Gå til innhold
Arkivverket

Noen som kjenner Tallach Ledvorsen, gift to ganger i Lårdal (1727 og 1744)?


Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

En Ledvor (Lidvor, Levor) Tallachsen gifter seg to ganger i Lårdal i første halvdel av 1700-tallet:

1. 30/12 1727 med Kari Jarandsdatter.

2. 9/8 1744 med Oloug Sørensdatter.

 

I første ekteskap hadde han i hvert fall to sønner:

1. Ledvor Tallachsen, døpt 14/4 1728.

2. Jarand Tallachsen, døpt 16/12 1729.

 

I andre ekteskap har jeg registrert følgende barn:

3. Ole Tallachsen, døpt 25/12 1744.

4. Karen Tallachsdatter, døpt 25/12 1746.

5. Søren Tallachsen, døpt 16/2 1750.

 

Tallach Ledvorsen ser ut til å (i hvert fall en periode) ha hatt tilknytning til Heggtveit. Det er sannsynlig at han hadde flere barn. Den eldste sønnen, Ledvor Tallachsen, ser ut til å ha flyttet til Bamble - og 1/4 1766 er han fadder der (Ledvor Tallachsen Midgaarden) for Gunhild Aanesdatter. Hennes far er Aane Tallachsen Hydahalseie. Denne Aane er en sannsynlig bror av Ledvor, og ved begravelsesinnførselen i kirkeboka for Bamble 7/6 1796, er alderen oppgitt til 66 år - m.a.o er han født ca. 1730. Det er en liten lakune i kirkeboka for Lårdal 1730-31, noe som kan forklare at dåpen ikke er registrert.

 

I Holt (A-A) dukker det opp en Ole Tallachsen i 1760-årene, som 30/8 1767 gifter seg med Karen Christensdatter Vassenden (og senere med Guri Halvorsdatter). Han havner som mistenkt i en tyverisak samme år (penger er blitt borte fra bøssene i Holt kirke). I den sammenheng blir mora hans ført som vitne, og hun er da kalt Alløv Sørensdatter, enke etter Tallag Lovorsen. Dersom vi "justerer" navneortografien litt, får vi Oloug Sørensdatter og Tallach Levordsen. Jeg er nokså sikker på at det her er snakk om tilflyttere fra Lårdal. Ole Tallaksen har også to søstre som gifter seg i Holt: Karen Tallachsdatter g. 19/7 1778 med Ellef Hansen Vassenden og Ragnhild Tallachsdatter g. 16/7 1775 med Ole Torgiussen "af Sønneløv Sogn", som også bosetter seg i Vassenden. Ole Tallaksen bor fram til ca. 1770 på Båsland, men flytter så til Vassenden.

 

Dette kan vel være nok i første omgang - men det hadde vært flott om det var noen Tokke-eksperter som leste dette og hadde noe å tilføye!

 

Jeg legger til slutt inn en lenke til en relevant tråd i "Forum for tyding av skannede kilder": http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/170970-hva-er-det-ole-tallaksen-baaseland-maa-skrifte-for/page__st__20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da limer jeg inn det jeg har funnet så langt om Ådne Tallachsen fra Drangedal og Bamble:

 

Ådne Tallachsen

 

Far: Tallach Levorsen (rundt 1700 - )[1]

Mor: Kari Jaransdatter (rundt 1700 - )[1]

 

Født ca. 1730[2]

 

Gift 18. februar 1753 i Drangedal med [28379] Margit Knudsdatter[3]

 

Død 1. juni 1796 på Bjerkeset, Bamble[2]

 

Kilder

 

1. Udokumentert hypotese. Ettersom Levor Tallachsen er fadder for Ådnes barn Gunhild, holder jeg det for svært sannsynlig at Ådne og Levor er brødre. Dåpen til Ådne er trolig ikke ført da det er noen måneder opphold i kirkeboka for Lårdal 1730-1731. Se for øvrig diskusjon på Digitalarkivet.

