Gå til innhold
Arkivverket

'Genealogen' har kommet ut


Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Jeg fikk pakka allerede før helgen :P

 

Det var to artikler i Genealogen denne gangen som berørte mitt nærområde: For det første Ole Bjørn Darruds utmerkede artikkel om Myllarguten som går til frontalangrep mot gamle myter og manglende/feilaktig bruk av primærkilder. Her er det mange som har noe å lære av Ole Bjørns grundige og systematiske gjennomgang.

 

Arild Kompeliens artikkel «Norske navn i 1743» ga meg svaret på noe jeg har stusset over i mange år: Hvorfor navnet Kolbjørn forsvant fra Holla på 1700-tallet etter å ha vært et relativt vanlig navn på 1600-tallet. Det er åpenbart at sognepresten Niels Stabel, som tiltrådte embetet som sogneprest i Holla i 1717, har kjørt sitt eget private korstog og ganske sikkert har nektet å døpe barn med «ukristelige» navn. Her tar jeg likegodt med hele sitatet:

 

«Alle de christne uanstaaelige nafne saasom Ulv, Biørn, Orm etc. og deres composita, saasom Steenulv, Bierulv, etc. item Colbiørn etc. item Gutorm, Torvild, Steenvilde etc. ere nu her gandske afskaffede saa at ingen i Holden præstegield som er yngre end 20 aar nevnes ved andre navne end christelige og andenstæds i landet brugelige.»

 

Jeg er glad ikke alle prester på den tida tenkte og handlet likedan som Stabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leif - # 2 - dette var ei ny og nærmast sjokkerande opplysning for meg. Eg kunne tenkje meg ein diskusjon om dette fenomenet - utbreiing elles i landet etc - og tillet meg å lage ein ny tråd om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Nytt nummer av Genealogen er nå utsendt fra foreningen. Skulle det gå lenge før noe dukker opp i postkassen hos dere som er medlemmer, vennligst husk å gi beskjed til foreningen om ny adresse. Det kan være årsaken til at dere ikke får medlemsbladet tilsendt.

 

Av artikler denne gangen kan det nevnes følgende:

  • en større artikkel om Olav den Hellige og hans fødested
  • om leiermål i Norge og straffen for dette
  • en artikkel som omhandler eventyrforfatteren Asbjørnsen, og Børke i Sørum
  • Christiania Tugthus
  • småstoff, foreningsstoff og ikke minst årsmøtedokumentene

God lesning og ønske om en fin vår til alle våre medlemmer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 11 måneder senere...

Har til frokosten lest bl.a. Ole Arild Vesthagens utmerkede artikkel i Genealogen; "En slektskrets tilknyttet garden Tonning i Stryn", som ble utledet av en debatt her på DA: Skifte etter lagmann Jørgen Philipson i 1696/7. Arv etter han på Tonning i Stryn - korleis?

I tillegg er det flere interessante artikler i både Genealogen og NST som jeg ser fram til å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så artig å ha vore med på å sparka i gang ein slik flott debatt og påfølgjande stykke i Genealogen (- som eg dessverre ikkje abonnerer på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For den som er interessert i å bruke jordebøker og lensregnskaper i sin forskning er det en glimrende metodisk artikkel om dette temaet i NST denne gangen.

 

Tor Weidling har skrevet den utmerkede artikkelen: Jordegods, skatt og skattelister (side 3-26). På slutten av artikkelen kommer en litteraturliste for de som ønsker enda mer dyptpløyende informasjon om temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune, tusen takk for pene ord. Jeg vil få benytte anledningen til å peke på andre fortjente personer.

 

Som forfatter i ulike tidsskrifter, så gjør man seg noen refleksjoner. Etter kontakt med diverse redaksjoner og fagfeller lurer man av og til på om man skulle finne på noe annet å gjøre enn å skrive.

 

Annerledes har dette vært. Virkelig annerledes. Ikke bare har jeg fått fine innspill fra redaktørene. Stor ros til dem. Men særlig ros til de anonyme fagfellene. Deres tilbakemelding på mitt første utkast satt meg i så god stemning at artikkelen ble adskillig større enn planlagt. Oppmuntrende ord, påpekning av uklare formulerheter, spørsmål om synspunkter, nyttige opplysninger om kildebelegg. Fagfelleordningen i NST fungerer vikelig etter hensikten.

 

Hilsen Tor

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også er det jo en glitrende artikkel av Erik Harmen Falch i siste nummer av NST  - "En slekt Grøn fra Trondheim" som omhandler deler av etterslekten etter borgeren Johan Johanssøn Grøn. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er all grunn til å rette en takk til både forfattere, redaktører og fagfeller for begge disse utgivelsene. Når en i tillegg legger på korrekturlesere, ombrekkere og andre som har bidratt med sin tid, skal vi være veldig fornøyd med resultatene. Og jeg håper at mange setter pris på tidsskriftene når de kommer. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Jeg fikk også min Genealogen i dag, og en del av det som står der blir det interessant å lese iallefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Også er det jo en glitrende artikkel av Erik Harmen Falch i siste nummer av NST  - "En slekt Grøn fra Trondheim" som omhandler deler av etterslekten etter borgeren Johan Johanssøn Grøn. Anbefales!

