Gå til innhold
Arkivverket

Anne Sørensdatter Lille Heier


Karl Johnny Sommer
 Del

Recommended Posts

Hei Håper på hjelp til å finne fødsel og foreldre til Anne Sørensdatter Lille Heier.Degernes/Rakkestad.

Anne var første gang gift med Elias Tostensen Kilebue.Vielse 12 mars 1750,Anne bør vel da være født ca

1725-1730? Anne blir enke og gifter seg på ny med Ingemund Andersen Ruud (Østre Ruud ?) 12 juni 1759.

Har funnet Ingemunds foreldre.Takknemlig for hjelp.Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette:

 

Søren Olsen Lilleheier 458 Søren Olsen Lilleheier født: 1678 Lilleheier, Degernes, Østfold. Han døde: 1754 . Han var sønn av Ole Sørensen Lilleheier og av Randi Joensdatter Storeheier.

 

Barn av Søren Olsen Lilleheier og Siri Svennungsdatter

 

1. Ingeborg Sørensdatter Lilleheier , Født: Lilleheier, Degernes, Østfold, 1714, Død: 1800

 

2. Svennung Sørensen Lilleheier , Født: Lilleheier, Degernes, Østfold, 1714, Død: 1783

 

3. Ole Sørensen Lilleheier , Født: 1728, Død: 1801

 

4. Olaug Sørensdatter Lilleheier , Født: Lilleheier, Degernes, Østfold

 

5. Kari Sørensdatter Lilleheier , Født: Lilleheier, Degernes, Østfold, 1721

 

<a name="458-6">*6. Anne Sørensdatter Lilleheier , Født: Lilleheier, Degernes, Østfold, 1724

 

7. Jøran Sørensdatter Lilleheier , Født: Lilleheier, Degernes, Østfold, 1725, Død: 1790

 

http://home.online.no/~hannesk/slekta/14.htm

 

 

 

 

 

 

 

Mvh Ann-Mary

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ann-Mary. Du verden! Mange takk for opplysningene,som var langt mere enn jeg hadde forventet meg.

Har lagret lenken,har mere slekt i Degernes/Rakkestad. Igjenn mange takk. Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

 

Jeg kan føye til at:

Ingeborg Sørensdatter Lilleheier f. 1714, var gift med Ener Jørgensen Uttisrud, f. på Lund i Degernes 1700, d. på Uttisrud 1794.

Jeg har oppført 2 barn av paret:

1. Kari Enersdatter Uttisrud f. 1746, dpt. 27.november 1746

2. Mathis Enersen (Uttisrud) Rud f. 22.september 1748, d. 11.juni 1809. Gift i Rakkestad 27.desember 1781 med Mari Gjerlaugsdatter Væhle, f. 1754. (Jeg har oppført 6 barn av sistnevnte par)

 

Svennung Sørensen Lilleheier f. 1714, d. på Lilleheier 1782, grl. 15.desember 1782. Gift 1.g.i Rakkestad 29.januar 1743 med Sidsel Johannesdatter Storefosser. Jeg har oppført 1 sønn av paret: Ole Svennungsen Lilleheier, dpt. i Degernes kirke 6.juni 1745 grl. 1.oktober 1809. Ole Svennungsen Lilleheier giftet seg 13.november 1768 med Kari Gjerlaugsdatter Væhle f. 1750.

(NB! Kari Gjerlaugsdatter Væhle var en søster av ovenfornevnte Mari Gjerlaugsdatter Væhle, f.1754)

Gift 2.g. i Rakkestad 27.november 1764 med Mari Gundersdatter Strand.

Gift 3.g. i Rakkestad 8.juni 1779 med Gunhild Nilsdatter Ryggerød.

 

Jøran Sørensdatter Lilleheier f. ca. 1725, d. 1790 på Vatvedt Lille (grl.21.februar 1790) ble gift 17.august 1747 i Degernes med Mathis Kjøstelsen Vatvedt f. 1724 på Oremo Søndre, Degernes, dpt.2.april 1724, grl. 27.oktober 1805 i Degernes kirke.

Jøran og Mathis hadde ihvertfall sønnen:

Søren Mathisen Vatvedt dpt. i Degernes kirke 10.juli 1757, d. 3.april 1829 på Vatvedt lille. Han ble gift 8.januar 1794 med Berthe Michelsdatter Stenraden dpt. i Degernes kirke 9.juli 1775.

 

Det kunne vært morsomt om du hadde noen flere opplysninger på ektefellene til Anne Sørensdatter Lilleheier.

 

Mvh. og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdrag fra lenken:

 

 

Ingjeld Rasmusdatter Ruud Østre 997 Ingjerd Rasmusdatter Ruud Østre født: 1675 Rakkestad, Østfold. Hun døde: ca 1758 . Hun var datter av Rasmus Ruud.

 

 

 

Biografi:

 

Ingjeld kan også være skrevet som Inger.