2. Kirkebok for 0814 Bamble Mini 2 (1775-1814). Begravde side 534-535. Død 01.06.1796, begravet 07.06.1796: Aane Tallachsen Bierchesetheje 66 aar.

3. Kirkebok for 0817 Drangedal Mini 2 (1733-1753). Forlovede/Viede, side 27-28. Forlovet 21.01.1753, viet 18.02.1753: Soldaten Aane Tallaksen med pigen Margit Knudsdatter. Caut: Knud Bøe, Jon Bøe.

 

Familie

 

Ektefelle: Margit Knudsdatter

Trolig født rundt 1730

 

Barn: Knud Ådnesen

(Kilde: Kirkebok for 0817 Drangedal Mini 1 (1697-1767), del 2 (1738-1767). Døpte side 68-69. 18.11.1753: Aane Tallachsen Lia, Knut. Faddere: Aase Homley, Aase Nilsdatter Bøe, Kari Gundersdatter Bøe, Gunder Bøe, Nils Kittilsen Løvestad.)

Født 1753 i Drangedal

 

Barn: Tallach Ådnesen

(Kilde: Kirkebok for 0817 Drangedal Mini 1 (1697-1767), del 2 (1738-1767). Døpte side 86-87. 14.05.1756: Aane Lias søn Tallak. Faddere: Karj Tvet, Aaste Aabøe, Tone Aabøe, Bernt Tremyr, Jørgen Gundersen Bøe.)

Født 1756 i Drangedal

 

Barn: Kari Ådnesdatter

(Kilde: Kirkebok for 0817 Drangedal Mini 1 (1697-1767), del 2 (1738-1767). Døpte side 98-99. 09.07.1758: Aane Lias datter Karj. Faddere: Aase Homley, Liv Aabøe, Bernt Tremyr, Jørgen Tellefsen Tvet, Knud Knudsen Bøe.)

Født 1758 i Drangedal

 

Barn: Jørgen Ådnesen

(Kilde: Kirkebok for 0817 Drangedal Mini 1 (1697-1767), del 2 (1738-1767). Døpte side 34-35. 27.12.1760: Aane Lias søn Jørgen. Faddere: Marrichen Bøe, Gunnild Knudsdatter Bøe, Tone Welliksdatter Bøe, Torvil Homley, Nils Kittilsen Løvestad.)

Født 1760 i Drangedal

Død 1784 på Bamble gård, Bamble

 

Barn: Gunhild Ådnesdatter

(Kilde: Kirkebok for 0814 Bamble Mini 1 (1702-1774). Døpte side 338-339. 01.04.1766: Aane Tallachsen Hydahlseje og Margithe Knudsdatters barn kaldet Gunild. Faddere: Tolf Vingereis kone Mari Kielsdatter, Kirstie Olsdatter Riis, Ledvor Tallachsen Midgaarden, Ole Andersen Tangevold, Ellev Tronsen i Præstegaarden.)

Født 1766 på Hydalseie, Bamble

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint, Leif.

 

Det hadde selvsagt vært et ønskemål å finne et skifte etter Tallak Ledvorsen og /eller etter hans to koner. Kari Jarandsdatter må være død i Lårdal en gang før 1744. Tallak selv er død før 1767, muligens også i Lårdal. Kommunikanter i Lårdal kirke fram t.o.m. 1754 finner vi avskrift av her i DA. Tallack Ledvorsen og kona er registrert t.o.m. 1754. Det er da selvsagt snakk om kone nr. 2, Oloug Sørensdatter, som vi finner igjen som enke i Holt (Båsland?) i 1767-1768. Hun kalles da Alløv/Allau Sørensdatter. Jeg har foreløpig ikke funnet noen begravelsesinnførsel for henne i Holt, men det var skifte etter sønnen Ole Tallaksen i 1789 - og der er hun ikke nevnt. Dette skiftet finner vi ikke i skifteprotokoll for Nedenes (som Holt hørte til), men i protokollen for Østre Råbyggelag. Enkelte gårder i Holt på grensen mot Vegårshei ble nemlig - i juridisk sammenheng - regnet til Vegårshei (men ikke i kirkelig sammenheng).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her fant jeg Tallak Boseland innført som død i klokkerboka for Holt (se nokså midt i andre kolonne fra venstre): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9530&idx_id=9530&uid=ny&idx_side=-131

