Gå til innhold
Arkivverket

Reidar Wethal (f.1918+1968). Mysterium hvor i Oslo han er døpt!


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Ekteparet Hans Christian Wethal (1890+1937) og konen Gerda, f. Pedersen (1892+1963) hadde under sin botid i Oslo 14 barn, hvorav 2 døde som små. Jeg er interessert i å finne ut hvor den fjerde i barneflokken ble døpt. Hans navn var Reidar Wethal og han var født i Oslo 20 september 1918 og ble døpt i Oslo 27 juni 1919, men hvor? Jeg vet at familien i 1920 bodde i Platousgt. 20 like ved Grønland kirke. Jeg trodde jeg hadde lett i de kirkebok- distriktene i Oslo som kan være aktuelle, men ethvert søk har vært forgjeves. Spørsmålet er om jeg går frem på riktig måte og kan hende finnes det andre muligheter for å lete opp nevnte person. Er takknemlig om noen kunne gi meg noen konstruktive råd? Dessverre er dette ukjent stoff også for etterslekten. Å undersøke ved konfirmasjonen til Reidar Wethal (Østre Aker 13 mai 1934) er også lite til hjelp, for der står det bare at han er født og døpt i Oslo.

Finner jeg rette kirke-distrikt er det mitt håp å spore opp når foreldrene giftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser i Gravminner at det må være Reidar Wethal som døde 11.febr. 1968 gravplass Bjorbekk Arendal Kommune:

 

http://www.disnorge.no/gravminner/vis.php?mode=fy&start=90

 

Kanskje du kan innhente nærmere opplysninger vdr. fødested/dåp hos kirkeværgen eller graveren der:

 

http://io.no/kirkevergen/arendal

 

Det finnes en kommunal FT:1923 for Kristiania, men kan ikke finne familien der:

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=ft03011923&spraak=n&metanr=5254

 

Ant. må de ha flyttet ut av byen før 1923!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekteparet Hans Christian Wethal (1890+1937) og konen Gerda, f. Pedersen (1892+1963) hadde under sin botid i Oslo 14 barn, hvorav 2 døde som små. Jeg er interessert i å finne ut hvor den fjerde i barneflokken ble døpt. Hans navn var Reidar Wethal og han var født i Oslo 20 september 1918 og ble døpt i Oslo 27 juni 1919, men hvor? Jeg vet at familien i 1920 bodde i Platousgt. 20 like ved Grønland kirke. Jeg trodde jeg hadde lett i de kirkebok- distriktene i Oslo som kan være aktuelle, men ethvert søk har vært forgjeves. Spørsmålet er om jeg går frem på riktig måte og kan hende finnes det andre muligheter for å lete opp nevnte person. Er takknemlig om noen kunne gi meg noen konstruktive råd? Dessverre er dette ukjent stoff også for etterslekten. Å undersøke ved konfirmasjonen til Reidar Wethal (Østre Aker 13 mai 1934) er også lite til hjelp, for der står det bare at han er født og døpt i Oslo.

Finner jeg rette kirke-distrikt er det mitt håp å spore opp når foreldrene giftet seg.

De kommunale folketellingene for Oslo burde jo gi svar. De ble avholdt i februar 1918 og 1919.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld FT1923, så er berre 6,3% dataregistrert, i følgje dokumentasjonen. Så ein skal vere heldig om ein skal finne nokon der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjønnner jeg jo hvorfor den kommunale tellingen fra 1923 har vært lite informativ for meg. Har lett og lett på personer jeg 100% vet hadde adresse Oslo! Så takk til Torbjørn for denne opplysningen.

Videre takk til Anne fordi hun lyktes med å finne Reidar Wethal under døpte i Grønland menighet. Jeg hadde dåpsdato 27 juni 1919 (altså 1 år tidligere) og har søkt gjennom hele 1919 for å finne ham. Jeg hadde ikke drømt om at gutten først ble døpt da han var nesten 2 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.