Gå til innhold
Arkivverket

Mathilde H Larsen f. 20. april 1873


Terjen
 Del

Recommended Posts

I mange år lette jeg etter Mathilde sine foreldre. Dem bodde i Bergen i 1873, men ble sproløst borte en gang mellom 1873 og 1875. Så ved en ren tilfeldighet så dukket dem opp igjen i Kristiansand eller retter sagt i Oddernes. Moren til Mathilde, Ingeborg døde i 1878, men alt i 1879 giftet faren seg opp igjen med Signe Sofie. Far til Mathilde døde i 1881 og da var Mathilde knapt 8 år gammel. Stemoren hadde ikke mulighet til å ta seg av henne og dermed havnet hun på et barnehjem i Kristiansand. Mathilde Larsen ble konfirmert i Kristiansand domkirke den 28. april 1889. Her slutter alle spor.

Riktig nok var det en pike som het Mathilde Larsen som utvandret til USA i 1893, men hun oppgav at hun var født i 1875. Så det er kanskje tvilsomt om det er henne. Denne Mathilde dukker opp i Coock County i 1900, men da blir det oppgitt at hun ble født i april 1874. Det kan være denne Mathilde som jeg leter etter, men hvor var hun i 1910, 1920 eller senere?

 

Er det i det hele mulig å finne hvor det ble av henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en liten ting jeg må legge til. Faren ble født i Manger 26. sept. 1846 og han het Mons Andreas Larsen. Moren het Ingeborg og ble født i 1844 i Vigedal i Rogaland. Mathilde H. Larsen ble født i Bergen 20. april 1873 og ble døpt i Korskirken i Bergen den 2. juni 1873. Det er det lille jeg vet om henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en liten ting jeg må legge til. Faren ble født i Manger 26. sept. 1846 og han het Mons Andreas Larsen. Moren het Ingeborg og ble født i 1844 i Vigedal i Rogaland. Mathilde H. Larsen ble født i Bergen 20. april 1873 og ble døpt i Korskirken i Bergen den 2. juni 1873. Det er det lille jeg vet om henne.

 

I en tidligere tråd 47932 i det gamle Brukarforumet, fant Solveig Håklev bl.a konfirmasjonen hennes: Vest-Agder fylke, Kristiansand, Klokkerbok nr. B 15 (1881-1890), Konfirmerte 1888, uten sidenr.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9019&idx_id=9019&uid=ny&idx_side=-8 (nr. 13 - tredje nederst)

 

Jeg legger inn denne henvisningen, så ikke all leting må gjøres omigjen.

 

(Før jeg la inn dette, så jeg at du lenger opp hadde sagt at hun ble konfirmert i 1888, men jeg legger det inn likevel, for det er greit å ha lenker til opplysningene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en tidligere tråd 47932 i det gamle Brukarforumet, fant Solveig Håklev bl.a konfirmasjonen hennes: Vest-Agder fylke, Kristiansand, Klokkerbok nr. B 15 (1881-1890), Konfirmerte 1888, uten sidenr.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9019&idx_id=9019&uid=ny&idx_side=-8 (nr. 13 - tredje nederst)

 

Jeg legger inn denne henvisningen, så ikke all leting må gjøres omigjen.

 

(Før jeg la inn dette, så jeg at du lenger opp hadde sagt at hun ble konfirmert i 1888, men jeg legger det inn likevel, for det er greit å ha lenker til opplysningene.)

 

Ja, jeg visste at hun ble konfirmert 29. april 1888/89 og at hun på det tidspunktet var på et barnehjem i Kristiansand. Det som viser seg som nesten umulig er å finne ut noe om barna på dette barnehjemmet. Jeg har vert i kontakt med Kristiansand kommune, men de sier at alle opplysninger om disse barna var forsvarlig arkivert hos en privatperson. I ft for 1891 står det bare antal barn og ikke noe om dem. Dersom det viser seg at den som reiste til USA i 1893 virkelig var bare 18 år, da er det noe som ikke stemmer fordi denne samme jenta finst i ft for 1900 i Cook county og da oppgir hun at hun ble født i april i 1874. Det er mulig at det kan være henne? Jeg ser ikke bort fra det, men hvor ble det så av denne jenta? Det har jeg ikke greidd å finne ut. Vel, hun bodde kanskje all sin tid ett eller annet sted i Norge også - hvem vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Du nevner FT 1891,det skal finnes personseddel på hver person i husstanden med opplysninger om fødselsdata,fødested og stilling

i husstanden. Oppbevares i Riksarkivet,Oslo.Har du sett på den ?

 

Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Du nevner FT 1891,det skal finnes personseddel på hver person i husstanden med opplysninger om fødselsdata,fødested og stilling

i husstanden. Oppbevares i Riksarkivet,Oslo.Har du sett på den ?

 

Hilsen Solveig

 

Ja, jeg har vert i kontakt med Riksarkivet og de sier at de bare har antall personer som bodde på dette barnehjemmet. Videre opplyser dem at alle personlig opplysninger på barna er arkivert på en personlig adresse som kun Kristiansand kommune har info om. Jeg har også kontaktet Kristiansand kommune, men dem vet ikke om det er mulig å få tak i info om di barna som bodde på dette barnehjemmet og deres skjebne. Jeg ville vite om det var mulig å finne ut hvor dem reiste til da de ble utskrevet fra Barnehjemmet, men hittil har jeg ikke funnet ut av dette.