 

Det kan ikke være noe annen enn Tallak Ledvorsen Båsland! Denne boka er svært rotete ført, og som vi ser, mangler både dato og aldersangivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolovelse i Lårdal, 1727: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7989&idx_id=7989&uid=ny&idx_side=-62

(se øverst, 2. kolonne fra venstre).

 

Jeg leser innførselen slik:

"d. 9de Octobr Trolovet udj Lardahl Tallach Lidvorsen Hægtv(?) med Pigen Karj Jarandsdatter Tveten(?). Forlovere Ole Hægtved Gunder Hægtved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er spennande å følgje med detektivarbeidet dykkar, og eg må berømme dokke for at de ikkje tek snarvegen og set to strekar under svaret allereie - "dette må då vere" er ei stygg kortslutning i mange slektstavler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er spennande å følgje med detektivarbeidet dykkar, og eg må berømme dokke for at de ikkje tek snarvegen og set to strekar under svaret allereie - "dette må då vere" er ei stygg kortslutning i mange slektstavler!

 

Nei, det finnes nok ingen snarveier - og kortslutningene i diverse slektstavler er dessverre mange, ja.

 

Når det gjelder Tallak Ledvorsen, så ser det ut til at han har kommet med familien til Holt rundt 1760 (kanskje på slutten av 1750-tallet). At han er kalt Båsland, indikerer at han må ha hatt en eller annen tilknytning til Næs jernverk, som siden 1733 hadde eid hele Båslands-gården. Nøyaktig hvor Tallak bodde, kan det være vanskelig å finne ut av. Ei liste over verksplassene på Næs fra 1797/98 viser at det var 29 plasser under Båsland på det tidspunktet. De fleste lå i Lia eller Gangdalen.

 

Med utgangspunkt i dette kunne det jo være interessant å vite om det finnes indikasjoner på at Ledvor Tallaksen og Aadne Tallaksen hadde noen form for tilknytning til Bolvik verk. Dessuten hadde det vært flott om noen lokalkjente kunne si noe nærmere om hvor Åmdal verks gruver lå. Hadde verket for eksempel også gruvevirksomhet på Lårdals-sida av Bandak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med utgangspunkt i dette kunne det jo være interessant å vite om det finnes indikasjoner på at Ledvor Tallaksen og Aadne Tallaksen hadde noen form for tilknytning til Bolvik verk.

 

Nei, verken Levor eller Ådne har bosted eller omgangskrets med tilknytning til verksmiljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, verken Levor eller Ådne har bosted eller omgangskrets med tilknytning til verksmiljøet.

 

OK. Takk for avklaringen.

 

Med fare for å skape mer forvirring, tar jeg med at det var et skifte på Eikeland i Gjerstad/Søndeled 18/10 1712 etter en Aanon Levorsen. I 1701 var han stående soldat og 42 år gammel. Jeg har ikke selv finlest dette skiftet, men Søndeledboka nevner to søsken: Levor Levorsen og Marte Levorsdatter. Aanon Levorsen fikk relativt stor etterslekt i området, bl.a. ved Egelands jernverk.

 

Opphavet til disse "Levor-søsknene" er ukjent (jf. Søndeledboka), men ved skiftet etter Aanon eide de 1 hud sammen i Eikeland.

