Gå til innhold
Arkivverket

Gamle sykehus Journaler


Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Jeg lurer på om det finnes tilgjengelig gamle sykehusjournaler fra f.eks. Gaustad i Oslo og Neevengaarden i Bergen ? Kjenner noen av brukerene her ionne noe tilk om hvor slike evt. kan befinne seg og hvor lang sperrefristen for innsyn er ?

 

 

 

Vennlig hilsen

 

 

Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sto noe om sperrefrist HER. Håper linken virker hos andre, den ser litt spesiell ut. Linken inneholder i alle fall info fra Bergen byarkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Frode Johansen,

 

Hva skal det brukes til ? Om det er til forskning eller i en bok, så må det vel være mulig å få tilgang, om navn på mulige nålevende anonymiseres. Ellers får du kanskje tilgang om du er i nær slekt med personer som var der. Ellers enig med Magne Østhus.

 

V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riksarkivaren fikk i 1986 laget et hefte om "Taushetsbelagt arkivmateriale i statsarkivene". Dette heftet er retningsgivende, ikke absolutt, fordi det er den enkelte opplysning som skal vurderes opp mot reglene, ikke det enkelte arkiv. Men her står det, som retningsgiver:

 

HELSEVESEN

 

For saker vedr. helsvesen som er avlevert til Arkivverket, fastsetter Riksarkivaren taushetspliktens varighet til 80 år. Taushetsplikten for medisinalinnberetninger, som tidligere var taushetsbelagt i 100 år, settes nå til 80 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om det finnes tilgjengelig gamle sykehusjournaler fra f.eks. Gaustad i Oslo og Neevengaarden i Bergen ? Kjenner noen av brukerene her ionne noe tilk om hvor slike evt. kan befinne seg og hvor lang sperrefristen for innsyn er ?

 

Pasientjournalene for Gaustad befinner seg fortsatt på Gaustad, i hvert fall. De brukes aktivt av sykehuset selv, bl.a. for å kartlegge arvelig sykdom i familier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tippoldefar var pasient på Gaustad i 1900. Skrev til de for noen år siden og spurte om det var mulig å få vite hvorfor han var der og hvor lenge. Etter en lang stund dukket det opp kopi av journalen hans i posten. Spennende lesning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for gode svar og tips. Dette gjelder saker som er mer enn 80 år gamle og personene er forlengst død.

 

Vennlig hilsen

 

Jan Frode Johansensmile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

En slektning var på 1940-tallet pasient på Vensmoen Sanatorium, der hun for øvrig døde i 1943, bare 18 år gammel, visstnok etter et mislykket medisinsk inngrep. Alderen tatt i betraktning etterlot hun seg selvsagt ikke barn. Vil jeg som niese kunne begjære innsyn i journalen hennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta at det er vanlig praksis å gi tilgang til slike protokoller ved henvendelse til (stats)arkivene i alle fall hvis man leter etter slektninger. Jeg gjorde det samme i Trondheim for flere år siden for om mulig å avklare forhold rundt min oldemor som lå på sykehus flere ganger i perioden 1879-1900. Sendte en skriftlig henvendelse først (siden jeg bor i Oslo). Jeg ble mektig imponert av det de kunne legge fram for meg av arkivmateriale fra byen 3 sykehus. Jeg mener å huske at det var 18 hyllemeter. Men alt var rimelig lite tilgjengelig på direkten for å si det slik. Jeg fant ikke det jeg søkte etter, men er ganske overveldet over hva  som en gang ble avlevert og tatt vare på.  Arkivverket er en vidunderlig institusjon for den som leter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.4.2011 den 10.55, Jan Frode Johansen skrev:

Jeg lurer på om det finnes tilgjengelig gamle sykehusjournaler fra f.eks. Gaustad i Oslo og Neevengaarden i Bergen ? Kjenner noen av brukerene her ionne noe tilk om hvor slike evt. kan befinne seg og hvor lang sperrefristen for innsyn er ?

 

 

 

Vennlig hilsen

 

 

Jan Frode Johansen

 

Ad . søster til min tippoldemor som var kremmerske i Gausdal og de lokale herrer i bygda mente hun var til plage for Gausdølingene . Hun ble deretter tvangsinnlagt av fattigomsorgen i Gausdal og inn på gamle Gaustad asyl og deretter tvangssendt til " Tussehaugen" , i Bergen ,slik at omverdenen skulle bli forskånet for henne ( og ikke omvendt ) og hvor hun tilslutt døde fullstendig glemt og bortgjemt . Jeg ringte jeg en leder på Gaustad , og deretter de som hadde ansvar for arkivet ved Tussehaugen i Bergen , og sa at journalene hennes skulle brukes til eget slektsarbeid . Lederen på Gaustad måtte avklare det først med sin overordnede og deretter Ikke noe problem . Journalene fra begge steder ble tilsendt i posten .

 

Skremmende lesning som ga meg frysninger over hele kroppen , og som gir et enda mer skremmende bilde av hvordan helberedelsen , eller den totalitære  mangelen på dette , var på denne tiden . Stakkars , stakkars mennesker . I alle de årene hun satt innesperret før hun døde , så hadde hun nesten ikke konsultasjoner med leger  og i de svært få tilfellene hun hadde det så var det oppgitt dato , og helt nøyaktig ordrett hva hun sa var gjengitt i protokolllen . 

 

Vær obs. på at det kan være flere protokoller , litt avhengig hvor det er , på Tussehaugen tror jeg det var 3 stk. som ; , innleggelsesprotokoll , behandlingsprotokoll , egen protokoll for evt. tvangsarbeid og straffeprotokoll . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.