Gå til innhold
Arkivverket

Slektsgransking i Europa


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Jeg lurer på om erfarne brukere kan svare meg på noen spørsmål om slektsgransking i Europa. Slik jeg har forstått det er bygdebøker et typisk norsk fenomen. Ellers i Europa er det vanlig med regioners historie og byhistorie, men ikke den norske typen "totalhistorie", inkludert gårdshistorie. Stemmer dette? Lurer også på hvor vanlig det er med gratis tilgang til alt av kirkebøker, folketellinger osv., og hvor vanlig er det å ha tilgang til så mye som vi har i Norge? Noe annet jeg lurer på er det med samarbeid. Er det vanlig i andre land at "amatører" bidrar med transkribering osv. som blir lagt inn på offentlige sider?

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg skal skrive litt om dette på en amerikansk blog som omhandler offentlig historie i ulike former. Jeg har allerede skrevet at Norge er spesielt pga. vår store tilgang på kilder (gratis), men redaktøren lurte på om det ikke var likedan i Danmark (hun ville ha dette utdypet), og det var det vanskelig for meg å svare på. Det jeg har lest meg til er at det der er vanligst med byhistorie, og biografier som omhandler enkeltmennesker. Har ikke funnet at gårdshistorie er vanlig andre steder, men som sagt... Dere som har erfaring kan kanskje opplyse meg mer. Jeg har lett som en gal etter litteratur om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha. Sikkert en lenke jeg kan bruke til noe en eller annen gang, men det tar vel litt tid for å få oversikten, og litt mye tysk etter min smak ;). Mitt problem er at hun ville ha det jeg skrev "i går". Hun ville bare jeg skulle flikke litt på et avsnitt, men da ville jeg lese meg opp først, være helt sikker på at det jeg sa var riktig. Har funnet en artikkel om slektsforskning i Danmark (som jeg referte til i #1), men noe annet har jeg ikke klart å finne. I samme bok er det også noen løse antydninger om hva som foregår i Sverige. Det jeg ikke vet noe om er resten av Europa.

 

Så ikke post #3 da jeg postet dette. Takk for bidraget. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Bente, kan du bekrefte at bygdebøker av den norske typen ikke er vanlig i Danmark? Trine Malling Lungskov skriver også i en artikkel at regionalhistorie i Danmark i beg. av 1900-tallet av enkelte ble sett på som uttrykk for separatisme, og dermed ikke sett på med blide øyne, altså en annerledes situasjon enn i Norge (i Norsk lokalhistorisk institutt 2007: Sted, tilhørighet og historisk forskning). Jeg vet at danskene er veldig aktive, men det jeg er ute etter er det som er ulikt landene imellom.

 

Linkene var fine, og dem kommer jeg til å få bruk for senere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev at bygdebøker var et typisk norsk fenomen. Nei.

Se på Amerika hvor de har County History books der settlerne og deres opphav er nevnt.Har blant annet en her fra Lincoln Cunty, South Dakota hvor jeg blant annet finner folk fra Hadeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev at bygdebøker var et typisk norsk fenomen. Nei.

Se på Amerika hvor de har County History books der settlerne og deres opphav er nevnt.Har blant annet en her fra Lincoln Cunty, South Dakota hvor jeg blant annet finner folk fra Hadeland.

 

Selvsagt er det utgitt bøker om regional historie over alt, men de har vel ikke samme form og omfang? Jeg tenker da både på den store utbredelsen i Norge, og det at de inneholder gårdshistorie/slektstrær. Etter det jeg har forstått er ikke det så vanlig i andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det utgitt bøker om regional historie over alt, men de har vel ikke samme form og omfang? Jeg tenker da både på den store utbredelsen i Norge, og det at de inneholder gårdshistorie/slektstrær. Etter det jeg har forstått er ikke det så vanlig i andre land.