 

Jeg aner ikke om denne familien er relevant i det hele tatt i "vår" sammenheng, men jeg skal studere skiftet etter Aanon Levorsen litt nærmere. Her er det (høyre side): http://arkivverket.no/URN:sk_read/24254/172/

 

 

 

På tross av at jeg nå har saumfart skifteprotokollene for Nedenes på jakt etter skifter etter Tallak Levorsen og Allau Sørensdtr., har jeg ikke funnet noe. Jeg har også sett i den aktuelle protokollen for Oberbergamtet (for sikkerhets skyld).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå vært i kontakt med historiker Ingeborg Fløystad, som har sjekket grunnlagsmaterialet sitt for doktoravhandlingen om arbeiderlevekår ved Baaselands/Næs jernverk 1725-1807 (1979). Hun undersøkte den gangen verksregnskapene hvert 5. år - og har registrert Tallak Levorsen som dagarbeider første (og siste) gang i 1761 (hadde også vært der året før, for han hadde "opparbeidet seg" en liten gjeldspost til verket). Inntektene var såpass små at han antakelig ikke var helårsarbeider. Sønnen Ole Tallaksen har hun registrert som dagarbeider første gang i 1771 og siste gang i 1786 (men ikke f.eks. i 1781). Heller ikke han ser ut til å ha vært helårsarbeider.

 

Ut fra dette kan vi vel slutte (og dermed også bekrefte) det jeg allerede har antatt: Tallak Levorsen må ha kommet til Holt i slutten av 1750-årene (senest 1760).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Iflg Lårdalsoga s 111 er det et skifte på Groven 16.4. 1712 etter Jarand Ådneson gm Astrid Torgeirsd.

Barn; Ådne, Margit og Kari.

 

Mvh

Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg Lårdalsoga s 111 er det et skifte på Groven 16.4. 1712 etter Jarand Ådneson gm Astrid Torgeirsd.

Barn; Ådne, Margit og Kari.

 

Flott! Det gjør meg enda sikrere på at Ådne Tallachsen er bror til Levor og Jaran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noen spor etter Tallak Ledvorsen i den boka.

Han kan være en innflytter fra nabosogn?

Boka er vel kjent for å være mangelfull og ikke helt lett å navigere i.

;-)

Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noen spor etter Tallak Ledvorsen i den boka.

Han kan være en innflytter fra nabosogn?

Boka er vel kjent for å være mangelfull og ikke helt lett å navigere i.

;-)

Ole Bjørn

 

Takk igjen. Jo, jeg har en mistanke om at han kan ha vært tilflytter til Lårdal også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott! Det gjør meg enda sikrere på at Ådne Tallachsen er bror til Levor og Jaran.

 

Det er jeg enig i, og Aadne bør i så fall - som du allerede har antydet - være født sist i 1730 eller først i 1731. Kan det tenkes at Kari Jarandsdatter døde i forbindelse med fødselen? Jeg finner nemlig ikke noen begravelsesinnførsel for henne i kirkeboka. Jeg finner heller ikke flere barn, før Ole blir født i 1744 - etter at Tallak det året har giftet seg på nytt.

 

Jeg kan ellers ta med at Ole Tallaksen giftet seg på nytt i Holt kort tid etter at Karen Christensdatter var død. 27/5 1786 ble han trolovet med Guri Halvorsdatter (kausjonister: Elef Hansen og Niels Kittelsen Vassenden) - og 9/7 s.å. ble de "copuleret".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo også tenkes at Tallach og Kari har bodd et annet sted ihvertfall i deler av perioden 1730-1744. Ellers er disse to første kirkebøkene fra Lårdal noe av det stussligste jeg har sett. Har du forresten sett gjennom den kronologiske lista i Mini 2? Det ser ut som de fleste av begravelsene er ført der. Der finner du også kommunikanter.

