Gå til innhold
Arkivverket

Saaheim hvor?


Solfrid Vestaberg
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter Frans Jonassen Glans f. 19.10.1875 i Askim, Østfold. Jeg har funnet ut hvor mannen er i 1900, 1903 og 1910. Vet også at han i 1916 står oppført med bosted Saaheim. Er det noen som vet hvor Saaheim kan være? Han var en rastløs person som streifet rundt og jobbet stort sett på anleggsområder. Siste jeg vet er at han var på Saaheim, etter dette forsvinner han for meg. Etterkommere mener han døde på fjellet i ung alder hvor han frøs ihjel, men jeg har ikke så mye info om dette. Er også blitt fortalt at han ga bort sitt legeme til anatomisk institutt på universitetet, men aner ikke hvilket universitet det i såfall er snakk om.

 

Frans er en liten nøtt som jeg skulle ønske jeg klarte å knekke. Han er vanskelig å fotfølge da han har vandret en del rundt omkring. Setter opp en liten oversikt under på hva jeg så langt har funnet. Hvis noen har forslag til flere steder jeg kan lete så setter jeg stor pris på det ^^. Frans er min oldefar, og fikk to barn med min oldemor utenfor ekteskapet. Han var en pikenes jens i følge slekten og muligheten for at der finnes flere etterkommere etter han er vel ikke helt utenkelig. Skulle allikevel ønske jeg kunne finne en dødsdato og gravsted så jeg får sluttet sirkelen.

 

1890: Konfirmert den 05 okt 1890, Loftsrud, Askim. Karakter: God

1891: Flyttet fra Askim til Tistedalen, oppgitt å være ungkar.

1900 folketelling: Skrukkelien, Søndre Land, Oppland.

1903 Rallarar på Bergensbana 1898-1908: Frantz Jonassen Glans 1910 1875 Askøen Askøen 0906 1903 2710 1903 29

1910 folketellingen: Svelgfosbarakken , Hitterdal, Lilleherred, Heddal i Notodden i Telemark, anlegsarbeider. Skriver seg for Frans Jonasen

1916: Frantz Jonassen var cementstøper når Kristians fødsel ble stadfestet i fødselsregisteret i Odda den 3 desember 1916.

1931: Oppført som sementstøper Frants Jonassen i Kristian sin konfirmasjon (ikke angitt om han levde)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ett kraftverk som heter Såheim kraftstasjon ved Rjukan i Telemark fylke. Du skriver jo at han bodde i Telemark i 1910, så kanskje han var i Rjukan-området i 1916? Jeg har selv slekt fra Rjukan og har hørt Såheim nevnt. En mulig kandidat kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wikipedia:

 

Såheim kraftverk er et vannkraftverk ved Rjukan i Skiensvassdraget i Tinn kommune i Telemark fylke. Den monumentale kraftstasjonen ble bygget i 1914 etter tegninger av arkitekt Thorvald Astrup og professor Olaf Nordhagen. Kraftverket og «Rjukan II» ble offisielt satt i drift i januar 1916.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saaheim/Såheim høres nok ut som et godt tips. Såvidt jeg vet - har ikke satt meg så grundig inn i det - så ble vel selve gården lagt under vann i forbindelse med oppdemmingen og byggingen av kraftverket og folket på gården (min slekt kom fra Saaheim) måtte flytte derfra.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, jeg hadde også mistanke til kraftverket på Rjukan, men tenkte det kanskje var andre alternativer også som kunne være ett alternativ. Men, jeg er enig i at han mest sannsynlig var der siden han også var i Telemark i 1910. Men, hvorfor han da var innom Bergen/Odda og gjorde min oldemor gravid i 1911 og 1915 skjønner jeg ikke helt. Jeg finner ikke noe "jobbspor" av han i Odda heller.

 

Yrket hans i 1916 var cementstøper, kunne det være en jobb han kunne ha på Saaheim kraftverk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket prestegjeld skal jeg søke i for døde hvis han var på Saaheim i 1916? Ser ikke at det ligger nyere kirkebøker ute for Tinn/Dal eller bare Tinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som han var en av de omreisende anleggsarbeiderne som var med på å bygge Svelgfoss og Såheim kraftverk (begge Norsk Hydro) og deretter dro videre til industriutbygging i Odda. Før det hadde han vært med på å bygge Bergensbanen.

 

Det var enkle kår for disse karene - hardt arbeid, overnatting i telt i starten og mye gauking (spritsalg helt utenom disk).

 

Industriarbeidermuseet på Rjukan har masse stoff om dette - Rjukan bibliotek likeså.