 

Har sett at tyskerne kan ha veldig grundige slektsbøker som går langt tilbake, men de omhandler kanskje mest egen slekt og familiebånd? Og som du nevner, de har bøker som omhandler egen region og byer, og de er grundige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, slektsbøker finner man vel i mange land, interessen for slektsgransking er vel stor i flere europeiske land etter det jeg har lest. Jeg får vel sitere professor Anne Eriksen på det med bygdebøker. Når hun sier det er typisk norsk er det vel greit. At det finnes eksempler fra andre land betyr ikke så mye for meg, jeg er ute etter det som er utbredt og typisk. Sverige og Danmark føler jeg at jeg har en viss oversikt over, men resten av Europa er det vanskelig å si noe om. Vil vel også tro at tilgjengelighet på nettet har sammenheng med hvor vanlig det er å ha PC hjemme. Har vært i europeiske land der det har vært mye mindre utbredt enn i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. i disse bøkene står det om skolene, kirkene, industri og settlerne. Det er slike kart som her hvor eiernes navn står på kartet og de samme er omtalt inne i boka. Det står også hvor disse settlerne kom fra noe som ofte mangler i norske bygdebøker.

doc257.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. i disse bøkene står det om skolene, kirkene, industri og settlerne. Det er slike kart som her hvor eiernes navn står på kartet og de samme er omtalt inne i boka. Det står også hvor disse settlerne kom fra noe som ofte mangler i norske bygdebøker.

doc257.pdf

 

Ja, men dette er ikke noe som finnes for resten av USA vel? At det finnes i et område er greit, men når det gjelder Norge er vel hele landet ganske gjennomdokumentert. Jeg har da ofte sett at amerikanere klager over at slektsgransking er dyrt, altså at de må betale for kildene. Kan ikke si at jeg har sett mye av det i Norge. Jeg er riktignok nybegynner, men jeg har i alle fall sett at dette er noe amerikanerne ofte klager over. Jeg har også sett litt på en stat der jeg har slektininger, Oregon. Der finner man stort sett en oversikt på nettet over hvor kildene befinner seg, man får dem ikke opp direkte. Dette er i alle fall mitt inntrykk, men det er kanskje litt variabelt fra stat til stat hvor bra tilbudet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men dette er ikke noe som finnes for resten av USA vel? At det finnes i et område er greit, men når det gjelder Norge er vel hele landet ganske gjennomdokumentert. Jeg har da ofte sett at amerikanere klager over at slektsgransking er dyrt, altså at de må betale for kildene. Kan ikke si at jeg har sett mye av det i Norge. Jeg er riktignok nybegynner, men jeg har i alle fall sett at dette er noe amerikanerne ofte klager over. Jeg har også sett litt på en stat der jeg har slektininger, Oregon. Der finner man stort sett en oversikt på nettet over hvor kildene befinner seg, man får dem ikke opp direkte. Dette er i alle fall mitt inntrykk, men det er kanskje litt variabelt fra stat til stat hvor bra tilbudet er.

 

Norge er nok i liten grad gjennomdokumentert hva byene angår, om "min" by (Oslo/Christiania) er det knapt noe verdt å nevne enn skraping på overflaten. Litt på siden av ditt opprinnelige spørsmål, men siden du nevner det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men dette er ikke noe som finnes for resten av USA vel? At det finnes i et område er greit, men når det gjelder Norge er vel hele landet ganske gjennomdokumentert. Jeg har da ofte sett at amerikanere klager over at slektsgransking er dyrt, altså at de må betale for kildene. Kan ikke si at jeg har sett mye av det i Norge. Jeg er riktignok nybegynner, men jeg har i alle fall sett at dette er noe amerikanerne ofte klager over. Jeg har også sett litt på en stat der jeg har slektininger, Oregon. Der finner man stort sett en oversikt på nettet over hvor kildene befinner seg, man får dem ikke opp direkte. Dette er i alle fall mitt inntrykk, men det er kanskje litt variabelt fra stat til stat hvor bra tilbudet er.

Får vel kjeft men jeg spør. Er det forsøk på å være morsom? Jeg har vært i over halparten av statene der borte og er velkjent med dette men du er negativ. Har da passet på å bruke bibliotekene for å se i disse County History Books som finnes overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel kjeft men jeg spør. Er det forsøk på å være morsom? Jeg har vært i over halparten av statene der borte og er velkjent med dette men du er negativ. Har da passet på å bruke bibliotekene for å se i disse County History Books som finnes overalt.

 

Nå tror jeg du misforstår meg. Tviler ikke på at du vet hva du snakker om. Men er det ikke forskjell på å ha tilgang til ting på nettet og å måtte reise dit bøkene finnes? Jeg prøver ikke late som om jeg vet mer enn jeg gjør her. Bare henviser til det jeg har sett på noen amerikanske forum der de sier det er dyrt å slektsgranske fordi kildene ikke er tilgjengelig for dem der de er. Jeg har ingen erfaring fra slektsgransking i utlandet, det er jo derfor jeg spør. Men som sagt, da jeg prøvde å finne noe informasjon ang. folk i Oregon fant jeg bare referanse til hvor kildene fantes.

