Gå til innhold
Arkivverket

Slektsgransking i Europa


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Nei Anett, det finnes ikke bygdebøker slik vi kjenner dem, for andre land i Europa.

 

Det landet jeg kjenner best, er Danmark. Her legges folketellinger og kirkebøker ut i regi av Dansk Demografisk Database og Statens Arkivalier Online, på samme måte som i Norge - søkbart og gratis. Det finnes også en rekke lokale arkiver (søk: Lokalhistoriske arkiv Danmark) spredt over hele landet, man kan ta kontakt med dem dersom man har slekt fra et bestemt område og trenger hjelp. Selv har jeg fått god hjelp ved besøk i Sundsøre Lokalistoriske Arkiv i Thorum (Salling Nørre, Viborg) og her var de svært velutstyrt med kilder fra sitt område, gamle kart, dokumenter, folketellinger, eiendomsoverdragelser osv. osv. Disse arkivene er vel det nærmeste man kommer "bygdebøker" i Danmark. Dansker jeg har kontakt med aner ikke hva jeg snakker om når jeg forklarer hva bygdebøker er.

 

I Sverige kan man, såvidt jeg har forstått, abonnere på tilgang til arkiver,husforhør osv., det koster kr. 900,- pr. år. Man kan dessuten få kjøpt folketellinger ol. på CD,og man må betale for det meste.

 

Når det gjelder Tyskland, ligger folketellingene for Slesvig-Holstein under Danmark (Dansk Demografisk Database) frem til 1845, for noen områder frem til 1864, da Slesvig-Holstein kom under Tyskland. Kirkebøkene ligger ikke på nett. Jeg er på leting etter slekt i dette området og jeg har fått vite at jeg kan henvende meg til de respektive arkiver for å få hjelp, men jeg må da betale den personen som leter for meg (en ganske høy) timelønn.

 

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et godt og utfyllende svar Anita. Endelig har jeg tydeligvis klart å uttrykke meg slik at jeg blir forstått. ;) Da antar jeg at det er riktig å si at hvert land har sin unike situasjon, og for Norges del kan man vel si at slektsgranskerne har mye å hjelpe seg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et godt og utfyllende svar Anita. Endelig har jeg tydeligvis klart å uttrykke meg slik at jeg blir forstått. ;) Da antar jeg at det er riktig å si at hvert land har sin unike situasjon, og for Norges del kan man vel si at slektsgranskerne har mye å hjelpe seg med.

 

Mor mi var dansk, med slekta fra bondelandet omkring Horsens. Eg har funne fram til mange slektsledd bakover via kilder tilgjengelig på internett, kirkebokavskifter, folketellinger og skifter. Det er mye frivillig registreringsarbeid.

Men eg savner noe som ligner bygdebøker, for å få historier knytta til navna, og for å få hjelp til å finne slektninger fram i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Danmark findes der 'sognebøker' og de jeg har sett omtaler også gardsbruk og innbyggere. Det er nok det nærmeste en kommer bygdebøkene. Hvor mange som finnes aner jeg ikke :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans,

 

Har du noe inntrykk av om hvordan publiseringen av County books fordeler seg over tid? Var det noe man holdt på med for 50-100 år siden eller er man like aktiv i dag?

 

Jeg har holdt på å diskutere funksjoner i slektsprogramvare med bla. garvede amerikanske slektsforskere i vinter, og de har særdeles lite sans for å kunne ta inn informasjon om steder, utover navn og hierarkiet av navn på områder oppover til landnivå. De har liten forståelse av at info om steder/garder har noe som helst å gjøre i et slektsdokument - det er ikke slektsforskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans,

 

Har du noe inntrykk av om hvordan publiseringen av County books fordeler seg over tid? Var det noe man holdt på med for 50-100 år siden eller er man like aktiv i dag?

 

Jeg har holdt på å diskutere funksjoner i slektsprogramvare med bla. garvede amerikanske slektsforskere i vinter, og de har særdeles lite sans for å kunne ta inn informasjon om steder, utover navn og hierarkiet av navn på områder oppover til landnivå. De har liten forståelse av at info om steder/garder har noe som helst å gjøre i et slektsdokument - det er ikke slektsforskning.

De er ganske så "bortreiste" der borte når det gjelder slektsforskning.Men, noen er flinke.