 

Selv holder jeg på med begravelser i Bamble 2 nå og er egentlig ikke så glad for å leite i kirkebøker, jeg skriver dem heller av fra perm til perm. Det er mye enklere å søke i databasen etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg har lett gjennom de kronologiske listene også - men det kan selvsagt godt være du har rett i at de kan ha bodd et annet sted noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Digitalpensjonatet ligger kommunikantlistene fra 1721 til 1754 i søkbar database:

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebMeta.exe?slag=vismeny&fylkenr=8&katnr=&emnenr=&aar=&dagens=&knr=833

 

Det har jeg sett, og en Tallak Heggtveit og kona er å finne som nattverdsgjester i perioden 1727-1729. Jeg tror det må være "våre" folk. Så finner vi Tallach Ledvorsen og (den andre) kona igjen i perioden 1746-1754. Dette kan jo tyde på at Tallach har bodd annetsteds noen år. Et lite forbehold her: En Tallach Aalandslie og kona er til nattverd i 1730. Kan det være samme par? I så fall er det interessant at ei Kari Jorandsdatter Aalandslie blir begravet i Lårdal i 1742. Oppgitt alder er imidlertid 15 år - men det kunne jo tenkes å være feilskrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ofte være vanskelig å se forskjell på et 1-tall og et 4-tall. Dersom begravelsen først er ført på en kladdelapp, kan den som har ført inn begravelsen i kirkeboka ha feiltolket skriften.

 

Jeg kikket litt i skiftekortene for Vest-Telemark, og kan ikke se at det er holdt noe skifte på Aalandslie. Jeg er helt ukjent i området, og det kan jo hende at dette er en plass og at skifter i så fall er ført under hovedgården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da legger jeg inn en foreløpig kortfattet oversikt over det som er funnet til nå.

NB! Hypotesefaktoren må fremdeles oppfattes som relativt høy.

 

Tallach Levorsen, ant. f. ca 1700 (hvor?), død 1763 på en plass under Båsland i Holt.

Gift 1) 1727 i Lårdal med Kari Jarandsdatter (ant. f. ca. 1700 - muligens på Groven i Lårdal? - død før 1744).

Gift 2) 1744 i Lårdal med Allaug Sørensdtr. (f. ca. 1716 (hvor?), død 67 år gammel i 1783 på Båsland i Holt).

Tallach ser ut til å ha bodd på Heggtveit i Lårdal til rundt 1730, samt også i 1740-årene. Tilsynelatende "borte" fra Lårdals-kildene i perioden ca. 1730-1744. Må med den andre kona ha flyttet til Båsland i Holt ca 1760, der han er registrert som dagarbeider ved Næs jernverk.

 

Barn i 1. e.:

 

1. Levor Tallaksen, f. i Lårdal 1728; g. 1763 i Bamble med Sophie Gregersdtr. Gjømle. Bosatt på flere mindre plasser i Bamble.

 

2. Jarand Tallaksen, f. 1729 i Lårdal. Viders skjebne ukjent.

 

3. Aadne Tallaksen, f. ca. 1730 (ant. i Lårdal), død 1796 på Bjerkeset i Bamble. Gift 1753 i Drangedal med Margit Knudsdtr.

 

Barn i 2. e.:

 

4. Ole Tallachsen, f. i Lårdal 1744, død i Vassenden i Holt 1789. Gift 1) i Holt 1767 med Karen Christensdtr. Vassenden; gift 2) i Holt 1786 med Guri Halvorsdtr. Var periodevis dagarbeider ved Næs jernverk. Bosatt på en plass under Båsland fram til ca. 1770 - deretter i Vassenden u/Ausel.

 

5. Karen Tallachsdtr., f. i Lårdal 1746. Gift 1778 i Holt med Ellef Hansen Vassenden. Karen bosatt først på en plass under Båsland, deretter i Vassenden.

 

6. Søren Tallachsen, f. 1750 i Lårdal. Ant. død samme år ("Tallach Ledvorsens Barn").

 

7. Ragnhild Tallachsdtr., ikke funnet døpt - men opptrer sammen med Ole og Karen, først på Båsland, deretter i Vassenden. Gift 1775 i Holt med Ole Torgiussen fra Søndeled sogn. Paret bosatte seg i Vassenden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.