 

Hvis jeg har misforstått fullstendig beklager jeg, men jeg oppfattet det slik at du refererte til ett område i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du behøver ikke tvile på meg, har drevet med USA siden 1981, vært i over halvparten av staene og reist omrtrent hver annet år siden 1981. Har ikke bladd i county history books fra Oregon men de finnes og er nok bygd over samme lest som de fra Minnesota, Wisconsin, Iowa, SD og ND...... Dessuten har de bygdelagsstevner hvert år og det dreier seg om slektsgrankning. De fleste county har et genealogy lag hvor en kan få litt hjelp men de ligger etter det vi driver med her. Ellers er det noe som heter County Clerk i hvert county hvor en kan finne opplysninger om fødte, gifte, døde, skilte etc. og bibliotekene har film av aviser hvor en finner oblit's (nekrologer)...

Har skrevet av endel kirkebøker fra Iowa, WI, MN, Sd, ND...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er nok i liten grad gjennomdokumentert hva byene angår, om "min" by (Oslo/Christiania) er det knapt noe verdt å nevne enn skraping på overflaten. Litt på siden av ditt opprinnelige spørsmål, men siden du nevner det.

 

Ja, det har jeg fått med meg. Skjønner at det kan medføre problemer ja. Men da er det vel snakk om å få en god byhistorie med beskrivelse av ulike kvartaler/arbeidsplasser osv.? Det blir vel vanskelig å få noen oversikt over hele befolknigen. Etter som jeg forstår har det vært laget god byhistorie flere steder i utlandet, men det har kanskje ikke vært historikernes førstevalg i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du behøver ikke tvile på meg, har drevet med USA siden 1981, vært i over halvparten av staene og reist omrtrent hver annet år siden 1981. Har ikke bladd i county history books fra Oregon men de finnes og er nok bygd over samme lest som de fra Minnesota, Wisconsin, Iowa, SD og ND...... Dessuten har de bygdelagsstevner hvert år og det dreier seg om slektsgrankning. De fleste county har et genealogy lag hvor en kan få litt hjelp men de ligger etter det vi driver med her. Ellers er det noe som heter County Clerk i hvert county hvor en kan finne opplysninger om fødte, gifte, døde, skilte etc. og bibliotekene har film av aviser hvor en finner oblit's (nekrologer)...

Har skrevet av endel kirkebøker fra Iowa, WI, MN, Sd, ND...

 

Ja, men Hans, er ikke tilgjenglighet også å få fatt i ting der du er selv? Det jeg mener er at ikke alle har anledning til å reise. Jeg trodde at man måtte betale for utskrifter og slikt? Stemmer ikke det? Når jeg har sett på Who do you think you are (den amerikanske versjonen)har de vært nødt til å reise rundt for å få tak i info (noe av reisingen er selvsagt for effektens skyld), det virker som mye må finnes på stedet der menneskene bodde, og ikke er tilgjengelig på nettet. Det jeg har følelsen av er at i Norge er det lettere for de fleste å slektsgranske.

 

Nå synes du kanskje at jeg kverulerer, men jeg vil bare være sikker på at vi ikke snakker forbi hverandre. Jeg betviler selvsagt ikke kunnskapen dine om slektsgransking i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel kjeft men jeg spør. Er det forsøk på å være morsom? Jeg har vært i over halparten av statene der borte og er velkjent med dette men du er negativ. Har da passet på å bruke bibliotekene for å se i disse County History Books som finnes overalt.

 

Det er vel dette en kaller hersketeknikk. Det må da vel være tillatt å stille spørsmål og være kritisk til de svar en får uten å bli beskyldet for å servere morsomheter?

