Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å finne Marie Græsvik, født Larsen


Harald Flaten
 Del

Recommended Posts

Johan Petter Hansen Græsvik, f. 12/4-1875, dbt 9/5-1875, Onsøy, Østfold, giftet seg med Marie f. Larsen, f. 1876 i Fr.stad iflg FT 1900, f. 4/12-1876 o Kristiania iflg FT1910. De fikk sitt første barn, John Henry Græsvik 3/11-1899 (Oslo, Grønland, MINI 12, 1893-1900, s.407).

 

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg å finne dåpen til Marie. Har lett i Onsøy og Fredrikstad uten å finne henne. Med mine langsomme linjer orker jeg ikke tanken på å bla på måfå i kirkebøker i alle menighetene i Kristiania.

 

I FT1910 står oppført at Johan Peter og Marie fikk tvillinger 16/8-1910 uten at fornavn er oppgitt. De bodde da i Pilestredet 70, i Fagerborg menighet i flg FT1910. Men under Fagerborg menighet står kun noen lysningsbøker og et fødselsregister 1916-1925. Jeg tenkte kanskje det kunne stått noe under Gamle Aker, men fant ingen passende kirkebøker der heller. Noen idéer?

 

Mvh

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikke litt på ancestry,og da kom dette opp:

Social Security Death Index

about John Gresvik

Name: John Gresvik

SSN: 453-01-1225

Last Residence: 77550 Galveston, Galveston, Texas, United States of America

Born: 3 Nov 1899

Died: Feb 1984

State (Year) SSN issued: Texas (Before 1951)

Er jo ikke svar på det du lurte på, men tenkte kanskje det var av interesse. Ser i FT 1910 at faren er baptist, da kan jo barna stå under dissentere.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fadderne til John Henry het Casper Larsen. I 1900-tellingen finner jeg en Casper Larsen, født 1874 i Fredrikstad, bosatt med kone og barn i Kristiania. Her er samme Casper i folketellingen 1910

 

Her er dåpen til Kasper i Vestre Fredrikstad, Østfold fylke, Vestre Fredrikstad, Ministerialbok nr. 1 (1871-1878), Fødte og døpte 1874, side 54, barn nr. 207

 

Sønn av Gustav Alfred Larsen og Karen Martha Kaspersen. Det samme paret hadde datteren Marie, født 4.12.1876 til dåpen 21.1.1877, Østfold fylke, Vestre Fredrikstad, Ministerialbok nr. 1 (1871-1878), Fødte og døpte 1877, side 104, barn nr. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette.

 

Jeg har ikke kommet bort i noen John Gressvik som er forsvunnet til USA. Det er veldig mange med navn Græsvik som kommer fra denne gården i Onsøy, så det kan godt være at jeg plutselig en dag kommer borti ham. Takk skal du ha!

 

 

Grethe.

 

Dette var utrolig flott. Jeg fatter ikke hvordan du kan finne frem så raskt. Du har tydeligvis en fabelaktig evne til å tenke logisk og kreativt. Det er ingen tvil om du har funnet de rette personer, så nå kan jeg jobbe videre i Fredrikstad og i Drøbak. Thea Larsen f. 1848 Drøbak i FT 1885 Kristiania må jo være Karen Mathea Kaspersen og sansynligvis født 19/4-1848 i h h t Vestre Fr.stad MINI 1 1871-1878, side 54.

Jeg er veldig takknemlig for hjelpen!!!

 

Mvh

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Harald!

 

Du har helt rett: Karens mellomnavn var Mathea og ikke Martha, slik jeg har skrevet i innlegget mitt. Fødested iflg. 1885-tellingen var Drøbak, men kirkebøkene 1842-1858 gikk tapt ved brann 07.03.1904. Men her finner jeg konfirmasjonen hennes i Drøbak i 1863, Akershus fylke, Drøbak, Ministerialbok nr. I 2 (1858-1870), Konfirmerte 1863, side 29, se konfirmant nr. 4 blant jentene: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060313020568.jpg

 

Karen Mathea var datter av Casper Jonsen og Christine Johannesdatter. Finner ikke Karen i f.t. 1865 for Drøbak.