Er ikke helt sikker på hva du mener.Den ene boken jeg har her hjemme er fra Lincoln County SD, 1985.Den tar for seg countiet's historie, skoler, industri. ramser opp sherriffer, lærere advokater etc, fra 1868 og fremover og om settlerne fra de slo seg ned og opp til ca. utgivelsen.Et eksempel:

Gulbrand and Martha Dokken Family fra Jevnaker.De kom dit i 1871...siste oppgitte døsfall i familien er 1981 og det er bilder av flere av dem. Slik er disse bøkene. De aller fleste er ikke å få kjøpt nå men finnes på biblioteker og hos de lokale hitory societies. Noen bøker er yngre og noen er eldre, har ingen datooversikt. Norsk Utvandrer Museum på Ottestad utenfor Hamar har noen bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans,

 

Takk for svar. Trodde kanskje at aktiviteten mht publisering av County books var avtagende, og at det kunne forklare den manglende interesse for "steder", men det kan man altså ikke si noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tråden er blitt veldig lang, kanskje for lang for meg for å pløye gjennom alle innlegg. Jeg vet derfor ikke om du har fått noe svar vedr slektsforskning i Nederland. Jeg er selv nederlandsk og gjør research der, både via internett og ved direkte kontakt. Jeg har dessuten litt erfaring fra research i de forhenværende nederlandske koloniene (Indonesia, Surinam) og fra Belgiën (=Flandern).

Kan jeg bidra med noe?

Hilsen

Jan M Keus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan! Er ferdig å skrive nå. Kommer til å bli postet i bloggen hvert øyeblikk i følge redaktøren, men hvis du vil fortelle litt hadde det vært interessant. Det kan jo være flere det er aktuelt for. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vel, der borte har de ikke garder fra før 1500 tallet slik vi har her så det er en forskjell. Men, det er skrevet om de slo slo seg ned i det og det countiet og hvor de kom fra og når en vet når de og do områdene ble åpnet for settlerne så bør vel alle skjønne at de ikke kan ramse opp slektsledd som i de norske bygdebøkene.

Joda, det er lov å spørre men jeg blir litt sår når en til de grader tviler.

Sår når noen tviler? Er det fordi du heter Hans man ikke bør tvile? Har du ikke mer dokumentasjon enn det og dine egne påstander om egen fortreffelighet, får du jammen meg regne med å bli betvilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 12 år senere...
På 19.4.2011 den 20.51, Anita Holck skrev:

Det landet jeg kjenner best, er Danmark. Her legges folketellinger og kirkebøker ut i regi av Dansk Demografisk Database og Statens Arkivalier Online, på samme måte som i Norge - søkbart og gratis.

 

Jeg skulle (bl. a.) gjerne ha lest i kirkebøker fra Viborg på 1600-tallet (om de går så langt tilbake), men får bare spørsmål om "amt" og "arkiv".  "Amt" = "viborg amt" er greit. Men "arkiv"?

Og hvordan får jeg siden til å gå videre - til å vise kirkebøkene eller la meg velge hvilken jeg vil se i????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tom askerøi skrev:

 

Jeg skulle (bl. a.) gjerne ha lest i kirkebøker fra Viborg på 1600-tallet (om de går så langt tilbake), men får bare spørsmål om "amt" og "arkiv".  "Amt" = "viborg amt" er greit. Men "arkiv"?

Og hvordan får jeg siden til å gå videre - til å vise kirkebøkene eller la meg velge hvilken jeg vil se i????

 

Her er det blitt litt nytt siden jeg var inne sist, og det er ikke så mange ukene siden. I boksen "Arkiv" skal du skrive det sognet du vil se på, f.eks. Viborg Domsogn. Da dukker det opp de kirkebøkene du kan velge mellom:

 

image.png.def5539e2e2be4868f05aecb3cacd467.png

 

Hvis du ikke vet hvilket amt sognet hører/hørte under, kan du bare la boksen "Amt" bli stående tom, og skrive inn sognet i boksen "Arkiv". Men da får du mange treff hvis sognet f.eks. er Vor Frues sogn eller et annet veldig vanlig sognenavn.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tom askerøi skrev:

 

Jeg skulle (bl. a.) gjerne ha lest i kirkebøker fra Viborg på 1600-tallet (om de går så langt tilbake), men får bare spørsmål om "amt" og "arkiv".  "Amt" = "viborg amt" er greit. Men "arkiv"?

Og hvordan får jeg siden til å gå videre - til å vise kirkebøkene eller la meg velge hvilken jeg vil se i????

 

Før kom det jo opp ei liste over alle sognene i amtet når man skrev inn amtet. Jeg oppdaget nettopp at man kan gjøre det samme her ved å skrive navnet på amtet, f.eks Viborg, inn i boksen "Arkiv". Da kommer hele lista med sognene i Viborg. Når man klikker sognet man vil se på, kommer tilgjengelige kirkebøker opp.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.