 

Jeg sakser fra nettet:

Nå har jeg fått mine første County-books fra USA. Disse minner om våre bygdebøker, men dekker for det meste større områder og flere folk. Men de inneholder en del opplysninger om miljøet de bodde i, og en del personnavn er nevt. Noen har også fått litt bredere plass i disse bøkene. Da kan det stå hvor de kom fra i Norge, foreldre osv

 

Dette er altså (i følge noen) ikke bygdebøker slik vi forstår det i Norge, og "--en del personnavn er nevnt." Altså ikke systematisk gard for gard og person for person slik jeg har forstått det og som vi vanligvis forbinder med Norske Bygdebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sakser fra nettet:

Nå har jeg fått mine første County-books fra USA. Disse minner om våre bygdebøker, men dekker for det meste større områder og flere folk. Men de inneholder en del opplysninger om miljøet de bodde i, og en del personnavn er nevt. Noen har også fått litt bredere plass i disse bøkene. Da kan det stå hvor de kom fra i Norge, foreldre osv

 

Dette er altså (i følge noen) ikke bygdebøker slik vi forstår det i Norge, og "--en del personnavn er nevnt." Altså ikke systematisk gard for gard og person for person slik jeg har forstått det og som vi vanligvis forbinder med Norske Bygdebøker.

 

Vel, der borte har de ikke garder fra før 1500 tallet slik vi har her så det er en forskjell. Men, det er skrevet om de slo slo seg ned i det og det countiet og hvor de kom fra og når en vet når de og do områdene ble åpnet for settlerne så bør vel alle skjønne at de ikke kan ramse opp slektsledd som i de norske bygdebøkene.

Joda, det er lov å spørre men jeg blir litt sår når en til de grader tviler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skal ikkje blande meg i debatten, men synest det er litt synd at du presenterer deg berre som Hans - dermed er det vanskelegare å vurdere verdien av det du skriv. Det er ikkje sikkert alle kjenner deg att som Hans Myhre og dermed som ein påliteleg deltakar frå det gamle Brukarforum - ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Hans: Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at jeg tviler. Da er det jo en forskjell fra de norske bygdebøkene. Det er akkurat det som Helge Bjerkevoll nevner jeg også har lagt merke til som spesielt norsk. Det er ikke noe spørsmål om hva som er best, eller at du ikke har greie på det jeg spør om!

 

Jeg spør helt i begynnelsen: Ellers i Europa er det vanlig med regioners historie og byhistorie, men ikke den norske typen "totalhistorie", inkludert gårdshistorie. Stemmer dette?

 

Det jeg har lest er altså at den norske bygdeboka har en spesiell form og innehold. Jeg mener jo at gårdshistorien er noe som forenkler slektsgransking for nordmenn. Mener jeg leste i en tråd her et sted at svenske bøker vanligvis ikke inneholdt gårdshistorie (for å komme litt mer inn på nærmere forhold), og på slekt.no står det faktisk at svensker må betale for enkelte ting som er gratis i norge.

 

Det jeg altså prøver å finne ut av er hva som er forskjellig og hva som er likt. Både når det gjelder ulike typer kilder, og hvilken tilgang man har til disse.Min oppfatning er altså at veldig mange ressurser er tilgjengelig på en enkel måte for norske slektsgranskere, og det høres kanskje ut som Danmark er det landet som har mest til felles med Norge når det gjelder tilgang på nettet, og interaktivitet (at folk bidrar selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skal ikkje blande meg i debatten, men synest det er litt synd at du presenterer deg berre som Hans - dermed er det vanskelegare å vurdere verdien av det du skriv. Det er ikkje sikkert alle kjenner deg att som Hans Myhre og dermed som ein påliteleg deltakar frå det gamle Brukarforum - ?

 

Det er bare fint hvis du blander deg i debatten. :) Egentlig var det jo ikke ment som noen debatt fra min side, men spørsmål til erfarne slektsgranskere som også kjente til forhold utenfor Norge. Jeg har som nevnt lett etter bøker og funnet litt info, men tenkte det var bedre å få informasjon fra slektsgranskere enn faghistorikere, da det er vinklingen fra vanlige brukere av kilder jeg var mest interessert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans: Det er ikke nødvendig akkurat nå, men jeg kan huske tilbudet ditt til seinere. Det er snakk om tre søsken som dro dit på beg. av 1900-tallet, og noen av etterkommerne har vært her på besøk. Jeg driver mest å graver bakover i tiden for egen del, for foreldrene mine har ikke særlig oversikt bakover, og jeg synes det er mest spennende akkurat nå.

 

Det hadde vært interessant å høre fra noen som har erfaring fra Sverige. Hva er forskjellene mellom Norge og Sverige? I Sverige har det så vidt jeg vet vært mer fraflytting fra landsbygda (enn i Norge), det har kanskje en innvirkning både på slektslitteratur og hvordan man leter etter slekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.