Gå til innhold
Arkivverket

Familien Ole Olsen Frise i Ø.Eker


Kari Klevjer
 Del

Recommended Posts

Kan noen hjelpe med å finne denne store familien fra Eker

Ole Olsen Frise ft. 1823 i Eker ( 1865 kalte han seg Strøm) gift med Oline Marie Evensdt. ft. 1822 Eker

De får 10 barn ft. i Eker. Martin Andreas ft. 1843 - Elen Borgine ft. 1846 - Martin Andreas ft. 1848 - Maren Sophie ft. 1851 - Olava Dorthea ft. 1853 - Marthine ft. 1855 - - Nicoline Antonia ft. 1857 - Peter Nicolai ft. 1860 - Gunder ft. 1862 - Olaus ft. 1864. Den siste jeg finner konfimert i Eker er Nicoline ft. 1857 - konfimert 1869. De må ha flyttet med hvor?

Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen hjelpe med å finne denne store familien fra Eker

Ole Olsen Frise ft. 1823 i Eker ( 1865 kalte han seg Strøm) gift med Oline Marie Evensdt. ft. 1822 Eker

De får 10 barn ft. i Eker. Martin Andreas ft. 1843 - Elen Borgine ft. 1846 - Martin Andreas ft. 1848 - Maren Sophie ft. 1851 - Olava Dorthea ft. 1853 - Marthine ft. 1855 - - Nicoline Antonia ft. 1857 - Peter Nicolai ft. 1860 - Gunder ft. 1862 - Olaus ft. 1864. Den siste jeg finner konfimert i Eker er Nicoline ft. 1857 - konfimert 1869. De må ha flyttet med hvor?

Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet med Frise familien på Eiker siden 1972, jeg har to huspostiller med slektopplysninger fra 1701 og 1742

Det vanskeligste her er at navnet brukes også av inngiftede svigersønner. Har du noe mer konkret om Ole Olsen Frise,enn at han ble født i 1823? Den første som kom til Norge var Andreas Friis som kom fra Kurpfalz i Tyskland,han var Fenrik i Garnisonen i Trondheim og ble viet i Trondheim domkirke, 29.juli 1773, med Anna Andersdatter Kufaas fra Skaun i Trønderlag. Han var Katolikk. De fikk flere barn i Trondheim, den eldste var Johannes Baltzer som ble døpt i domkirken 24.09.1773, han ble konfirmert på Eiker i 1791,kaller seg Frise, og har mange etterkommere på Eiker og i Drammen. Andreas og Anne flytter til Hurdal, hvor de får en sønn som dør tidlig. Denne blir begravd i Firing (Eidsvold)Jeg har ikke funnet Anne begravd, men jeg har en teori om at hun omkom i Storofsen i 1789, og aldri ble funnet. Andreas gifter seg på nytt i Drammen i 1791,og dør på Eiker i 1800 og begraves 26. mars 65 år gl.

Dette er det jeg husker en sen kveldsstund. Mvh. Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.