Gå til innhold
Arkivverket

"MILITÆRNAVN eller SIVILNAVN


Gracie
 Del

Recommended Posts

Tittelen fant jeg på, jeg vet ikke om det var noen som het militærnavn, noen gang.

 

Ønkser å spørre om noen vet om det var slik at i Sverige folk hadde et vanlig navn

og et til bruk i militære.

 

Jeg har kontakt med en dame i USA som er en del av samme slekta jeg ser etter og hun

fortalte meg at hennes "slektsgransking instruktør" har sagt at i Sverige man hadde 2 navn.

Det var hennes bestefar, i tilfelle, som ble født i Sverige, gift i Norge og flyttet til USA.

Det ser slik som at han tok hans eget morfar "militærnavn".[/b]

 

Alternativet er at hun har fått feil person i familien, men det er ellers så mye annet som stemmer

at vi går ut ifra at det er ikke tilfelle.

 

Vel, jeg håper at noen har kjennskap til dette.Takk så langt. Gracie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vanlig i Sverige å gi nye rekrutter navn når de "mønstret" som det heter her borte. Ett som er kjent fra TV serier her er Rasker. Andre er Modig, Swærd, osv. Navnene ble gitt noen ganger basert på utseende eller på hva men gjorde. Jeg vet ikke om det er unikt for Sverige og Finnland, men tror nesten det. For mer informasjon se denne lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vanlig i Sverige å gi nye rekrutter navn når de "mønstret" som det heter her borte. Ett som er kjent fra TV serier her er Rasker. Andre er Modig, Swærd, osv. Navnene ble gitt noen ganger basert på utseende eller på hva men gjorde. Jeg vet ikke om det er unikt for Sverige og Finnland, men tror nesten det. For mer informasjon se denne lenke

[/quot

 

-----------------------------

 

Hei, tusen takk for svaret! Det er så spennende! jeg forstår meg ikke helt på svensk, men det gikk bra.

Til slutt av teksten finnes en link,"Hans Högman soldatnavn", her fant jeg navnet som min "etterlyste"

brukte og som hans familiet arvet og brukes ennå som etternavn av hans etterkommere, Fröjd med varianten Frojd,Froid[/b.

 

Jeg leste også at noen navn gikk i arv, og noen ganger ble disse overtatt av andre soldater.

Kan du fortell meg nå hva betyr Fröjd? Tusen takk igjen.

 

God påske. Gracie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kunne vel skje, men jeg vet ikke hvor vanlig det var. Jeg tenkte umiddelbart på denne TV-serien som gikk for "mange herrens år siden" der hovedpersonen Gustav Karlsson tar navnet "Rask" nå han verver seg http://sv.wikipedia.org/wiki/Raskens_%28TV-serie%29

Anita

 

 

-----------------

Takk Anita, jeg har allerede lest den linken som fikk om soldatnavn og fant navnet som jeg så etter.

 

Iallfall kan være sikkert på at vi ikke har kommet fram til feil personen. God påske. Gracie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fröjd=glede, tilfredsstillelse. Tydeligvis en som var glad over å ha blitt soldat. Morsomt att du fant mer nyttig på Wikipedia.

 

God påske til deg også,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fröjd=glede, tilfredsstillelse. Tydeligvis en som var glad over å ha blitt soldat. Morsomt att du fant mer nyttig på Wikipedia.

 

God påske til deg også,

 

 

 

Takk igjen Niels! Damene i USA er blitt veldig glad idag. Gracie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.