Gå til innhold
Arkivverket

Emil Jonsrud fra Eidsberg


Solfrid Vestaberg
 Del

Recommended Posts

Min "oldefar" Emil står i 1910 folketellingen oppgitt til å være gift:

 

1910 folketellingen: Konowsgate 8, Oslo. Er losjerende og gift. Yrke er kjørekarl og han skriver seg for Emil Andreassen Johnsrud.

 

 

Klarer ikke å finne første ekteskapet hans. I 1927 så finner jeg ham i Odda "gift" med min oldemor Johanne Marie Pedersdatter. Da er de forlovere til Johanne Marie's sønn Johan Edvard Bolstad. De står da oppført som Emil Jonsrud og Marie Jonsrud. Jeg klarer ikke å finne Emil og Johanne Marie gift i Odda eller Bergen, men når Johanne Marie dør 01.03.1944 så står hun også oppført som gift med Emil.

 

Noen som kan hjelpe meg med å finne Emil's første ekteskap og ikke minst vielsen til min oldemor? De må ha blitt gift etter 1920 da oldemors yngste datter blir født 26.08.20 og Emil var ikke far til dette barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser også at det står ett notat helt øverst der, noen som klarer å lese hva som står? Til Bergen....muligens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lett etter ett eventuelt inngått ekteskap i Eidsberg, men fant ikke noe der frem til 1920. Skal sjekke Oslo nå hvis jeg finner ut hvilken kirkesogn han hørte til i 1910 folketellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lett etter ett eventuelt inngått ekteskap i Eidsberg, men fant ikke noe der frem til 1920. Skal sjekke Oslo nå hvis jeg finner ut hvilken kirkesogn han hørte til i 1910 folketellingen.

Ser du nederst på 1910 tellingen ser du at han i Oslo tilhørte Oslo Hospital/Gamlebyen krets

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det var det....vielse

her finner jeg inngåelse av ekteskapet. Han har jo to sønner også......Det fortalte han meg aldri noe om. Ikke tror jeg han kan ha hatt kontakt med dem heller. Uff, noen ganger så finner man ting som er litt sjokkerende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ikke Magda's datter "Edel Koblenz Olsen, b. 6 August 1914, Oslo, Norge, d. 14 December 2000, Drøbak, Norge" døpt i Kampen kirke.

 

Noen som vet hvor man finner ut når og hvorfor ett ektepar ble skilt rundt 1910-1915 i Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edel Kristine født på Rikshospitalet: Oslo fylke, Rikshospitalet, Ministerialbok nr. F 0015 (1913-1915), Fødte og døpte 1914, side 171.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1848&idx_id=1848&uid=ny&idx_side=-176 (nr. 324/143)

 

Vielsen på nytt:

Oslo fylke, Kampen, Ministerialbok nr. I 9 (1899-1911), Ekteviede 1908, side 222.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=640&idx_id=640&uid=ny&idx_side=-229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott, takker så mye for alle linkene. Ser også at bare Bjarne Osvald står oppført i Randi-R-Overgaard sitt slektstre. Lurer på hvor Anker Monrad ble av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du har sjekket Borgerlige vielser i Bergen/Odda for vielse nr. 2, har sett litt i 1921-1922 her uten å finne noe,

 

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Bergen byfogd, Vigselsbok (borgerlig) nr. 2 (1922-1924), Borgerlig viede 1922, side 1b-2a.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=37633&idx_id=37633&uid=ny&idx_side=-2

 

Nå blir det TV og påskekrim her, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du har sjekket Borgerlige vielser i Bergen/Odda for vielse nr. 2, har sett litt i 1921-1922 her uten å finne noe,

 

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Bergen byfogd, Vigselsbok (borgerlig) nr. 2 (1922-1924), Borgerlig viede 1922, side 1b-2a.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=37633&idx_id=37633&uid=ny&idx_side=-2

 

Nå blir det TV og påskekrim her, lykke til!

 

 

Ja, jeg har sjekket borgelige vielser i Bergen og Odda. Fikk Yngve til å sjekke opp for meg for noen tid tilbake :-)

 

Det morsomme er at jeg i 2002 hadde ett innlegg hvor jeg lurte på om noen kjente til Emil. Randi Overgaard, Ribe,svarte meg og nå viser deg seg at det faktisk var hennes mormor min oldefar var gift med først. Verden er ikke stor ^^. Får håpe hun leser dette innlegget hvis hun fortsatt er aktiv så kanskje vi kan utveksle litt info :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Da har jeg vært så heldig å få svar fra Randi Overgaard via mail og hun hadde det jeg trengte av opplysninger om Emil's ekskone og to sønner, så da var enda ett hull tettet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.