 

At Såheim gård ble lagt under vann, tviler jeg sterkt på. Det er Møsvann som ble oppdemmet, og det ligger ikke nede i Rjukan sentrum som Såheim gjør. Men at gården ble revet for å gi plass til kraftstasjonsbygningen (kalt Operaen), høres rimelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som han var en av de omreisende anleggsarbeiderne som var med på å bygge Svelgfoss og Såheim kraftverk (begge Norsk Hydro) og deretter dro videre til industriutbygging i Odda. Før det hadde han vært med på å bygge Bergensbanen.

 

Det var enkle kår for disse karene - hardt arbeid, overnatting i telt i starten og mye gauking (spritsalg helt utenom disk).

 

Industriarbeidermuseet på Rjukan har masse stoff om dette - Rjukan bibliotek likeså.

 

At Såheim gård ble lagt under vann, tviler jeg sterkt på. Det er Møsvann som ble oppdemmet, og det ligger ikke nede i Rjukan sentrum som Såheim gjør. Men at gården ble revet for å gi plass til kraftstasjonsbygningen (kalt Operaen), høres rimelig ut.

 

 

Han blir beskrivet som en rastløs omreisende anleggsarbeider som var hard på flaska. Det var vel også årsaken til at han omkom på fjellet etter å ha vært dødrukken, sovnet og så frøs ihjel. Han skal også ha hatt problemer med pukkelrygg og derfor hadde gitt sitt legeme til universitetet i forskningsøyemed. Ingen av disse påstandene har jeg fått bekreftet så jeg tenker det beste ville jo ha vært å finne hans dødsregistrering, men til nå så har ikke det vært så lett. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...]

At Såheim gård ble lagt under vann, tviler jeg sterkt på. Det er Møsvann som ble oppdemmet, og det ligger ikke nede i Rjukan sentrum som Såheim gjør. Men at gården ble revet for å gi plass til kraftstasjonsbygningen (kalt Operaen), høres rimelig ut.

Takk for rettelsen. Jeg har som sagt ikke satt meg så grundig inn i denne delen av slekten min, har bare hørt at gården ikke eksisterer lenger pga. kraftverket og at familien flyttet fra bygda, kanskje har fantasien min gått litt løpsk ift. dette... Det står litt om gården og slekten i bygdeboken, men det er mange år siden jeg tok en titt i den sist...

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket prestegjeld skal jeg søke i for døde hvis han var på Saaheim i 1916? Ser ikke at det ligger nyere kirkebøker ute for Tinn/Dal eller bare Tinn.

 

Hei

Du spør om prestegjeld for å finne døde i 1916. Såheim dekkes opp av Rjukan kirke, så i kirkebøkene for Rjukan kan du kanskje finne noe (det er noen "hull", men mye kan finnes her).

 

Såheim var på den tiden en ganske stor "by" med arbeidere fra mange kanter av landet (og naboland), og mange av dem hadde vært andre plasser tidligere og for videre til nye. Såheim kraftstasjon ble bygd opp i en ganske kort periode og Cementstøpere var nok veldig aktuell arbeidskraft. Arbeiderne bodde stort sett i brakkebyer ganske nær byggeplassen i denne perioden. De som blei værende lenger fikk etterhvert bedre boforhold.

 

mvh

Laila Rydland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du spør om prestegjeld for å finne døde i 1916. Såheim dekkes opp av Rjukan kirke, så i kirkebøkene for Rjukan kan du kanskje finne noe (det er noen "hull", men mye kan finnes her).

 

Såheim var på den tiden en ganske stor "by" med arbeidere fra mange kanter av landet (og naboland), og mange av dem hadde vært andre plasser tidligere og for videre til nye. Såheim kraftstasjon ble bygd opp i en ganske kort periode og Cementstøpere var nok veldig aktuell arbeidskraft. Arbeiderne bodde stort sett i brakkebyer ganske nær byggeplassen i denne perioden. De som blei værende lenger fikk etterhvert bedre boforhold.

 

mvh

Laila Rydland

 

Tusen takk Laila. Jeg har nå gått igjennom døde fra 1915 til 1930, men fant ikke Frans der heller. Jeg har også gått igjennom Tinn og Tinn/Dal, sjekket Bergen, Odda, Kongsberg, Notodden og Søndre Land. Han bodde i 1910 folketellingen ved Svelgfosbarakken , Hitterdal, Lilleherred, Heddal i Notodden. Ikke sikker på hvilke kirkebok jeg bør sjekke, da jeg trenger døde fra 1915 og oppover. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal søke i dødsfallprotokoller i skifteretten hvor vil det være naturlig å starte? Vil man normalt bli registrert der man dør, eller hjemsted? Frans fartet jo rundt omkring så det er jo ikke lett å vite hvor han var, men han ble født og vokste opp i Askim, men vet også at foreldrene flyttet til Oslo en periode, men de døde henholdsvis 1899 og 1905. Noen som har forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.