, men finn ingen Adam. Kva meir veit du om denne mannen? Fødselsår? Kor kjem Schøller-namnet inn?

Hei, Ingrid!

Adam var sønn av (Cornelia) Lovise Adamsdatter Schøller, født omlag 1779, og Ole Røberg, fra Brønnøy. Hennes far var Adam Schøller (klarer ikke å finne hans opphav), tollbetjent på Stongdraget. Hans kone Lucia Olsdatter Schøller døde i 1770, og etter dette har han flyttet fra stedet, muligens til Kristiansund. Jeg har oversikt over barna til Adam og Lucia, men har altså ikke funnet dåpen til Lovise, eller når og hvor Adam d.e. døde.

Mvh. Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.