Gå til innhold
Arkivverket

Skibs Capt., borger Arsfest Bohn f. ca. 1775


Leif Biberg Kristensen
 Del

Recommended Posts

I folketellinga av 1815 for Porsgrunn finner jeg under husstand nr. 8 en losjerende med det svært spesielle navnet «Arsfest Bohn». Han er skipskaptein og borger, 40 år gammel, og har med seg sin 14 år gamle sønn Martin Bohn.

 

Med tanke på de mange spesielle navnevariantene i denne tellinga, hvor for eksempel pikenavnet Ingeborg forekommer som «Jngbog», vil jeg ikke legge for mye brett på stavemåten «Arsfest». Navnet virker unektelig utenlandsk og trolig frisisk. Er det noen som kjenner igjen navnet, eventuelt mannen selv?

 

Jeg kjøpte denne tellinga for mange år siden på filmkort, men har ikke lenger noen leser og er følgelig ikke i stand til å sjekke originalen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo se ut som om Bohn er et gammelt dansk navn. Det skal f.eks ha vært en Martin Bohn som giftet seg i København 14. sept 1770 med Sophia Eleonora Munckholm. Se FamilySearch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arfst Bohn Pedigree Male Family spacer.gifspacer.gifspacer.gifspacer.gif Event(s): spacer.gif Birth: About 1636 Oevenum, Foehr, Schleswig-Holstein, Preussenhttp://www.familysearch.org/eng/search/IGI/individual_record.asp?recid=100421186564&lds=1&region=8&regionfriendly=Germany&frompage=99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk. Tusen takk til Arnstein og Ann-Mary.

 

Da var ikke stavemåten på navnet i denne folketellinga så langt unna virkeligheten som jeg hadde trodd. Ettersom mannen er oppgitt til 40 år, og det jeg kan kontrollere av aldersopplysninger her ikke har store avvik, heller jeg nok mest til at det er han som er født i Schleswig-Holstein 1777.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.