Gå til innhold
Arkivverket

Blad/Avis "Nordstjernen" 1886


Egil Russøy
 Del

Recommended Posts

Det store verket "Norske Aviser 1763-1969" har bare en Nordstjernen, utgitt i Stavern 1847-1851. I 1851 byttet den navn til Gjengangeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nokon som kjenner til eit blad eller ei avis som heitte "Nordstjernen", og som var utgitt i 1886?

 

mvh Egil

 

Ser ut som det er ei avis ved dette navnet som har eksistert mellom 1847 og 1851, men det stemmer ikke med ditt årstall da?

 

http://www.istavern.no/index/informasjon/avishistorie_i_stavern/

 

Og ei i Amerika (Wisconsin), men stemmer heller ikke med ditt årstall :)

 

http://www.nb.no/sn/norsk-amerikanske_aviser.html#n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det kan vel heller ikke være den samiske avisa Nuorttanaste (= Nordstjernen), den starta vel ikke før i 1898.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingane. Eg har kopi av ein bildemontasje der det er vist til "Nordstjernen" 1886.

 

Men kva denne "Nordstjernen" då kan være ......

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingane. Eg har kopi av ein bildemontasje der det er vist til "Nordstjernen" 1886.

 

Men kva denne "Nordstjernen" då kan være ......

 

mvh Egil

Det kan ikke henspille på motivet, da? Er det kanskje bilde av et Hurtigrute-skip?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke henspille på motivet, da? Er det kanskje bilde av et Hurtigrute-skip?

 

Eit friskt forsøk, men det er nok ikkje så enkelt nei. Motiva er frå sildefiske, truleg i Nordland.

 

Hurtigruta Nordstjernen var vel heller ikkje påtenkt i 1886.

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingane. Eg har kopi av ein bildemontasje der det er vist til "Nordstjernen" 1886.

 

Men kva denne "Nordstjernen" då kan være ......

 

mvh Egil

 

Bildemontasjen kan ikke være fra noen av disse amerikanske "Nordstjernen"-avisene da, ser at det har vært utgaver både Wisconsin, Minnesota og New York, men årstallet stemmer kanskje ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildemontasjen kan ikke være fra noen av disse amerikanske "Nordstjernen"-avisene da, ser at det har vært utgaver både Wisconsin, Minnesota og New York, men årstallet stemmer kanskje ikke?

 

Det kan sjølvsagt ha vore ei Amerikansk avis, men det ser ut som om ingen av dei tre som finnes i linken i innlegg 3 ikkje har vore utgitt i 1886.

 

Spørsmålet er om det kan være eit slags tidsskrift, som kanskje har blitt utgitt berre ein gong i året, sidan det kun er henvist til 1886? Eg har søkt på nettet, men kan ikkje finne noko.

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...

Hei, Egil! Innser at jeg er elleve år for sen, men i 2011 var jeg fortsatt sju år, så du får ha meg unnskyldt.

Nils Erik Bæhrendtz' Alexander Kiellands litterära genombröt refererer til Nordstjernen, 1886, nr. 1.

 

Der hyller Alvilde Prydz Kiellands kvinnesakssympatier i en biografisk artikkel. 

Har heller ikke lykkes i å finne ukebladet, men den var muligens i omløp i 1952, da Bæhrendtz utga sitt verk.

Ser også at Billund Museum har Nordstjernen i arkivet sitt.

 

Håper dette var til hjelp!

Endret av Tord
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.