Gå til innhold
Arkivverket

Sundsvold


Gunnar S
 Del

Recommended Posts

Driv og jobber ein del med Sundsvoldslekt fra Voss. Eg har ikkje tilgang til bygdabøker o.l. så då er det to namn eg ikkje greier å plasser. Det er Berta f.mai1875 og Marta Sunsvold begge to, Marta fødd i febr.1973. Så langt eg kan forstå emigrerte begge til U.S.A. Eg trur dei er søstre.

 

Mvh Gunnar Sødal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driv og jobber ein del med Sundsvoldslekt fra Voss. Eg har ikkje tilgang til bygdabøker o.l. så då er det to namn eg ikkje greier å plasser. Det er Berta f.mai1875 og Marta Sunsvold begge to, Marta fødd i febr.1973.

 

Mvh Gunnar Sødal

Det menes kanskje 1873 på Marta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunnar,

 

i kirkeboka for Vossestrand finner jeg et ektepar som heter Sjur Kjelsen (tror det er det jeg står) Selje og Gjertrud Baardsdatter. De hadde ei datter til dåpen i 1875 - Hordaland fylke, Vossestrand, Ministerialbok nr. A 1 (1866-1877), Fødte og døpte 1875, side 53, Britha, f. 2. mai 1875. De hadde også ei datter døpt i 1873 - Hordaland fylke, Vossestrand, Ministerialbok nr. A 1 (1866-1877), Fødte og døpte 1873, side 42, Martha, f. 20 februar 1873

 

Problemet er at foreldrene bor på Selje.

 

Men så finner jeg ei Britha Olsdatter Sundsvold som ble konfirmert i 1889, men hun var født i mai 1874 - Hordaland fylke, Uppheim i Vossestrand, Klokkerbok nr. A 2 (1880-1902), Konfirmerte 1889, side 67, nr. 1

 

I 1886 ble det konfirmert ei Marthe Olavsdatter Sundsvold, hun var født 22. februar 1872 - Hordaland fylke, Uppheim i Vossestrand, Klokkerbok nr. A 2 (1880-1902), Konfirmerte 1886, side 63, nr. 1

 

Begge de sistnevnte var døtre av Ole/Olav Olsen/Olavsen Sundsvold og Martha Ellendsdatter.

 

Kanskje det er disse to jentene du leter etter? Her er antakelig foreldrene i folketellingen 1900

 

Kanskje dette er Britha som emigrerer i 1892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Ætteboka for Vossestrand finn eg det same som Grethe.

 

Ole Olsen Dale frå austre Slidre i Valdres f. 1844, gift med Marta Erlendsdtr Bidne S. f. 1838. Dei budde først på Bidne.

 

Av barna: Marta f. 1872 og Brita f. 1874. Begge emigrerte til Amerika. Det gjorde for så vidt også tre andre av barna: Ola f. 1865, Anders f. 1870 og Ingebjørg f. 1878.

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har også to andre med Sundsvoldnamn som eg skulle fått plassert(funne foreldre til) Det er Nils O.Sundsvold f.1874 0g OLe O. Sundsvold f.1871. Så langt eg veit har dei begge emigrert til USA.

Mvh Gunnar Sødal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld Sjur Kjelsen (f. 1840) og Gjertrud Bårdsdtr (f. 1844), så står av ein eller annen grunn dei ikkje oppført som familie på Selje. Begge er fødde på Selje, og dei skal være gifte med kvarandre i 1866, men så står det at dei truleg er reist til Amerika.

 

Litt rart når dei tydelegvis har fått barn på Selje. Det må vel være forfattaren som har blingsa litt.

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har også to andre med Sundsvoldnamn som eg skulle fått plassert(funne foreldre til) Det er Nils O.Sundsvold f.1874 0g OLe O. Sundsvold f.1871. Så langt eg veit har dei begge emigrert til USA.

Mvh Gunnar Sødal

 

Ola Olson Sundsvoll f. 1839, gift 1871 med Ingri Olsdtr. Nedre Oppheim f. 1844: Av barna Ola f. 1871, gift med Kristina S. Oppheim og Nils f. 1873 emigrert til Amerika.

 

Kven denne Kristina er, klarer eg dessverre ikkje å finne ut av.

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Ingri Olsdtr Nedre Oppheim er oldebarn av min 4-tippoldefar. Eg har ho såleis på mi liste, men eg ser at eg ikkje har kome noko lenger førebels enn det som står i forrige innlegg.

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ola Olson Sundsvoll f. 1839, gift 1871 med Ingri Olsdtr. Nedre Oppheim f. 1844: Av barna Ola f. 1871, gift med Kristina S. Oppheim og Nils f. 1873 emigrert til Amerika.

 

Kven denne Kristina er, klarer eg dessverre ikkje å finne ut av.

 

mvh Egil

 

Kristina Sjursd Opheim 1877 - 1957 var min farmors yngste søster. Deres foreldre var Sjur Torgilsson Opheim 1822 - 1897 g 1854 m Ingebjørg Knutsd Hegg 1833 - 1901.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen forbindelse mellom personene på Selje og Sundsvål.

 

Forarbeidet til Ættebok for Vossestrand ble gjort på dugnad gjennom mange tiår, særlig for Vinje sokn. Det ble tatt noen snarveier med hensyn til døde barn og årstall mm. Bygdebokforfatteren satte sammen en del som manglet for Oppheim sokn og førte boka i pennen. Jeg har sett flere eksempler på at folk som har flyttet bort først har fått flere barn døpt på Vossestrand, men uten å være tatt med i ætteboka. Med de rammer som en bygdebokskriver har, vil jeg ikke laste ham for at boka ikke er komplett, selv om vi i dag har andre krav og forventninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.