Gå til innhold
Arkivverket

Utskiftinga på gardane, gamle kart ang vatn/grøfter


Solveig Bjørlykhaug Hånes
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Er det noken som veit korleis eg får tak i kart ang

"Utskiftinga på gardane"?

Kvart område/gard har gamle kart ang vatn/grøft.

Eg treng kart frå Haram kommune, Møre og Romsdal.

 

Mvh Solveig H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordskiftekartene lå lenge ved Jordskifteverkets Kartarkiv på Ås. Dette materialet ble overført til Riksarkivet, og der er det kopiert og kopiene sendt til et av jordskiftekontorene i hvert fylke.

 

Jordskiftekartene er nå under skanning, på oppdrag for Domstoladministrasjonen, og skal legges ut på nett, men ikke med det aller første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Det blir sagt at det finst gamle veldig gamle nedtegningar av alle grøfter/veiter i kvar bygd/gard/

Der skal det stå kor mykje vatn som skal gå "til kvar side", slik at det ikkje blir for mykje vatn nedover enkelte eigedomar i nærheita. Dette skal stå tydelig i dette papiret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pantebøkene inneheld detaljerte referat frå utskiftingar, og desse fortel m.a. detaljert om kvar grensene går, og om kven som har gjerdeplikt kvar. Men kart som viser alt dette er noko eg har sakna. Vart det laga slike kart ved alle utskiftingar?

 

Dette vert spennande. Håpar det ikkje går altfor lang tid før dette kjem på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til 5: "Det blir sagt at det finst gamle veldig gamle nedtegningar av alle grøfter/veiter i kvar bygd/gard/

Der skal det stå kor mykje vatn som skal gå "til kvar side", slik at det ikkje blir for mykje vatn nedover enkelte eigedomar i nærheita. Dette skal stå tydelig i dette papiret."

 

Jeg kjenner ikke til at det finnes slikt systematisk oppbygd arkivmateriale. Det kan finnes omtale av grøfting i noen utskiftinger, men sjelden detaljert, oftest som en tillatelse til å ta grøfter over annen manns eiendom. I arkivene fra Landbruksselskapene kan det finnes protokoller med oversikt over hvem som hadde søkt/fått tilskud til grøfting. Det finnes også enkelte steder forlik eller tvister som gjelder grøfting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pantebøkene inneheld detaljerte referat frå utskiftingar, og desse fortel m.a. detaljert om kvar grensene går, og om kven som har gjerdeplikt kvar. Men kart som viser alt dette er noko eg har sakna. Vart det laga slike kart ved alle utskiftingar?

 

Dette vert spennande. Håpar det ikkje går altfor lang tid før dette kjem på nettet.

 

Etter at utskiftningsloven fra 1857 trådte i kraft i 1859 ble det laget kart til nesten alle utskiftninger, mens det nesten ikke finnes kart til utskiftninger etter loven fra 1821.

 

Jeg fikk høre om prosjektet med digitalisering av kartmaterialet i april 2010, og regner med at utlegging på nett vil skje i regi av Domstoladministrasjonen, som har bekostet skanningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Domstoladministrasjonens egen beskrivelse:

 

"Domstoladministrasjonen vil gjennom prosjektet ”Kartportal for jordskiftekart” tilgjengeliggjøre ca. 46000 historiske jordskiftekart i digital bildeform på Internett.

Dette innebærer skanning av samtlige jordskiftekart samt etablere et system for distribusjon av portalløsninger.

Et slikt prosjekt må sees som et bidrag fra jordskiftedomstolenes side til det offentliges satsing på eNorge. Ref.

http://odin.dep.no/fad/norsk/tema/ITpolitikk/enorge/tiltak/bn.html, eNorge 2009 –prioriterte tiltak 2005-2007, pkt 6: Tilgjengeliggjøring av kulturarven: ”Det skal

utarbeides en strategi som, på grunnlag av opphavsrettslige avtaler og personvernregler, legger til rette for ordninger som gir tilgang til kulturarven, blant

annet film, litteratur, museums- og arkivsamlinger, faglitterære kunnskapskilder og nasjonale arkiver for lyd og bilde.”"

 

Det var lagt opp til en prosess i to faser, der første fase omfatter kartene som fortsatt ligger ved de lokale jordskiftekontorene, og

 

"Fase 2 omfatter skanning av kart som ligger lagret i original form hos Riksarkivet. Jordskiftekartarkivet hos Riksarkivet er erklært som dødt materiell. Skanning av

Riksarkivets kart krever spesielle tilpasninger når det gjelder utstyr og produksjonssted. Produksjonen må foregå i Riksarkivets lokaler. Det kreves at

benyttes flat-bed skanner for forsvarlig håndtering av originalene. Dette krever utstyrsinvesteringer i størrelsesorden 3 mill. NOK. Arbeidet med å skanne arkivet i

Riksarkivet vil ta ca. 5 år. Dette er en kostnad som DA ikke kan finansiere over sine driftsbudsjetter."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jordskiftemeddommar anar eg muligens ei vassretts-utgreiing i bakgrunnen - og eg vil som Yngve Nedrebø nedtone forventningane om kva ein skal finne av slike opplysningar i gamle kart. Dei kan sjølvsagt finnast for enkelte område/gardar, men eg har endå til gode å sjå noko slikt i min "karriere" og eg har hatt nokså mange elvesaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper vi kan finne ut av "vassfordelinga" ovom huet vårt! Vi "eig ikkje vatnet" som fossar ned på vår eigedom! Før var det ikkje slik, så noke har blitt forandra ang veiter/grøfter og fordeling av vatnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Lurer på om nokon veit kor langt Domstoladministrasjonen er kommen med skanninga, og korleis framdrifta vert vidare? Eg håpar dette ikkje dreg altfor langt ut i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.