Gå til innhold
Arkivverket

Johan Ludvig Mowinkel Müller, f. 27/3-1873 i Randers, Danmark


Harald Flaten
 Del

Recommended Posts

Johan Ludvig Mowinkel Müller ble (iflg FT 1910) født 27/3-1873 i Randers, Danmark. Hans foreldre var Harald Müller, f. 9/7-1844 i Danmark, død 25/6-1887 i Kristiania (iflg. gravstenen) og Herta Thomsen, f. 24/6-1847 i Aarhus, Danmark, (iflg. FT 1910), død 16/5-1928 i Oslo (iflg. gravstenen).

 

Jeg har aldri søkt etter slekt i Danmark, og har ikke peiling på hvordan man går frem. Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er i hvert fall Herta i 1850:

 

Aarhus, Hasle, Aarhus Købstad, Grønland, 400, 722, FT-1850, D3314

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Hans Abraham Stockmann Thomsen 37 Gift Husfader, Skibsbyggermester Aarhus

Amalie Truelsen 33 Gift hans Kone Aarhus

Emma Christiane Frederike Thomsen 7 Ugift deres Barn Aarhus

Thora Andrea 5 Ugift deres Barn Aarhus

Hertha 3 Ugift deres Barn Aarhus

Laurike Cecilia Hendrichsen 19 Ugift Tjenestepige Skanderborg

 

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anett.

Takk for lenkene. Jeg skal nok forsøke meg!

 

Anita.

Det var flott. Kan du legge inn en lenke til det sted hvor du fant disse opplysningene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at familien reiste litt rundt.

 

På FS fant jeg 3 barn av Harald Müller og Hertha Thomsen:

 

1. Johan Ludvig Mowenckel Müller, f. 27/3-1873, døpt 19/6-1873, Oslo (ikke sjekket)

2. Magda Anine Müller, f. 8/2, døpt 30/5-1875, Odense Sct. Knud, Odense, Danmark (oppslag 238)

3. Harald Müller, f. 15/10 (1877), døpt 24/3-1878, Domkirken, Bergen

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=dp12011816&gardpostnr=54051&personpostnr=161964&merk=161964#ovre

 

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anita.

 

Tusen takk for fantastisk arbeid.

 

Jeg tror du har helt rett i at Harald ble født i Bergen. Jeg har ikke egentlig noe belegg for å tro at han var født i Danmark som jeg skrev i mitt første innlegg. Jeg hadde opplysninger om at Johan Ludvig Mowinkel Müller og hans mor Hertha Thompsen var født i Danmark, og dermed antok jeg at også faren kom derfra.

 

Magda Anine hadde jeg fra FT 1910, men det var flott at du har funnet dåpsdatoen.

 

At det også var en bror av Johan Ludvig som het Harald, f. 1878 i Bergen, ante jeg ikke.

 

Johan Ludvig fikk selv et barn f. 26/12-1902 i Oslo som ble kalt Harald Müller, så dette navnet ble tydeligvis brukt i hvert slektsledd.

 

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej,

 

Din oplysning om at Johan Ludvigs fødested var Randers - er korrekt.

 

Du finder den på:

 

Arkivalieronline: Randers, Støvring, Randers Skt. Morten 1868-1873 - opslag 147.

 

---

 

Den originale FT 1850 er meget utydelig og ikke tydet særlig heldigt.

 

Herthas forældre var Hans Adam Stokmann Thomsen og Frederikke Falslev.

De blev gift i Aarhus Domkirke d. 6 november 1841.

Aarhus, Hasle, Aarhus Domsogn 1838-1843 - opslag 216.

 

I samme kirkebog - opslag 135: Emme Christiane Frederikke Thomsen f. 24 september 1843.

 

Thora Andrea f. 8 oktober 1845 og Hertha f. 23 juni 1847.

Aarhus, Hasle, Aarhus Domsogn 1844-1851 - hhv. opslag 142 og 167.

 

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er i hvert fall Herta i 1850:

 

Aarhus, Hasle, Aarhus Købstad, Grønland, 400, 722, FT-1850, D3314

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Hans Abraham Stockmann Thomsen 37 Gift Husfader, Skibsbyggermester Aarhus

Amalie Truelsen 33 Gift hans Kone Aarhus

Emma Christiane Frederike Thomsen 7 Ugift deres Barn Aarhus

Thora Andrea 5 Ugift deres Barn Aarhus

Hertha 3 Ugift deres Barn Aarhus

Laurike Cecilia Hendrichsen 19 Ugift Tjenestepige Skanderborg

 

Anita

 

Her forteller Anita at Hertha's far heter Hans Abraham Stockman Thomsen, og at hennes mor heter Amalie Truelsen.

 

 

Berit sier at FT 1850 er "meget utydelig og ikke tydet særlig heldigt". Hun sier at Hertha's far het Hans Adam Stokman Thomsen og at moren het Frederikke Falslev.

 

Farens navn er ganske likt i begge innlegg. At Adolf kan forveksles med Abraham kan kanskje tenkes, men at Frederikke Falslev skulle kunne mistolkes til Amalie Truelsen, synes merkelig. Kan noen gi en forklaring, og eventuelt bekrefte den ene eller andre tydingen?

 

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå henviser jo Berit til originalkilden http://www.sa.dk/ao/ som er skannet og lagt ut. Du kan selv gå inn og sjekke under folketellingene. Det jeg henviste til er avskriftene som er lagt ut, og det sier seg jo selv at resultatet er avhengig av hvem som tolker, hvordan skriften er osv. Du må alltid sjekke originalkilden! Nå har jo også Berit både funnet vielsen til Herthas foreldre og Johan Ludvigs fødested Randers - ikke Oslo (som FS oppgir) og også henvist til hvilke kirkebøker og oppslagssider (samme adresse som over).

 

Ellers er det også et par debatter i gamle Debattforum her på Digitalarkivet som omhandler Stockmann, dersom det viser seg at han tilhører denne slekten.

 

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok lang tid før jeg forsto hvordan jeg skulle bruke de danske kildene, men jeg klarte etter hvert å finne frem til de oppslagene Berit viser til. De var vanskeligere å bruke enn jeg er vant til her i digitalarkivet, men det har vel med trening å gjøre det også.

 

Jeg takker Anita og Berit for kjempegod hjelp.

 

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.