 

Skifte 21 feb. 1687, Trondheim. : efter de avdøde ektefeller Nathaniel Refuel og

Sophia Grøn. Barn: Johan 19, Jacobus 11, Theophilus 8, Nathaniel 3, Anne 16, Phebe

12, Maren 8, Sophia 6. 3036 ÷ 5463, samt uvisse fordr. 40, varer, stenkjeller midt i

Dronningens gate og hus s. sted 490, tomt på Kalvskindet..

 

Her kan det nok legges til litt. I følge overformynderiprotokollen var Anne Revel gift med Samuel Matzen. De hadde 3 barn som var i livet i 1726, Nathanel, Gierdt og (Maren) Sophia. Jeg vil bli meget forbauset om ikke denne Anne Revel var datter av Nathaniel Refuel og Sophia Grøn:

 

post-1909-0-85899100-1457976713_thumb.jpg

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Trondheim by, Skifteprotokoll 9 (3A 0009), 1722-1728, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Merknader: Med register.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25085/350/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090203440351.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Ny utgave av Genealogen (nr. 1, 2019) er sendt ut. Jeg fikk mitt eksemplar i går ettermiddag. Her er innholdsfortegnelsen:

  • Lisbeth Løchen. Havaristene fra «De Zee Ploeg», s. 4–20. Sølvi Løchen har også bidratt til artikkelen.
  • Petter Vennemoe. Jakob Andersen Dishington. Del 2. Den eldre slekt Dishington i Skottland/Orknøyene, s. 21–38.
  • Are S. Gustavsen. Arlen D. Ness (1939–2019) – selve Gudfaren blant amerikanske motorsykkelbyggere, s. 38–43.
  • Dag Trygsland Hoelseth. Bøgh II. Et avsluttet kapittel, s. 44–47.
  • Elaine Helgeson Hasleton. Bygdelagenes Fellesraad and Norsk Slektshistorisk Forening Parnership, s. 48–49.
  • Rune Nedrud. Nye muligheter innen DNA-testing, s. 50–52. (Oversettelse av artikkel av Robin Wirthlin publisert på nettstedet Familylocket.com.)
  • Årsberetning og regnskap NSF 2018, s. 53-56.
  • Dag Trygsland Hoelseth. Tom Larsen (1960–2019), s. 57. (Bygger for en stor del på Sten Høyendahls nekrolog i Aftenposten 23. mars 2019.)
  • Gaveliste s. 59–64.

Jeg har i den forbindelse skrevet en liten presentasjon m.m. på min egen blogg og som kanskje kan være av interesse for noen.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg fekk mitt på fredag (anntok pga innpakninga at eg skulle få ei gåve frå NSF, av ein eller annan grunn), og med så kort tid til årsmøtet, lurte på om Snegleposten (fhv Postverket) hadde brukt ekstra lang tid over Langfjella.

 

Det hadde dei tydligvis ikkje gjort, sidan Dag har fått den om lag samstundes.

---------------------------

Har brukt noko tid i dag på Are S. Gustavsen sitt innlegg om Gudfaren, sidan Gudfaren ætta frå Indre Holmedal (Gaular) og derifra kjem ei oldemor av meg. Men eg lykkast ikkje, fyrebils.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#20. Godt at bladet er kommet vel frem. Postverket gjør nok ikke forskjell på medlemmene, korrekturleser eller ikke korrekturleser .. 🙂 Trykkeriet har spandert ekstra tykk papp, ser jeg, da slipper ihvertfall mottagerne å få et krøllet blad. Ja, bladet ble dessverre forsinket og kom frem svært tett opp mot årsmøtet. Det er nok grunner til det, noe styret sikkert vil gjøre rede for på årsmøtet. Innkallingen kom via foreningens nettside 6. mai, som er innen 3-ukersfristen. Ev. innkomne forslag (kontingent, valg av styre osv.) ble dog ikke tilgjengelig før medlemsbladet havnet i postkassen, men dette er ting som det er naturlig å ta opp på årsmøtet.

 

En av mange gleder ved et slektshistorisk tidsskrift er jo at artiklene ev. danner et godt utgangspunkt for videre forskning. Kanskje du finner koblingen mellom Arlen D. Ness og din egen slekt etter hvert!

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Genealogen nr. 2, 2019 er sendt ut - mitt eksemplar kom i postkassen allerede i går. Jeg har skrevet noen ord i en egen bloggartikkel (se lenke nedenfor). Vennligst merk at dette er mine personlige betraktninger, ikke redaksjonens. Jeg har ellers ingen innflytelse på medlemsbladet utover korrekturlesing (som jeg bare delvis bidro med denne gangen).

 

https://dagtho.blogspot.com/2019/12/genealogen-nr-2-2019.html

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.12.2019 den 7.51, Dag T. Hoelseth skrev:

Har du fornyet kontingenten? 😉

 

Jeg har nå logget meg inn på NST to ganger i dag, uten at jeg greier å finne ut følgende: Hvor mye skal jeg betale i kontingent for 2020 og hvordan? Noe krav i postkassa har jeg per i dag heller ikke mottatt. Jeg betalte for sent i inneværende år, og fikk som (straff?) heller ikke tilsendt det første Genealogen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.