 

Ingjeld var søster til Anders Rasmussen Ruud, og eide en jordepart i Ruud, som ble innløst fra hennes arvinger av Ingemund Andersen Ruud den 09.07.1761, samtidig med at en rekke andre personer overdro ham sine jordparter og rettigheter i samme gård.

 

Ved skiftet etter Lars Mogensen ville ikke Ingjeld ha noen del i Erthe, uten en del løsøre.

 

Med dette og sin arvepart i Ruud som sin egen eiendom flyttet hun til sin datter Johanne, som var gift med Peder Henriksen Sølvskudt.

 

Det var vel med lettelse at Ingjeld forlot Erthe, for hennes to sønner, Ingebret og Ole var ikke venner.

 

Av et skjøte, datert 08.07.1758, fra Peder Henriksen Sølvskudt til Ingebret Larsen framgår det at Ingjeld da var død.

 

(Arild O. Bråthen)

 

 

 

 

http://home.online.no/~hannesk/slekta/20.htm

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da faller noen brikker på plass :)

Lars Mogensen Erte var jo gift med en søster av Anders og Ingjeld; Inger Rasmusdatter Rud-

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Igjenn Ann-Mary .Den lenken/slekts oversikten du henviser til omkring dine opplysninger,er den

tilgjengelig for alle? Har forsøkt å gå inn på lenken uten hell.Navnet Hanne Sissel Kristiansen

kommer frem når jeg forsøker,er det hun som har disse slektsidene?

Saken er den er at jeg lurer på om det på disse sidene,står noe om hvem som var konen til Tosten Kolvsen

(1675).Tosten var sønn av Kolv Amundsen Gabestad og Birgitte Larsdatter.Takknemlig for hjelp.

Ønker deg en fortsatt god påske! Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Kolvsen Stryker , Født: ca 1673. 2. Tosten Kolvsen Stryker , Født: Stryker, Degernes, Ø, 1675, Død: 1741. Birgitte Larsdatter 1537 ...

 

http://home.online.no/~hannesk/slekta/20.htm

 

 

Fant dette på GENI:

Tosten Kolvsen (c.1675 - 1741)Father:Colv Amundsen

http://www.geni.com/people/Tosten-Kolvsen/6000000002597291596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :)

 

Jeg kan ihvertfall legge til at Kolvs sønn Erik Kolvsen Stryker fikk sønnen:

Kolv Eriksen Stryker omkr. 1683, som kom til Eng. Kolv Eriksen døde på Ilgutu?, Eng 25.januar 1733.

Han var gift med Mari Pedersdatter Eng f. omkr. 1697 på Ytre Eng, Degernes og hun døde samme sted 22.februar 1739. (Datter av Peder Andersen Ytre Eng)

De hadde ihvertfall barna:

1. Ingeborg Kolvsdatter (Eng) Ilgutu f. 1718 på Eng (Ilgutu), Degernes, d. på Grimsrud gård 25.januar 1789. Hun var g.7.oktober 1739 med Hans Kjøstolsen d.e. Oremoe (1714-24.juni 1764) og de hadde ihvertfall barna:

1. Marthe Hansdatter Oremoe g.m. Svennung Olsen fra Fjeld

2. Mathias Hansen Eng g.m. Jøran Mathisdatter Skjekle

3. Hans Hansen (Nordalen) Grinestad g.m. Anne Aslaksdatter Grinestad

 

2. Peder Kolvsen (Eng) Ilgutu f. januar 1730 på Eng (Ilgutu), Degernes, d. på Ytre Eng, Degernes 22.april 1804. Han var g.1.g. 23.mars 1752 med Johanne Jonsdatter Ilgutu (1732-januar 1768)Jeg har oppført 3 barn av paret.

Han var g.2.g. 13.oktober 1768 med Anne Olsdatter Fjeld. Jeg har oppført en sønn Ole, som kom til Grimsrud.

Peder Kolvsen ble g. 3.g. 2.juli 1775 med Johanne Gundersdatter Strand (f. omkr. 1750-juli 1791) Jeg har oppført 5 barn av paret.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ann-Mary og Rigmor. Takk for all bistand! Rigmor denne Erik Kolvsen du nevner er sønnen til Kolv

i hans første ekteskap med Birgitte Lauritsdatter,de hadde syv barn.Det er Tosten Kolvsen sønn

fra Kolvs andre ekteskap med Birgitte Eriksdatter som er min ane,og jeg skulle så gjerne vite hvem hans

hustru var? Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Håper på hjelp til å finne fødsel og foreldre til Anne Sørensdatter Lille Heier.Degernes/Rakkestad.

Anne var første gang gift med Elias Tostensen Kilebue.Vielse 12 mars 1750,Anne bør vel da være født ca

1725-1730? Anne blir enke og gifter seg på ny med Ingemund Andersen Ruud (Østre Ruud ?) 12 juni 1759.

Har funnet Ingemunds foreldre.Takknemlig for hjelp.Karl Johnny Sommer

 

Hei :)

 

Jeg har ikke det i min bok om "Slekta vår" av Rubert A. Kleiven, men jeg fant på Roots aner at Tosten Kolvsen var gift med Birgitte Eriksdatter f. 1680, d. 1730.

