Gå til innhold
Arkivverket

Anna Hansdatter Afdemshaugen


Kåre J. Flatmark
 Del

Recommended Posts

Anna Hansdatter er født 25.1.1850 muligens i indre Romsdal eller vestlige del av Oppland. Hun emigrerte til USA/Canada i 1869, og i 1870 giftet hun seg med Fredrik Fredriksen Bjørneberg, f. 1846.

Innen familien i USA er det brukt familienavnet Avdemshaugen - Afvdemshaugen, eller annet lignende. Faren hennen skal angivelig hete Sivert Avdem og moren Marith.

Kan noen hjelpe meg hvor dette navnet Avdemshaugen kan ha sitt opphav fra. Jeg har søkt etter tilsvarende gardnavn fra indre Romsdal uten å finne noe.Ved søk i Digitalarkivet på Anna f. 1850 kan jeg ikke finne noe - hverken i Oppland eller Romsdal.

Er det noen som har hørt navnene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde du rett i, Reidar. :)

 

Anne Hansdatter f. 25. jan., døpt 10. mars 1850. Foreldre: Hans Engebretsen Afdemshaugen og Anne Syversdatter: Oppland fylke, Lesja, Ministerialbok nr. 6A (1843-1854), Fødte og døpte 1850, side 240-241. Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8911&idx_id=8911&uid=ny&idx_side=-125 (nr. 34)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde du rett i, Reidar. :)

 

Anne Hansdatter f. 25. jan., døpt 10. mars 1850. Foreldre: Hans Engebretsen Afdemshaugen og Anne Syversdatter: Oppland fylke, Lesja, Ministerialbok nr. 6A (1843-1854), Fødte og døpte 1850, side 240-241. Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8911&idx_id=8911&uid=ny&idx_side=-125 (nr. 34)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Hansdatter kom frå garden Søre Haugen, Avdem, Lesja.

Ho er omskrevet i Bygdebok for Lesja, bind 2 s. 555.

 

I bygdeboka kan du spore slekta flere generasjoner bakover

 

Mvh Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jeg si var kjappe svar - da fant jeg henne. Da skal jeg finne frem til resten selv. Tusen takk for hjelpen for å komme litt videre.

Med vennlig hilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...

Hei, 

Fikk du noe mer informasjon om Anne?

Vet du noe mer om livet hennes?

Jeg er nysgjerrig fordi hun er min tipp-oldemor.

 

Dersom du fortsatt faar meldinger fra her, saa er min epost:

annegeb@gmail.com

 

Jeg har aner fra Lesja, Dovre, Heidal, Kvam, Vinstra og soerover ...

 

Ser frem til aa hoere fra deg,

 

 

Anne

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.