Gå til innhold
Arkivverket

Tydning av kirkebok Eidanger


Fredrik B Andersen
 Del

Recommended Posts

Det står eller mellom Lunde og Traaholt, og "see fol. 33" i parentesen. (Det er dødsfall nr. 43 på folio 33, den oppgitte barnefar, det er vist til.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står eller mellom Lunde og Traaholt, og "see fol. 33" i parentesen. (Det er dødsfall nr. 43 på folio 33, den oppgitte barnefar, det er vist til.)

 

 

Tusen takk for svaret!

 

Jeg fikk nå et par ekstra spørsmål!

 

1. Hva er folio og hvordan fant du den?

 

2. Jeg har problemer med å tyde hva som står under dødsfall 43. Kunne du/noen hjelpe meg å tyde dette?

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7862&idx_id=7862&uid=ny&idx_side=-65

 

3. Dette dødsfallet er også omtalt i Minestralboka Løpenr 48. Det er lettere å lese der men jeg forstår ikke dødsårsaken.

Kunne du/dere hjelpe meg der også?

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7862&idx_id=7862&uid=ny&idx_side=-245

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folio betyr blad (av en viss størrelse), og har en a-side og en b-side, det er altså folio om de bare er nummerert på annenhver, pagina om det er på nummer på hver side.

 

Andreas Jacobsen døde "af den gule Feber i Fernambuco med Skibet Skjoldmøen" (klokkerbok), nesten samme tekst i ministerialboken, men "af den gule Feber i Fernambuco hvor han var paa Skibet Skjoldmøen (fra Præste.....)".

 

Fernambuco er i Columbia, Sør-Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folio betyr blad (av en viss størrelse), og har en a-side og en b-side, det er altså folio om de bare er nummerert på annenhver, pagina om det er på nummer på hver side.

 

Andreas Jacobsen døde "af den gule Feber i Fernambuco med Skibet Skjoldmøen" (klokkerbok), nesten samme tekst i ministerialboken, men "af den gule Feber i Fernambuco hvor han var paa Skibet Skjoldmøen (fra Præste.....)".

 

Fernambuco er i Columbia, Sør-Amerika.

 

Tusen takk jeg er imponert!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fernambuco i Columbia ligger langt fra kysten, det er nok derfor mer sannsynlig at det er Fernambuco, Brasil som var rett sted.

 

Ja det høres mest sannsynlig ut! Det er den som kalles Pernambuco idag???

 

ellers så lurer jeg fortsatt på en ting fra Minestralboka.

 

Dødsfall nr 43 er jo tallet 43 strøket over og det står et lite notat under. Kan du se hva som står der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nummer i kirkeboken i seksjonen for begravelser skal bety at liket var gravlagt på kirkegård i soknet. Andreas Jacobsen Lunde er ikke gravlagt i Eidanger, og skulle derfor stå "uden No", som er de to siste ordene i merknaden. Det siste ordet på linjen over har jeg ikke fantasi nok til å tolke! Jeg hadde forventet at det fortalte noe om meldingen om dødsfallet. Det er kun ført dødsdato, ikke dato for begravelse/jordfesting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nummer i kirkeboken i seksjonen for begravelser skal bety at liket var gravlagt på kirkegård i soknet. Andreas Jacobsen Lunde er ikke gravlagt i Eidanger, og skulle derfor stå "uden No", som er de to siste ordene i merknaden. Det siste ordet på linjen over har jeg ikke fantasi nok til å tolke! Jeg hadde forventet at det fortalte noe om meldingen om dødsfallet. Det er kun ført dødsdato, ikke dato for begravelse/jordfesting.

 

Nei det er ikke akkurat skjønnskrift!!!

Takk for all hjelp i denne saken.

Søkte på nettet for å finne opplysninger om Sjoldmøen og lurer på om det kan være denne?

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Feirar-vaagal-Amerika-pionér-1805405.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjoldmøen var et navn som var brukt om flere skuter på 1800-tallet, slik at jeg ikke vil våge å si at det er samme skute som bergenske Skjoldmøen, som egentlig var ganske liten, og bare gjorde den ene ferden med emigranter til USA. Men det er mulig å finne svaret i sjøfartsrullene. Andreas Jacobsen har vel vært mønstret fra en av byene i Telemark, og den aktuelle sjømannsrullen er trolig i Statsarkivet i Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjoldmøen var et navn som var brukt om flere skuter på 1800-tallet, slik at jeg ikke vil våge å si at det er samme skute som bergenske Skjoldmøen, som egentlig var ganske liten, og bare gjorde den ene ferden med emigranter til USA. Men det er mulig å finne svaret i sjøfartsrullene. Andreas Jacobsen har vel vært mønstret fra en av byene i Telemark, og den aktuelle sjømannsrullen er trolig i Statsarkivet i Kongsberg.

 

Nok engang takk!!! :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.