 

 

Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen Mathea og Carl Gustav Andersen hadde ei uekte datter til dåpen i Drøbak i 1868 - Akershus fylke, Drøbak, Ministerialbok nr. I 2 (1858-1870), Fødte og døpte 1868, side 94, Antonette Johanne

 

Skulle gjerne funnet vielsen med Gustav og dåpen til den eldste datteren Kristine.

 

 

Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen Mathea var nok en allsidig dame. I FT 1885 Kristiania under gateadresse Kirkeveien er hun enke og bor med sine tre barn med Gustav Alfred Larsen samt en sønn Henrik Andersen f. 1879 i Oslo og en datter Ottilie Hansen f. 1885 i Oslo. Dette tyder vel på at hun fikk barn med 4 menn, mens hun kun var gift med en av dem.

 

En skulle jo tro at Karen Mathea og Gustav Alfred var blitt gift mellom 1868 og 1872 da Kristine ble født. Kanskje de er gift i Fredrikstad hvor både Kasper og Marie er født. Kristine er også født i Fredrikstad iflg FT1885 Kristiania.

 

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gustav Alfred døde 17/12-1877. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6217&idx_id=6217&uid=ny&idx_side=-303

 

Her blir det bekreftet at han er svensk. Dødsårsak ser ut til å ha vært skrevet "Lungebetendelse" først, men så er "betendelse strøket" over og noe annet er tilføyet. Kan det være Lungebrand?

 

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

 

Her fant jeg konfirmasjonen til Kristine Mathilde Larsen, født 15.09.1872 i Fredrikstad, døpt 20.10.1872 - Oslo fylke, Uranienborg, Ministerialbok nr. 2 (1880-1896), Konfirmerte 1886, side 59, konfirmant nr. 18

 

Dåpen til Kristine Mathilde i Østfold fylke, Vestre Fredrikstad, Ministerialbok nr. 1 (1871-1878), Fødte og døpte 1872, nr. 191

 

 

Konfirmasjonen til Kasper Larsen - Oslo fylke, Uranienborg, Ministerialbok nr. 2 (1880-1896), Konfirmerte 1889, side 87, konfirmant nr. 35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grethe

 

Du er fantastisk.

 

Nå fant jeg vielsen til Gustav Alfred Larsen og Karen Mathea Kaspersen, 13/8-1871 i Gleminge kirke. Glemmen, Klokkerbok nr 4, 1867-1875, side 360, nr 47, og Glemmen Ministerialbok nr 8, 1862-1871, side 293 nr 47. Ministerialboken er veldig utydelig, men klokkerboken er fin.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7458&idx_id=7458&uid=ny&idx_side=-177

 

Gustav Alfred er født i Billingsfors i Dalsland. Hvordan er mulighetene for å finne noe der?

 

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det står Lars Pedersen. Lurer på om dette er innflyttingen til Gustav Adolf Larsson: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=If01001812&gardpostnr=4035&personpostnr=4035&merk=4035#ovre.

 

Hvis dette er rett Gustav, kom han først til Halden. Han var født 13.4.1845, Billingsfors. Du kan kanskje få hjelp til oppslag her i brukerforumet, eller du kan legge ut en etterlysning i Anbytarforum. Det finnes også noe som heter SVAR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grethe.

 

Jo, du har nok rett igjen. Jeg spurte om hjelp til tyding på forumet "Tyding av skannede kilder". Yngve Nedrebø foreslo Lars Pedersen og Else B. Rustad foreslo Lars Pederson.

 

Det må da være den riktige mannen du har funnet. Samme navn, samme fødsels-dato og -sted. At han er oppført som skomakerlærling ved innflytting, og senere opptrer som skomakersvend er også med å sannsynliggjøre at det er rette karen.

 

Jeg får legge inn et nytt tema, og eventuelt benytte Anbytarforum eller SVAR (sistnevnte har jeg ikke vært borti før).

 

Takk for masse uvurderlig hjelp!

 

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.