De står oppført med sønnen Erich Tostensen f. 1701, d. 1779. Gift med Mari Christensdatter f. 1721, d.1770.

Kanskje det er et spor?

Her er linken (se under 10): http://www.holum.net/gen/roots.htm

 

Ellers vet jeg at Anna Sønstegaard i sin bok "Skyldfolk gjennom tre århundrer", skal ha noe om etterslekten til Søren og Siri.

Jeg har ihvertfall navnene på hvem deres barn ble gift med.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rigmor - Kolv Amundsens første kone Birgitte Larsdatter døde 1670. De hadde syv barn: Lars - Amund -

Engebret - Erich (1658) - Berg - Guri og Mari. Med neste kone Birgitte Erichsdatter fikk Kolv to barn:

Anders og Tosten. Se Ann-Marys innlegg (12) øverste lenke,der står det en god del om Kolv Amundsen.

Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :)

 

Jeg hadde oppført alle barna til Søren Lilleheier og Siri fra før av. De står oppført i boka jeg har. Jeg har også oppført flere av hennes forfedre på farssident.

 

I innlegg 5 la jeg inn noen opplysninger om tre av Annes søsken: Ingeborg, Svennung og Jøran, i tilfelle det var noe du ikke hadde fra før av og om det skulle være av interesse, eller kunne bringe deg videre.

Det samme var hensikten med at jeg skrev opp to sønner av Erik Kolvsen Stryker i innlegg 13.

 

Som nevnt i innlegg 15, er ikke Tosten Kolvsen sønn fra Kolvs andre ekteskap med Birgitte Eriksdatter nevnt i boka jeg har , så vidt jeg kan se, men fant som sagt på linken i dette innlegget at Tosten Kolvsens kone også skal ha hett Birgitte Eriksdatter f. 1680, d. 1730.

 

Tosten Kolvsen Stryker og Birgitte Eriksdatters? sønn Erik Tostensen Stryker f. ca. 1701 ble grl. 2.advent 1779, 78 år gammel. Han ble gift i Rakkestad 4.mars 1745 med Mari Christensdatter (Storeheier) Stenraden f. ca. 1721, d. 1770. Hun var født på Storeheier, men familien flyttet omkr. 1735 til Stenraden, da faren Christen Michelsen overtok Stenraden..

 

Jeg har masse slekt fra Degernes - Rakkestad og flere av disse slektene giftet seg jo med hverandre. Derfor har jeg syns det har vært interessant :)

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rigmor - Jeg er takknemlig for all informasjon jeg har fått av deg,og har notert meg dette.Det er jo

ikke så mange kilder å gå etter,når man ikke har tilgang til bygdebøkene.På Family search (usikker kilde)

har jeg funnet en del,men på 1600 tallet er det jo ikke mulig å sjekke dette opp mot kirkebøkene.

Ellers blir man jo litt usikker når det dukker opp to Birgitte Eriksdatter på rad i anelinjen.

Fant på Fs Erik Kolvsen Stryker gift med Birgitte Eriksdatter født ca 1650 i Degernes,de skal ha giftet seg

1681.Et barn er nevnt,og tro det eller ei her kommer den tredje Birgitte Eriksdatter,nevnt som Birgitte Eng

Eriksdatter født ca 1681. Min slekt i Degernes starter ved min farmor født på gården "Julsrud" i Degernes 1885.

Har du noe tips om bygdebøker som er mulig å få kjøpt,eller eventuelt lånt på et bibliotek?

Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rigmor - Jeg er takknemlig for all informasjon jeg har fått av deg,og har notert meg dette.Det er jo

ikke så mange kilder å gå etter,når man ikke har tilgang til bygdebøkene.På Family search (usikker kilde)

har jeg funnet en del,men på 1600 tallet er det jo ikke mulig å sjekke dette opp mot kirkebøkene.

Ellers blir man jo litt usikker når det dukker opp to Birgitte Eriksdatter på rad i anelinjen.

Fant på Fs Erik Kolvsen Stryker gift med Birgitte Eriksdatter født ca 1650 i Degernes,de skal ha giftet seg

1681.Et barn er nevnt,og tro det eller ei her kommer den tredje Birgitte Eriksdatter,nevnt som Birgitte Eng

Eriksdatter født ca 1681. Min slekt i Degernes starter ved min farmor født på gården "Julsrud" i Degernes 1885.

Har du noe tips om bygdebøker som er mulig å få kjøpt,eller eventuelt lånt på et bibliotek?

Mvh Karl Johnny Sommer

 

 

Hei igjen :)

 

Jeg har ikke annet fra området enn de to bøkene jeg nevner i innlegg 15. Jeg har bare den ene "Slekta vår".

Lånte noen bøker engang vedrørende Rakkestad/Degernes, (husker ikke nå hvilke) men det var ikke rare greiene å hente ut ifra de.

 

Lykke til videre :)

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.