 

Denne familien som denne jenta kom fra var egentlig en liten familie og jeg tror at dersom min oldemor hadde visst at Mathilde hadde komt på barnehjem ville hun tatt seg av Mathilde, men slik ble det ikke. Min oldemor hadde ingen søsken som vaks opp med henne her. Alle døde da de var unge bortsett fra at hun hadde en søster i Nord Dakota. Dette var Maria Abrahamson og hun døde i 1933. Jeg kan ikke se at evn Mathilde ble nevnt som en av dem som var tilstede i Maries begravelse, men hvem vet? Kanskje var Mathilde der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ja, jeg har vert i kontakt med Riksarkivet og de sier at de bare har antall personer som bodde på dette barnehjemmet. Videre opplyser dem at alle personlig opplysninger på barna er arkivert på en personlig adresse som kun Kristiansand kommune har info om. Jeg har også kontaktet Kristiansand kommune, men dem vet ikke om det er mulig å få tak i info om di barna som bodde på dette barnehjemmet og deres skjebne. Jeg ville vite om det var mulig å finne ut hvor dem reiste til da de ble utskrevet fra Barnehjemmet, men hittil har jeg ikke funnet ut av dette.

 

Denne familien som denne jenta kom fra var egentlig en liten familie og jeg tror at dersom min oldemor hadde visst at Mathilde hadde komt på barnehjem ville hun tatt seg av Mathilde, men slik ble det ikke. Min oldemor hadde ingen søsken som vaks opp med henne her. Alle døde da de var unge bortsett fra at hun hadde en søster i Nord Dakota. Dette var Maria Abrahamson og hun døde i 1933. Jeg kan ikke se at evn Mathilde ble nevnt som en av dem som var tilstede i Maries begravelse, men hvem vet? Kanskje var Mathilde der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt gjennom mange kilder, men stopper helt opp med Mathilde Heleen Larsen. Jeg ser ikke bort fra at det var hun som utvandret fra Kristiansand i 1893 og at man har oppgitt at hun ble født i 1875 i skipslistene, slik at alderen ble feilregistrert. Sendere så antar jeg at det er den samme som finnes i ft for 1900 i Coock County i Ill. Dermed stemmer bestemmelsesstedet med det hun oppgir. Så spørs det om hvor hun ble av. Det er noen som har andtydet at hun kanskje reiste til Minnapolis, men hvordan finne ut det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Jeg tror at jeg må ta det hele fra starten igjen? Er det noen mulighet å finne henne? Hvor skal jeg evn. starte? Jeg fikk ett brev fra en eldre dame for noen år siden. Hun skriver at hun kan huske at hun var sammen med sine foreldre på gjennomreise fra Canada til Wisconsin. De stoppet i Minnapolis for å besøke en slektning der. Den de besøkte het Mathilde og var i slekt enten med faren eller moren. Det denne eldre dama la spesielt merke til var at denne Mathilde var usedvanlig pent kledt - hun skrev at hun hadde klær som om hun var tatt ut fra en film, ja, slik som filmstjerner. Det er ting som kan tyde på at denne Mathilde jobbet i et stort varehus, som solgte klær el. Dette var ca i 1936. Det den eldre dama sa var at hun husket at Mathilde hadde helt en annen dialekt enn foreldrene sine. Far til den eldre dama kom fra Voss og foreldrene til mora kom også fra Hordaland. Dermed kan vi fastslå at denne Mathilde trolig ikke var vestlenning, med mindre hun kom fra Bergen. Det kan hende at denne Mathilde kom fra Kristiansand, men det kan hende at det er et helt feil blindspor.

 

Er det noen av dere som klarer å finne ut noe om dette?

 

 

 

Jeg har søkt gjennom mange kilder, men stopper helt opp med Mathilde Heleen Larsen. Jeg ser ikke bort fra at det var hun som utvandret fra Kristiansand i 1893 og at man har oppgitt at hun ble født i 1875 i skipslistene, slik at alderen ble feilregistrert. Sendere så antar jeg at det er den samme som finnes i ft for 1900 i Coock County i Ill. Dermed stemmer bestemmelsesstedet med det hun oppgir. Så spørs det om hvor hun ble av. Det er noen som har andtydet at hun kanskje reiste til Minnapolis, men hvordan finne ut det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg vil aldri gi opp å lete etter Mathilde. Jeg vet at svaret ligger der ute et eller annet sted.

 

Det merkelige med denne saken er at Mathilde kom på barnehjem? Trolig trodde familien hennes i Austevoll at hun bodde hos sin stemor, men det gjorde hun ikke. Da faren døde i 1881 kom Mathilde på Barnehjem og bodde der til hun ble konfirmert i 1888/89. Etter konfirmasjonen slutter alle spor. Jeg vet at flere spor peker mot USA fordi det var en pike på hennes alder som drog fra Kristiansand til USA i 1893, men her avviker alderen noe. Den samme piken bodde i Coock county i Ill. i 1900, men var dette den Mathilde som jeg søker. Er dette bare ett blindspor? Befant Mathilde seg i Norge resten av livet og fikk hun etterkommere? Finnes det noen ett eller annet sted der ute som er etterkommerne etter Mathilde? Hvordan finne ut av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.