Gå til innhold
Arkivverket

Etterlysning av bilde fra Opheim, Vossestrand


Gunnar S
 Del

Recommended Posts

På Sundsvoll, Oppheim på Vossestrand skal det stå eit hus som er bygd av Ole Olsen Dahle f.1843 frå Øystre Slidre. Han var gift med Marta Ellingsdatter fra Voss. Ole Olsen var ein framifrå snikkar, eg har vorten fortalt at han vart kalla "Vetlesnikkaren". Dette huset står enno idag, men det er visst flytta litt og restaurert. Eg jobbar litt for nokre norskamerikanarar med slekt, og dei har sine anar frå Ole. Det hadde vore flott og kunne fått sendt dei et bilde av huset og det området som tippoldefaren kom frå. Kan nokon hjelpe meg?

 

Mvh Gunnar Sødal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første plassen jeg ville sett var bildebasen til Svein Ulvund på www.vossnow.net.

Prøvde å søke etter Sundsvoll, men fant bare et par oversiktsbilder her og her.

 

Du kunne forsøkt å sende ham en e-post og spørre. Eventuelt om han kan ta et bilde neste gang han passerer, hvis det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Judith, nå er jeg nysgjerrig på det som står nederst under linja i innlegget ditt?

Dette er en signatur som jeg har brukt på nett i mange år nå (minst 7 år). Opprinnelig min manns, men jeg fikk «arve» den :)

Ordene er vanligvis kun i bruk i sin u-form: ufyselig, uhyrlig osv., og representerer noe negativt. Mens varianten uten u (som da vanligvis betyr det motsatte) er svært uvanlig, eller ikke-eksisterende i norsk ordbok.

Derfor denne signaturen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Ja det kan godt hende. Eg veit at det skal vera eit hus som vart bygd lenge før 1900 og det vart bygd av OLe Olsen Dahle, også kalla "Vetlesnikkaren" har det vorte meg fortalt. Vonar nokon kan bekrefte om det er dette huset

 

Mvh Gunnar Sødal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.