Gå til innhold
Arkivverket

Edvard Rustad d. 61 år gml i Oslo 1934 - søker opphav


Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Grosserer Edvard Rustad d. 61 år gml i Oslo 10. jan 1934 etterlot seg enken Sigrid Marie Rustad. Rustad-mordet er et uttrykk som brukes som betegnelse på drapet på grosserer Edvard Rustad i januar 1934, en av Norges store uoppklarte kriminalsaker.Den fikk stor mediaoppmerksomhet i tiden og er ikke glemt sytti år senere.

 

Jeg søker opplysninger om hans foreldre og hvor han ble født.

 

På forhånd takk.smile.gif

 

Vennlig hilsen

 

 

 

 

Jan Frode Johansen

 

post-331-0-42211100-1303334367_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser veldig sannsynlig ut mtp at han het Rustad og var født i 1873 . Dersom dette stemmer har du gjort et godt stykke arbeid og nye opplysninger er kommet med i historien.

De som gir meg skriftlig tillatelse vil jeg presentere på hjemmesiden , med henvisning til at dere har funnet dette :) Dersom noen har tips om hvor jeg kan finne mer er jeg svært takknemlig. Tusen takk Gisle !

 

Vennlig hilsen

 

Jan Frode Johansen

 

http://www.kriminalsiden.com/

 

http://www.slektfamiliehistoriskservice.org/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra dødsfallprotokollen Bærum innf nr 13

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Bærum lensmann, Dødsfallsprotokoll 7 (Fba 0007), 1928-1934, oppb: Statsarkivet i Oslo.

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/27706/236/

 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090527330496.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsannonsen i Aftenposten 12. januar 1934 nr. 20, s. 11, er signert hustruen Sigrid Rustad, f. Halling, samt søsknene Ragnhild Rustad og Emilie Rustad. Kanskje de to siste navnene kan være til hjelp til identifisering av den rette Edvard Rustads foreldre?

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til dere alle for meget god hjelp og et godt arbeide smile.gif Nå har dere nok funnet rette mann og har tilføyd viktige nye detaljer rundt grosserer Rustad.

 

Nå må dere ikke legge for mye arbeid i denne saken , jeg må jo gjøre litt selv også . Nå har jeg jo svært mye å gå ut ifra . Igjen - mange takk og fortsatt God påske .

 

Vennlig hilsen

 

Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsannonsen i Aftenposten 12. januar 1934 nr. 20, s. 11, er signert hustruen Sigrid Rustad, f. Halling, samt søsknene Ragnhild Rustad og Emilie Rustad. Kanskje de to siste navnene kan være til hjelp til identifisering av den rette Edvard Rustads foreldre?

 

DTH

For ordens skyld: Samme foreldre som Hans Edvard, så da vet vi at vi har funnet frem til rett person. Kildeinformasjon: Akershus fylke, Kråkstad, Ministerialbok nr. I 8 (1870-1879), Fødte og døpte 1878, side 61, nr. 53: Permanent sidelenke. Permanent bildelenke.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld: Samme foreldre som Hans Edvard, så da vet vi at vi har funnet frem til rett person. Kildeinformasjon: Akershus fylke, Kråkstad, Ministerialbok nr. I 8 (1870-1879), Fødte og døpte 1878, side 61, nr. 53: Permanent sidelenke. Permanent bildelenke.

 

DTH

Hensikten var å svare på mitt eget innlegg nr. 9 vedrørende Ragnhild Rustad, ikke nr. 7, men nå har jeg ihvertfall oppklart "rotet" mitt...

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.